Gå til innhold

Katt

Gjest Chrizzy

Anbefalte innlegg

Gjest Chrizzy
Skrevet

Jeg har en kattunge på 10 uker. Heromdagen snakket jeg med en vennninne som har fått katt fra de samme. Hun har mistanke om at katten har orm eller noe, siden hun spiser så mye og er så tynn. Jeg leste at kattunger kan få spolorm via morsmelka, da kan det jo være at vår lille katt også har det. Hvordan kan man oppdage det? Får de mageproblemer? Avføringen hennes lukter skikkelig ille. Takker for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er riktig at både katter og hunder kan få orm via morsmelka. Jeg ville tatt en tur i apoteket og skaffet ormiddel. Der kan de også fortelle deg hva du bør bruke, og hvilke doser du kan gi. Katten er jo veldig ung synes jeg, og skal sikkert ikke ha så mye. Ormmiddel skal gies i to omganger med ca. 14 dagers mellomrom, slik at egg som ikke ryker med i første omgang blir tatt når de er klekket. :)

Gjest Chrizzy
Skrevet
Det er riktig at både katter og hunder kan få orm via morsmelka. Jeg ville tatt en tur i apoteket og skaffet ormiddel. Der kan de også fortelle deg hva du bør bruke, og hvilke doser du kan gi. Katten er jo veldig ung synes jeg, og skal sikkert ikke ha så mye. Ormmiddel skal gies i to omganger med ca. 14 dagers mellomrom, slik at egg som ikke ryker med i første omgang blir tatt når de er klekket.  :)

Takk for svar :) Hun virker jo frisk og fin, hun har både vokst og lagt på seg den siste tiden, så det er jo ikke sikkert at hun har orm, skal man gi i alle fall, selv om de er så små?

Skrevet

Jeg er redd for å si noe galt nå, siden jeg ikke kjenner katter like godt som jeg kjenner hunder. Valper får ormekur ganske tidlig, nettopp fordi de kan få orm via morsmelka. Jeg skulle tro det gikk an her også, men det vet kanskje andre mer om. Mange vettuge katteeiere her inne. :)

Gjest baby-E
Skrevet

Vi ga alle våre kattunger ormkur før vi gå de bort. Det var to som hadde orm, så da ga vi alle.

Skrevet

Har hun fått 1. vaksine ? Hvis ikke så dra til vetrinæren og vaksiner henne, og spørs samtidig om mageproblemene.

Det kan være orm, så gi ormekur. kattunger har også ekstremt følsomme mager så det kan hende du gir henne feil mat eller mat hun ikke tåler? Kanskje bakteriefloraen i tarmen er "syk".... De bør ikke spise "rimi-mat" som whiskas osv, selv om det står Kitten på esken. Kjøp ordentlig kattemat fra dyrebutikk, f.eks Royal canin Kitten eller Hills kitten.

Pass på at hun får i seg nok vann!! Kattunger blir lettere uttørket enn voksne katter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...