Gurken Skrevet 15. april 2007 #1 Skrevet 15. april 2007 Har et fadderbarn som skal konfirmeres om noen uker. Lurer på hva vi skal gi henne? Hun ønsker seg penger, men jeg kunne tenke meg å gi en gave i tillegg. Håper noen har noen gode ideer. Spurte mannen min hva vi skulle gi. Han mente vi skulle gi penger siden hun ønsker seg det. Hvor mye da? spurte jeg. 200-300 kroner sa han Det er tydelig at det er meg som pleier å kjøpe gaver i dette huset. Det er summen vi pleier å bruke på "vanlige" gaver til henne. Søsteren konfirmerte seg for noen år siden. Hun fikk 500 kroner og et smykke(tror jeg). Jeg er ikke fadder på søsteren, men begge er kusinene mine. Tenkte at hvis jeg spør her, så får jeg sikkert masse kreative svar
Kykkelikokos Skrevet 16. april 2007 #2 Skrevet 16. april 2007 Jeg kan ikke huske å ha fått større gaver av fadderne enn andre familiemedlemmer, så jeg ville nok ha gitt likt til begge søskenene. Hvis hun har bunad kan kanskje søljer være noe? Men det bør kanskje kjøpes før konfirmasjonen?
Gjest Ballerina Skrevet 16. april 2007 #3 Skrevet 16. april 2007 Ettersom jeg ikke har faddere så kan jeg ikke svare for meg selv, men tror kanskje at mamma gir litt ekstra til de hun er fadder til... kanskje ikke mye, men litt. Hvis søsteren fikk 500,- så kanskje hun andre kan få 700,- og en ting i tillegg som søsteren?? Vet ikke jeg altså, vi er ikke faddere på noen enda, men det er jo noe litt ekstra da...
Gurken Skrevet 16. april 2007 Forfatter #4 Skrevet 16. april 2007 Takk for svar Hun har ikke bunad. Ikke ønsker hun seg det heller. Når hun og søsteren var små begynte jeg å kjøpe te-skjeer i sølv til de. Tenkte at det er kjekt å ha når man blir voksen. Sluttet med det etter å ha fått en tilbakemelding fra foreldrene om at de ikke ville ha fler.... Noen andre gode forslag?
Mini_me Skrevet 16. april 2007 #5 Skrevet 16. april 2007 Kjøp et fint smykke. Selv om hun ønsker seg penger står du helt fritt til å velge hva du vil gi. ( Syns nå det hørtes veldig lite takknemlig ut at de ikke ville ha flere sølvskjeer.....) Vi prøver å gi likt uansett om vi er faddere eller ei...
Furstina Skrevet 16. april 2007 #6 Skrevet 16. april 2007 Det här med silverskedar eller silverbestick i gåva är egentligen en helt annan diskussion men varför skulle det vara otacksamt att säga att man inte vill ha silverbestick? Det är väl artigare att säga att man inte vill samla på silver i skåpen än att ta emot skedarna år efter år med dåligt samvete? JAG vill inte ha silverbestick - min personliga åsikt om silverbestick är att det mest ligger i skåpen för att vara i behov av putsning för en enstaka middag. Kanske önskar sig barnet en vanlig servis, kaffekoppar, ett vanligt fint bestickset i rostfritt, vinglas till bruk eller något annat praktiskt till hemmet i stället?
Gjest TuttaCalcutta Skrevet 16. april 2007 #7 Skrevet 16. april 2007 Har et fadderbarn som skal konfirmeres om noen uker. Lurer på hva vi skal gi henne? Hun ønsker seg penger, men jeg kunne tenke meg å gi en gave i tillegg. Håper noen har noen gode ideer. Spurte mannen min hva vi skulle gi. Han mente vi skulle gi penger siden hun ønsker seg det. Hvor mye da? spurte jeg. 200-300 kroner sa han Det er tydelig at det er meg som pleier å kjøpe gaver i dette huset. Det er summen vi pleier å bruke på "vanlige" gaver til henne. Søsteren konfirmerte seg for noen år siden. Hun fikk 500 kroner og et smykke(tror jeg). Jeg er ikke fadder på søsteren, men begge er kusinene mine. Tenkte at hvis jeg spør her, så får jeg sikkert masse kreative svar ← Kanskje du bør gi det samme til henne som du ga til søsteren selv om du er fadderen hennes? Da har du iallefall ikke gjort forskjell på jentene. Det er jo uansett tanken som teller ikke prisen.
Gurken Skrevet 16. april 2007 Forfatter #8 Skrevet 16. april 2007 Det här med silverskedar eller silverbestick i gåva är egentligen en helt annan diskussion men varför skulle det vara otacksamt att säga att man inte vill ha silverbestick? Det är väl artigare att säga att man inte vill samla på silver i skåpen än att ta emot skedarna år efter år med dåligt samvete? JAG vill inte ha silverbestick - min personliga åsikt om silverbestick är att det mest ligger i skåpen för att vara i behov av putsning för en enstaka middag. Kanske önskar sig barnet en vanlig servis, kaffekoppar, ett vanligt fint bestickset i rostfritt, vinglas till bruk eller något annat praktiskt till hemmet i stället? ← Ja, det med skjeene er en annen diskusjon Jeg fikk selv sølvskjeer av besteforeldrene mine hver bursdag i åtte år. syntes da at det var en kjedelig gave. Nå som voksen er jeg veldig glad for alt sølvbestikket jeg har fått gjennom oppveksten. Poenget mitt egentlig er at det er veldig vanskelig å kjøpe til henne, for hun liker ikke de tingene som jeg tror hun vil bli glad for. Derfor pleier jeg å be om en detaljert ønskeliste til bursdag/jul. Det er mye gøyere å gi noe hun blir glad for. Nå ønsker hun seg kun penger. Må mase litt mer på henne
lillede Skrevet 17. april 2007 #9 Skrevet 17. april 2007 Vi gir alltid penger til de som ønsker seg det...klart ungdommen ønsker seg penger...til yngre søsken har vi gitt 1000;
Gjest Turi Skrevet 17. april 2007 #10 Skrevet 17. april 2007 Jeg ville gitt rundt 500 kroner. Har du lyst til å kjøpe noe i tillegg, ville jeg gått til en gullsmed og bedt om råd til ungdommene. Gulløredobber f.eks. får hun alltid bruk for selv om hun ikke ønsker seg det nå.
Gjest Pax Skrevet 17. april 2007 #11 Skrevet 17. april 2007 ( Syns nå det hørtes veldig lite takknemlig ut at de ikke ville ha flere sølvskjeer.....) ← Man kan aldri få nok sølvskjeer, mener du? Forstår ikke denne greia med søvtøy, jeg. Det tar plass, det må pusses, det er upraktisk. Og hvorfor er det som regel bare jenter som får sølvtøy? Jeg ville også bedt om råd i en gullsmedbutikk. Har en fast gullsmed jeg handler hos, og hun er kjempeflink til å finne fine presanger som mottakeren blir glad for. Har kjøpt mange konfirmasjonspresanger hos henne. Verdi på gaven? Tja, 300 - 400 kr, ville jeg gitt.
Gurken Skrevet 17. april 2007 Forfatter #12 Skrevet 17. april 2007 Begge sønnene mine får sølvskjeer til jul av noen i familien. Så det er ikke bare jenter som får sølv
panda Skrevet 17. april 2007 #13 Skrevet 17. april 2007 Ang smykker til konfirmanten, så vil jeg komme med et råd. Ikke kjøp for "barnslige" smykker. Var i konfirmasjon for noen år siden til ei jente som fikk endel smykker. Disse smykkene var veldig barnesmykker og jeg kan vanskelig se for meg at hun kommer til å bruke dem særlig lenge.
Gjest _Leela_ Skrevet 19. april 2007 #14 Skrevet 19. april 2007 Jeg fikk et diamantsmykke av fadderen min, veldig enkelt og stilfullt. Kanskje ikke det jeg hoppet i taket over akkurat da, men er blitt veldig mye brukt i ettertid og er et av de smykkene som jeg setter stor pris på og aldri blir lei. Av det andre fadderparet fikk jeg vel 1000,- og gulløredobber (paret er skilt så fikk gaver fra begge.) Fikk altså dyrere gaver fra mine faddere og selv om jeg ønsket meg penger var det gøy å få noen smykker også, da helst tidløse og litt kvalitet. Synes derfor du enten skal gå for penger eller legge alt i å kjøpe et ordentlig smykke (og smykker kan alltids byttes hvis hun ikke liker det).
Gjest Frysepulver Skrevet 19. april 2007 #15 Skrevet 19. april 2007 Jeg fikk et gullkjede med perle av fadderne mine (dengang var de gift). Vet ikke om vi gir noe mer i vår familie hvis vi er faddere (jeg "er med på" den fra foreldrene mine ennå), men da fetteren min konfirmerte seg i fjor fikk han 1000 av mor og far fordi de alltid har følt seg nær han og foreldrene. Han er ikke døpt og konfirmerte seg borgelig, så han hadde ingen faddere. Jeg tenker at mitt fadderbarn vil få mer enn andre barn jeg kjenner når de etterhvert konfirmeres. Min oppfatning er at man bør markere litt ekstra når man er fadder.
Litt Lost Skrevet 19. april 2007 #16 Skrevet 19. april 2007 Da jeg var konfirmant fikk jeg en del smykker, og ikke så mye cash som jeg hadde ønsket. Men den dag i dag er jeg utrolig glad for smykkene jeg fikk! Og jeg sørger fortsatt over det ene smykket som forsvant for meg en eller annen gang. Jeg husker hvem jeg har fått smykkene av. Hvem jeg fikk penger av eller hvor mye det var, har jeg glemt. Pengene er brukt på ting jeg ikke vet engang, jo en pc som nå er foreldet, der gikk en del av pengene. Men smykkene brukes og hver gang jeg går med et av smykkene eller ringene tenker jeg på de jeg fikk dem av. Jeg gir gaver i konfirmasjonspresang. Med mindre det er personer jeg ikke er i så nær relasjon til.
sneipen Skrevet 19. april 2007 #17 Skrevet 19. april 2007 Jeg gir noe mer til fadderbarn enn andre. Jeg har gitt rundt 1000 kr til nevøer og nieser, og er jeg fadder har jeg gitt noe mer. Ang smykker eller ei, så er det en smakssak. Trolig blir hun uansett ikke så glad for det nå, men kanskje senere.
Gjest Jytte Skrevet 19. april 2007 #18 Skrevet 19. april 2007 Jeg har aldri gitt mer til de jeg er fadder for enn til de andre ... det kunne rett og slett aldri falle meg inn. Mine barns faddere har gitt akkurat det samme til begge mine barn - enten de har vært fadder eller ei. Hva med de som har besteforeldre som faddere - skal de besteforeldrene gi mer til det barnebarnet de er fadder for? Det virker helt urimelig.
Ugla Skrevet 19. april 2007 #19 Skrevet 19. april 2007 Har vært fadder (gudmor) til den ene av et tvillingpar. Når de ble konfirmert, gav vi en gave til ca kr 1200 - 1300 til den vi har vært fadder til, og en gave til ca kr 600 - 700 til den vi ikke har vært fadder til. Kan nevne at hun som har vært gudmor til den andre av tvillingene gav det samme. Så da ble det det jo like gaver på de... Ja, vi hadde planlagt det på forhånd...
Gjest Aurora Vaniljesaus Skrevet 20. april 2007 #20 Skrevet 20. april 2007 Jeg er fadder til en lillebror, men har hele tiden forholdt meg likt til både storebror og lillebror. De får begge julegaver og bursdagshilsen. Og når/dersom de skal konfirmeres kommer jeg også til å behandle dem likt. Først og fremst er de begge barn som er i mitt liv og som jeg bryr meg om. Det at jeg "teknisk sett" er fadder for den ene og ikke den andre er for meg mindre relevant.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå