Spire Skrevet 15. april 2007 #1 Skrevet 15. april 2007 (endret) Skal snart ut å reise, og for å fylle kjedsomheten på flyet og flyplassen håper jeg noen kan anbefale meg noen spennende eller morsomme bøker. De må helst være slik at man ikke klarer å legge dem i fra seg - jeg har nemlig litt lett for å bli distrahert hvis jeg leser blant mange mennesker. Bøker som jeg har lest og som faller inn i denne kategorien er "Da Vinci koden" og "Engler og demoner" av Dan Brown, "Hitchikers guide to the galaxy" av Douglas Adams, "Ulvenatten" av Tom Egeland (og egentlig "Sirkelens ende" også...). I tillegg har jeg likt mange av Stephen Kings bøker, slik som "Misery" (Kidnappet på norsk) og "The girls hwo loved Tom Gordon". Er også glad i John Irving ("Garps bok" bla.), men synes ofte bøkene hans har kjedelige partier som jeg virkelig må konsentrere meg om å bli ferdig med. Jeg liker altså relativt "enkle" bøker som typisk avslutter kapitlene med såkalte cliffhangers der man bare MÅ lese neste kapittel. Jeg liker også at kapitlene ikke er så veldig lange slik at det er praktisk når man er på tur og plutselig må legge fra seg boken. Noen anbefalinger? Behøver ikke være krim eller humor, men en bok med en nerve og "tilstedeværelse" som griper tak med en gang du begynner å lese... Endret 15. april 2007 av Spire
venus* Skrevet 15. april 2007 #2 Skrevet 15. april 2007 The Fingersmith av Sarah Waters, kjempegod krimbok. Og jeg liker ikke engang krim!
Cata Skrevet 15. april 2007 #3 Skrevet 15. april 2007 Hvis du liker Stephen King så er jeg nokså sikker på at du også vil like det som Dean R. Koontz skriver. Det er grøssere som er mer grøssende enn blodige for å si det sånn. "Den siste tempelridderen" av Raymond Khoury, er i samme sjanger som Dan Browns bøker, men personlig synes jeg den er bedre skrevet. Jeg hadde også stor sans for "Taita og den 7. gåten" av Wilbur Smith. Når det kommer til mer tradisjonell krim, så synes jeg "alfabetromanene" som Sue Grafton skriver er bra, og det samme gjelder de tidligste bøkene av Sara Paretsky.
gladidag Skrevet 15. april 2007 #4 Skrevet 15. april 2007 Raymond Khoury, Den siste tempelridder kanskje? Ellers anbefaler eg Harlan Coben sine bøker, kjempebra. Henning Mankell skriver jo knallgode bøker. Og det er godt utvalg i paperbacks på både Mankell og Coben, siden du skal på tur er jo det kjekt. Også anbefaler eg deg å lese Sue Monk Kidd, Bienes hemmelige liv. Fantastisk bok! Og Cèlestine Vaite, Laken,løk og kokosmelk.
Arkana Skrevet 15. april 2007 #5 Skrevet 15. april 2007 Har anbefalt dem før og anbefaler dem gjerne igjen. Sue Walkers bøker The Reunion og The Reckoning er spennende bøker som fanger deg med en gang. Vanskelige å legge fra seg!
Gjest Skya Skrevet 15. april 2007 #6 Skrevet 15. april 2007 Erlend Loe skriver slik at det er vanskelig å legge fra seg boka. Han skriver korte og fengende kapitler, og så er det veldig morsomt. En av mine favoritter er Doppler, anbelfales virkelig!
Spire Skrevet 16. april 2007 Forfatter #7 Skrevet 16. april 2007 (endret) Erlend Loe skriver slik at det er vanskelig å legge fra seg boka. Han skriver korte og fengende kapitler, og så er det veldig morsomt. En av mine favoritter er Doppler, anbelfales virkelig! ← Takk for godt tips. Jeg ELSKER Erlend Loe, og har dermed allerede lest alt av han mange ganger. (Naiv Super er favorittboka mi). Takk for tips til dere andre også. Har vært å lånt noen av disse på biblioteket nå, så da tipper jeg at jeg har noen spennende timer foran meg. Men for all del; flere tips mottas med takk! Jeg leser jo hjemme også... Endret 16. april 2007 av Spire
Kattugla Skrevet 16. april 2007 #8 Skrevet 16. april 2007 Bøker jeg kan tenke meg at du liker For å nevne noen i slekt med Da Vinci koden: The historian av Elizabeth Kostova (finnes også i norsk pocket) The eight av Katherine Neville (kommer i norsk ib utgave i mai) The labyrinth av Kate Mosse (finnes også i norsk pocket) The expected one av Kathleen McGowan (finnes i norsk ib utg) + det meste av Steve Berry Dissolution; Dark fire; Sovereign alle av C.J. Sansom Det er engelsk "middelalderkrim" som er helt fantastisk bra!!!! Jeg tror det er bare spørsmål om tid før han blir et "household name" rundt om kring! Han er ikke gitt ut på norsk foreløpig, vet ikke om det planlegges. Menn som hater kvinner av Stieg Larsson, den bør alle krimelskere lese! Ellers foreslår jeg å gå inn på amazon.co.uk, hvis du slår opp bøker du liker der, kommer de med "perfect partner" på anbefaling, da kan man finne frem til flere aktuelle titler
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå