Purre Skrevet 15. april 2007 #1 Skrevet 15. april 2007 Tenker å ta en langweekend med familie i norden f.eks. til et sommerland eller noe. Noens om f.eks har vært i astrid lindgrens land, mummi land eller andre land som er å anbefale. Alle tips mottas med takk!!
IsaCathrine Skrevet 15. april 2007 #2 Skrevet 15. april 2007 Jeg liker Bø Sommarland utrolig godt! Passer for folk i alle aldere.
IsaCathrine Skrevet 15. april 2007 #4 Skrevet 15. april 2007 ... men ikke for alle størrelser, dessverre. Det er mange attraksjoner som bare er for barn over 120/130 centimeter, en venninne av meg brente seg skikkelig på akkurat det. Ikke så gøy å være i et badeland fullt av spennende aktiviteter når man bare må stå og se på... Men Bø er kjempegøy, så jeg gleder meg til alle ungene er høye nok til å dra dit! ← Det er ganske bra for de minste der også. De har jo egen badedel, egen "fortsklie", stort lekeland hvor de kan prøve det aller meste, badebasseng med ett område hvor det ikke er dypt osv.
Gjest silkesvarten Skrevet 16. april 2007 #5 Skrevet 16. april 2007 mummiland kan ikke anbefales... min søster var der med familien ifjord sommer å de ble så skuffet.... de hadde jøpt 2 dagers bilett.. men gikkbare den ene dagen... det var vist bare helt elendig.... jeg ville ha valgt legoland. bon bon land eller noe i danmark.. der har de myyyyyye gøy lykke til
Gjest Mayamor Skrevet 16. april 2007 #6 Skrevet 16. april 2007 Vi var 2 dager på Tusenfryd i fjor. Stor suksess for alle 5 barna i alderen (da) 2,5 til 12 år. Både tivoli og badeland. For ikke å snakke om å se Slottet og Oslo genrelt sett. Nå er jo dette også i Norden, men ikke ut av landet... Denne sommeren skal vi reise til Liseberg, vet ikke hvordan det er der nå, men for 7 år siden var det helt ok for en 3 åring. Eneste var at mamman ville gjort mer... Jeg tror jeg ville dradd til Danmark på Weekendtur. Det er jo så mange fornøyelsesparker å velge mellom.
Grooo Skrevet 16. april 2007 #7 Skrevet 16. april 2007 Mumiland er bare for de små. En liten park, og ikke så mye å gjøre. Astrid Lindgren er heller ikke stort å skryte av, holdt mer enn nok med en dag der også og vi var glade vi ikke hadde reist den veien bare for å dra dit.
Tiit Skrevet 16. april 2007 #8 Skrevet 16. april 2007 Jeg syns dyreparken i Kr. sand var veldig bra for våre to på 6 og 8, og ellers likte vi oss også godt i Hunderfossen. Tivoli blir for mye tivoli for oss, for lite av andre opplevelser enn karuseller. Men det er veldig fint og flott der, bevares.
Merethe_81 Skrevet 17. april 2007 #9 Skrevet 17. april 2007 Jeg tror jeg enten ville valgt Langedrag eller Skara Sommerland jeg
løve70 Skrevet 17. april 2007 #10 Skrevet 17. april 2007 Dyreparken liker jeg veldig godt, det samme med Legoland.
Laban75 Skrevet 17. april 2007 #11 Skrevet 17. april 2007 Nå er vel ikke Langedrag akkurat en fornøyelsespark? Jeg har ikke vært der på kanskje 15 år, men det er jo mer en leirplass med dyr. Men det var flott der - det kvarteret jeg fikk vært der før jeg fikk allergikick.. Jeg har hørt at Kristiansand er veldig flott. Ellers kan jeg anbefale Danmark med legoland og bonbonland (har ikke besøkt bonbonland selv - men venner sier det er flott for de litt mindre barna)
Angelheart Skrevet 17. april 2007 #12 Skrevet 17. april 2007 Dyreparken i Kristiansand er jo en slager, da. Det samme med Legoland. begge disse parkene føler jeg fengr barn (og voksne) i alle aldre. Astrid Lindgrens verden var også ganske bra, iallefall for oss voksne..... Denne parken forutsetter at du/barna kjenner veldig godt til flere av Lindgrens figurer. Det hjelper lite å bare ha lest Emil en gang, for eksempel. Svenskene har et annet forhold til Lindgren enn vi, så det ble endel "internt" følte jeg.
Gjest Elastica Skrevet 17. april 2007 #13 Skrevet 17. april 2007 Jeg synes Tivoli i København er en flott plass. En ekte fornøyelsespark for store og små. Vi har vært i Fårup Sommerland to år på rad, og ungene på 3, 5 og 7 synes det er topp. Der er det kjempefint badeland, mange attraksjoner, muligheter for å grille medbrakt mat - og ikke minst is med føldebolle og guf.
Serene Skrevet 17. april 2007 #14 Skrevet 17. april 2007 Anbefaler to dager i Legoland! Var der i fjor og har allerede booket oss for denne sommeren.
IsaCathrine Skrevet 18. april 2007 #15 Skrevet 18. april 2007 Nå er vel ikke Langedrag akkurat en fornøyelsespark? Jeg har ikke vært der på kanskje 15 år, men det er jo mer en leirplass med dyr. Men det var flott der ← Vi var på langedrag for noen år siden. Etter en time hadde vi sett alt, og vi skulle overnatte der! Fint sted å dra til om man er i nærheten og bruke noen timer der.. Men er nok ikke stedet å tilbringe en hel dag eller to... Og for de minste så blir det kanskje litt kjedelig. Mange av dyrene får man ikke sett, og de "husdyrene" går løs, hester, kuer (ikke vanlige norske kuer, men sånne med masse pels og svære horn), impåslitne geiter som er over alt!!, kaniner man aldri kommer nærmere enn 2 meter osv.. For de litt større barna, kan det sikkert være gøy å gå og kose med disse kuene og sånt..
IsaCathrine Skrevet 18. april 2007 #16 Skrevet 18. april 2007 Liseberg Aktiviteter for store og små. Passer om man har barn i forskjellige aldere. Bø Sommarland Passer godt for både små og store med mange aktiviteter for de minste, som tarzanstien (en for de minste og en for de litt større), sætra, badeland for de små, bøverstranda, hoppepute, bilbane, en hau med klatrestativer, sandkasser ol. Gaustadtoppen, Eventyrhus med figurer fra kjente norske eventyr som Reveenka, og ikke minst; Maurtua lekeslott i knæsje farger, som er ett av Europas største lekestativer!! 10 meter høyt og 1000 kv stort (sandkassa). Deler er tilrettelagt for funksjonshemmede og passer godt til de minste barna. For de litt større er det vann-berg- og dalbanen Mot i Brøstet, Magasuget, Sentrifuga, Sklier, Skjøormen Skjur, Flowrider (surfing), Halfpipe og Jettegryta som er ny i år. Sommerlandelva passer for små og store, men når bølgen kommer kan det bli litt voldosmt for de minste. I lekelandelen finnes det minigolf og Volleyballbane. De har også tivoli med karusell og pariserhjul, samt typiske tivoliboder hvor man kan vinne premier. Melvins Manesje må man bare innom, med Klovnen Melvin som underholder og aktiviserer store og små! (Kjekt å være ute i god tid!). Vi pleier å ta med oss grillmat og grille på en av de mange grillene, også kjøper vi oss pommes frittes i en av kjoskene. De har også pizzeria (mener jeg) og typisk kioskmat som pølser. De har en del høydebegrensninger her, men iallefall i lekeland er det mye "foe barn UNDER ***" Legoland skulle min bror absolutt til for bare få år siden. Vi (begge over 10 år) var nok litt store, og de morsomme aktivitetene som berg- og dalbaner ble fort "brukt opp". Legoland passer nok best til de små.. Langedrag som jeg skrev om i forrige innlegg. BonBon land har jeg ikke vært i, men det ser utrolig gøy ut, med morsomt og gjenomført tema. Utifra internettsiden deres virker det som de har mange aktiviteter som passer for de minste. Dyreparken er en rolig park, uten masse svære berg- og dalbaner og andre attraksjoner med mye action. Her har man en badedel, hoppeputer, kardemommeby, gomepland, Den Sorte Dame mm. En park som etter min mening passe godt for de minste, man kan bli kjedelig for de størrste barna!
IsaCathrine Skrevet 18. april 2007 #17 Skrevet 18. april 2007 Fårup er en ganske liten park egentlig. Mange aktiviteter som passer for de misnte barna (utifra høyde/aldersbegrensning). Det jeg husker best fra denne parken var skattejagten. Da må man blant annet balansere løpe over små gummigrier, over vannet, og de synker når man trår på dem! Laberynt, sklier, kaltrenett osv. Første runden brukte jeg og broren min en halv time på denne. Finnes "snarveier" slik at den passer for små barn og pysete foreldre. Dette er parken vi fikk anbefalt på hotellet, med begrunnelsen at det er hit danskene selv helst drar. Djurs Sommarland vet jeg ingen ting om. Skara Sommarlandvirker som ett land med bye for barn. En vannlanddel, motorsportdel, tivolidel og lekelanddel. Dette virker som ett bra alternativ med mye for de små og litt action for de voksne i de store skliene. Tivoli i København her var jeg en gang for mange år siden. Pysete som jeg var den gang var det lekerommet jeg likte best! Virker som det er mye for barn her. Gröna Lund virker det som har mye for barn, men er vel i utgangspunktet ikke noen stor fornøylesespark. Kan jo kompineres med Djur Gården, en dyrepark som ligger rett ved siden av (om ikke jeg husker helt feil).
mumrik Skrevet 18. april 2007 #18 Skrevet 18. april 2007 Tenker å ta en langweekend med familie i norden f.eks. til et sommerland eller noe. Noens om f.eks har vært i astrid lindgrens land, mummi land eller andre land som er å anbefale. Alle tips mottas med takk!! ← Jeg vil si at Dyreparken i Kristiansand er Norges fineste fornøyelsespark. Noe for alle her! Jeg liker også Hunderfossen, men den er mindre og passer nok best for de under 8 år. I fjor var vi i Astrid Lindgrens Verden. Det var fantastisk! Ulempen er lang vei å kjøre med bil Men har du unger i Pippi-Emil-Ronja alder (alt fra 5 - 12 år) er det veldig bra! Flott å bo i hytte i campen rett ved siden av. Men her må du bestille tidlig, det er rift om de hyttene. Ellers har Danmark mange fine fornøyelsesparker, og vi har jo vår egen Tusenfryd, som ikke skuffer noen tror jeg
Wildy Skrevet 18. april 2007 #19 Skrevet 18. april 2007 Skal vi se... hva har vi vært på de siste årene? Mummidalen: Vi hadde en kjempefin dag her i strålende vær. En annderledes park, men lite ferdigkjøpt-og-ferdigtygd undeholdning. Her går man på oppagelsestur selv, leker i Knøttets labyrint, vandrer rundt i Mummihuset, skvalder med Snusmumrikken ( selv om ingen av oss forstår et pøkk av hva den andre sier... ) og tusler rundt på små stier. Greit med medbrakt mat og badeklær. Mummupappas badestrand er kjempekoselig! Grøna Lund: Helt greit tivoli, endel køståeing og mye lyd.Spøkelseshuset var akkurat skummelt nok til at selv mor kvakk til rimelig heftig et par ganger. Artig nok for en ettermiddag. Kolmården:Nordens største dyrepark. Pent anlagt, mange forskjellige dyr, jevnlige framvisninger av bla elefantene og en fantastiks delfinshow. Parken er stor, så ta med gode sko! Safariparken i tilknytning til Kolmården var helt grei, men anbefalse ikke dersom det er svært varmt med mindre man har bil med klimaanlegg. Vi holdt på å koke fullstendig bort, og alle dyrene var også sløve i varmen. Liseberg: Mye lyd, mye opp-ned-rundt-og opp igjen.Effektiv håndetring av kø, og artige atraksjoner. Spesielt vannskliene var kjempeartige! Artig både for liten stor! Universeum: Rett ved siden av Liseberg, nartuvitenskapelig museum/opplevelsessenter. Flott opplegg hvor man følger vannet fra fjellet og helt ned til de store havdyp, med masse forskjellige fisker og dyr underveis. Spennede regnskog med sommerfugler og fugler som flyr fritt, skikkelig varmt og fuktig! I bunnen er det et akvarium med bla haier. Også en skatedam der man kan klappe skatene. Kjempeflott! I tillegg er det flere avdeligner som tar for seg bla verdensrommet, lyd, lys,bevegelse osv. Barnas dom: Mummidalen og Universeum var de beste! Kanskje mye både på grunn av opplegget rundt, med gode hoteller og koselige middager, og også det at dette er steder man leker seg gjennom sammen; hele familien.
IsaCathrine Skrevet 18. april 2007 #20 Skrevet 18. april 2007 Liseberg: Mye lyd, mye opp-ned-rundt-og opp igjen.Effektiv håndetring av kø, og artige atraksjoner. Spesielt vannskliene var kjempeartige! Artig både for liten stor! ← Er det vansklier der? Kan ikke huske noen vannsklier. Har kanskje noe med at det regnet når vi var der da..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå