Gå til innhold

Valp og baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå bli jo hunden 1 år på terminen min da, men er de ikke valper til de er 2 år? Vi har altså en berner sennen, og jeg må innrømme at det ikke var helt planlagt med baby og så ung hund samtidig. Gruer meg faktisk litt for hvordan det kommer til og bli. Hunden vår er nå 8 mnd. og har roet seg en del, men blir litt stresset og da blir den veldig vill. Han er veldig sta, men samtidig snill og kosete. Og leken.. Tenker mye på hvordan det blir, kan ikke se for meg at vi kan ha babyen på gulvet samtidig som hunden er inne. Han kommer vel til og henge over og sikle. Og stikke av med baby lekene. Vi har en gutt på 4 år fra før. Han og hunden fungerer fint, men det er klart mye mer stressende når han er hjemme fra bhg. Hunden vår har mye mindre respekt for han enn oss voksne, og vil helst bare leke med gutten. Jeg kan ikke gå tur med hunden heller pga. bekkenløsning. Dessuten er han alt for sterk for meg, og drar av gårde. Mannen har mye mer kontroll-og styrke! Kan ikke se for meg at jeg skal greie og gå på tur med vogn og en så strerk hund. Jeg er veldig glad i hunden, og føler at ting går greit, men kan ikke se for meg at det blir så enkelt når det kommer en baby inn i bildet. Vet jo hvor mye en baby krever! Føler meg litt motløs for tiden.. Er det noen av dere som har erfaring med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn og hund har jeg ikke så mye greie på, siden jeg ikke har barn, men jeg skriver noen ord likevel. Jeg tror det går bra! Jeg ville ikke latt hunden hatt kontakt med babyen uten tilsyn. En ett år gammel hund er fortsatt valpete og leken, og selv om den ikke mener noe galt kan lek ende galt. En labb som er litt for nær babyens ansikt kan skade.

Hvordan er det, har dere mulighet til å be noen i nabolaget om å ta hunden med en tur ut av og til? Mange er jo veldig glade får å få "låne" en hund et par timer. Men de må selvsagt være gamle nok til å håndtere hunden, disse hundepasserne.

Skrevet

Takk for svar :) Dessverre er det ingen i nabo laget jeg tør og spørre om og passe han. De fleste er gamle, og det er ikke så lett og komme inn på naboene selv om vi har bodd her i mange år. Jeg håper jo at det skal gå greit, har hele tiden tenkt det. Men når det nå begynner og gå opp for meg at vi faktisk skal ha baby så blir jeg litt stresset. Heldigvis har vi både hunde gård, og eget lite rom til han så jeg kan ta han litt vekk innimellom. Mannen min reiser en del i jobben, så jeg blir jo alene en del. Huff, litt synd at det ble så "tett", men ikke noe og gjøre med det da..

Skrevet

Det første som slår meg, er at dere bør kjøpe et bur (stål) som hunden kan være i av og til. I buret kan du lage en deilig seng med mange tepper og puter. Husk at det MÅ være stort nok til at hunden kan snu seg, stå og strekke seg. Med en på 4 og en baby, er det viktig at både du, barna og hunden får ro og hvile innimellom. En hund og et lite barn skal aldri være alene. Man skal ikke stole 100 % på dyr, og små barn er søte, men kan være plagsome også. Når hunden er i buret, skal barna gjøres klar over at den skal ha fullstendig fred og ro!!

Hunden bør gjøres vant til å sove i buret om natten også, viktig at det blir en vane og ikke en form for straff. Buret skal være forbundet med noe positivt.

Jeg har hund og venter baby. Vår hund er vant til bur, og går selv og legger seg der for å få fred. Det er hennes trygge base både når vi er hjemme og borte. Anbefaler sterkt å veksle på å ha hunden i bur, og baby i lekegrind når du ikke kan passe på hele tiden. Det kommer jeg til å gjøre. Det kan bli en stress faktor om hunden hele tiden må inn og ut av buret om du bare skal en tur på do....

Et lite tips for å få hunden litt roligere, er å gi den tilstrekkelig mental stimulering. Tur er ofte ikke det eneste alternativet, hundehjernen trenger også å tenke litt. Et av hundens viktigste instinkt, er å finne mat. Jeg pleier å dele opp frolic (godbit) i fire deler. Så kaster jeg dem utover et passe stort område, i hagen, parken, en bakgård, parkeringsplass, eller der du måtte ha tilgang. Gress er best. Så må hunden søke og bruke nesen for å finne maten. Gjenta dette i ca 15 min, og du har en meget fornøyd og sliten hund! Husk at en valp ikke er ferdig utviklet, så du må ikke overdrive. Det kan bli for mye også. Siden dette er en stor og sterk hunderase, kan jo kanskje mannen din gå en god tur på morgenen før han drar på jobb?Om du har en hundeklubb der du bor, kan du kontakte en instruktør for gode råd. Du kan også kontakte Norsk Kennelklubb fir tips. Elles så er jeg sikker på at det kommer til å gå helt fint. Hunden er jo tross alt menneskets beste venn!!!!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...