Gjest Tvilende Skrevet 16. april 2007 #1 Skrevet 16. april 2007 Hvilke grunner er gode nok til å gifte seg? Jeg bor i utlandet, og byråkratiet her kan være fryktinngytende. For noen dager siden hadde jeg en dårlig dag, og var redd for framtiden. Samboeren min forsøkte å trøste meg, og foreslo at vi jo alltids kunne gifte oss. Vanligvis hadde jeg blitt hoppende glad for et frieri, men dette føltes ikke som et frieri, mer som en fornuftsløsning. Mindre skatt for ham, enklere sykeforsikring for meg, og slutt på å måtte forlenge oppholdstillatelsen hele tiden. Hva hadde dere gjort? Er det god nok grunn til å gifte seg? Vi har jo vært samboere en stund og vært sammen i flere år. Det er ganske mange her som gifter seg raskt, og ikke er det så vanlig med overdådige bryllup man sparer til i flere år heller, så økonomisk sett er det bare fordeler. Må legge til at forholdet vårt er veldig bra, det er bare jeg som er rar og så for meg giftemål som noe romantisk, og ikke praktisk.
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2007 #2 Skrevet 16. april 2007 ja, du må kjenne på magefølelsen din! den stemmer ganske bra....... det er jo sånn at det skal jo være en fordel å gifte seg i Norge, og praktisk er det også, du må finne ut av om han er så glad i deg som han sier......... jeg ville vært forlovet en stund til, for å se om han da er så tålmodig og elsker deg nok til å vente på at du vil gifte deg med ham.
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2007 #3 Skrevet 16. april 2007 Det er ikke OSS jeg tviler på. Der er jeg helt sikker på at jeg ønsker at det skal være oss. Det er mer bryllup jeg er usikker på. Høres dette rart ut?
Gjest Mayamor Skrevet 16. april 2007 #4 Skrevet 16. april 2007 Jeg har det litt som deg: det er ikke forholdet mellom samboer og meg jeg er "redd" for. Mer det at vi like gjerne kan være samboere. Å ha et bryllup koster mye. Men dersom det er for å bli gift og en går til byfogden: da er jeg like godt samboende.
Gjest tvilende Skrevet 16. april 2007 #5 Skrevet 16. april 2007 Jeg har ikke noe i mot et enkelt bryllup. Byfogden er ok her, de har mange fine lokaler også, og en enkel feiring hjemme eller på restaurant med de nærmeste hadde vært helt ok for min del. Jeg har aldri ønsket meg noe fint og stort bryllup. Men jeg er nok en håpløs romantiker, og ville gjerne hatt et kjærlighetsfrieri, ikke et praktisk-frieri. Begge trives vi jo med situasjonen som den er, men de økonokiske fordelene ved å gifte seg er ganske store her. Det er jo dumt av oss å ikke ta det man kan få. Jeg vet jo at han elsker meg, og jeg elsker ham.
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2007 #6 Skrevet 16. april 2007 Si det til ham da, at du er en romantiker og hvis du en gang skal gifte deg, må det bli et romantisk frieri til må du si.............
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2007 #7 Skrevet 16. april 2007 Jeg synes praktiske grunner er viktige for vurderingen om man skal eller ikke skal gifte seg - forutsatt at man er i et forhold man uansett håper og tror vil vare Samtidig skjønner jeg tankene dine om et romantisk frieri - det å ta avgjørelsen skal liksom være en kjærlighetsgreie. Enig med de som sier at du bør lufte tankene dine for samboeren, så han kan fri på en fin måte.
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2007 #8 Skrevet 16. april 2007 Slik jeg tolker innlegget ditt TS, virker det som om alle de "riktige" grunnene til å gifte seg er tilstede. Dvs, der elsker hverandre, har et godt og stabilt forhold og har lyst til å tilbringe livende deres med hverandre. Ankepunktet er imidlertid at frieriet var uromantisk og med sterke innslag av praktiske argumenter. Kanskje kan det heller ikke kalls et frieri, men snarere et forslag, en måte og ta temaet opp til diskusjon på. På meg virker det som du ønsker å gifte deg med denne mannen, men at du hadde håpet på inderlig og romantisk kjærlighetserklæring av typen vi ser på film. Dette kan jeg godt forstå, men å avstå fra å gifte deg med mannen du elsker fordi spørsmålet kom opp på en måte som for ditt vedkommende ikke var helt ideell, står for meg som noe rart.
Thomas Andrè Skrevet 16. april 2007 #9 Skrevet 16. april 2007 Hovedgrunnen til å gifte seg er at summen av de praktiske og de følelsesmessige årsakene er større enn summen ved å la vær
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2007 #10 Skrevet 16. april 2007 Slik jeg tolker innlegget ditt TS, virker det som om alle de "riktige" grunnene til å gifte seg er tilstede. Dvs, der elsker hverandre, har et godt og stabilt forhold og har lyst til å tilbringe livende deres med hverandre. Ankepunktet er imidlertid at frieriet var uromantisk og med sterke innslag av praktiske argumenter. Kanskje kan det heller ikke kalls et frieri, men snarere et forslag, en måte og ta temaet opp til diskusjon på. På meg virker det som du ønsker å gifte deg med denne mannen, men at du hadde håpet på inderlig og romantisk kjærlighetserklæring av typen vi ser på film. Dette kan jeg godt forstå, men å avstå fra å gifte deg med mannen du elsker fordi spørsmålet kom opp på en måte som for ditt vedkommende ikke var helt ideell, står for meg som noe rart. ← Hovedgrunnen til å gifte seg er at summen av de praktiske og de følelsesmessige årsakene er større enn summen ved å la vær ← Takk til dere! Jeg skal selvfølgelig ikke takke nei til å gifte meg med ham (men tror vi venter litt). Det var vel mer reaksjonen min på forslaget hans jeg reagerte på, det at jeg ikke ble hoppende glad, fordi det hele var så praktisk. Det var jo, som du så bra formulerte det, mer et forslag enn et frieri. Takk for at dere hjalp meg med å forstå meg selv og mine tanker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå