Gjest ElCaramba Skrevet 16. april 2007 #21 Skrevet 16. april 2007 De av dere som har skrevet her inne, og mener at hiv ikke er det man bør frykte mest hva ubeskyttet sex angår. Har dere noen tall på hvor mange HIV smittede det er i Norge? Mange av dere har også truffet på flere av de som har HIV uten at dere vet det, da man ikke kan se det på folk. Mange av disse igjen vet heller ikke selv at de har smitten. Mange av dere har sikkert også hatt tilfeldig sex. Man skal ikke gamble med "små sjanser for smitte" ved ubeskyttet sex, da kostnaden er hos de fleste altfor høy. Det er nemlig slik mange får smitten idag. Gammel tradisjon mht sprøyter og homofile, er desverre ikke realistisk i dagens tilfeller. Jeg synes trådstarter tar opp et kjempefornuftig og aktuelt tema.
IsaCathrine Skrevet 16. april 2007 Forfatter #22 Skrevet 16. april 2007 Mange av disse igjen vet heller ikke selv at de har smitten. Mange av dere har sikkert også hatt tilfeldig sex. ← Mener ei av damene i programmet hadde hatt det i 15 år før det ble oppdaget. Jeg synes trådstarter tar opp et kjempefornuftig og aktuelt tema. ← Takk:) Hvordan er det egentlig med graviditet og Hiv? Blir barnet smittet uansett? Eller trenger det ikke å bli smittet om man går på medisiner?
IsaCathrine Skrevet 16. april 2007 Forfatter #23 Skrevet 16. april 2007 Man trenger ikke å bli dødsyk av HIV heller. ← Man kan ikke dø når som helst nei, men det er en sykdom man faktisk kan dø av. Sånn i forhold til en del sykdommer som f.eks. influensa som "vanlige" folk ikke dør av.. Man må dessuten leve med medisiner og masse annet som nevnt over her hele livet!!! Og det bare fordi man droppet kondom engang!
Gjest glamourgirl Skrevet 17. april 2007 #24 Skrevet 17. april 2007 En liten reality-check, people! Altså, hvis jeg har hatt ubeskyttet sex med tre stykker. (for å ta et KG-tall som ikke støter for mange) Og hver av dem har hatt ubeskyttet sex med tre stykker.... osv, la oss se på en liten framstilling, og se om vi er så "trygge" som vi tror.... Glammy Per Pål Espen Stine Line Lise Pia Mia Sofia Eli Ida Ina Lars-Roger-Paul Finn-Tor-Jan Jonas-Kurt-Jens Jacob-Henrik-Roar Bo-Mads-Tage Jon-Rolf-Petter Helge-Kris-Ole Petter-Anne-Laila Siv-Liv-Lis Emma-Eva-Lena Anna-Anne-Ane Vigdis-Inger-Beate Hilde-Irene-Tine Trine-Live-Lisbeth Solfrid-Iselin-Hege Janne-Steinar-Hilde Mari-Maria-Malene Magda-Fia-Sonja Marte-Maren-Mina Hun svenske-Jorunn-Berte Nina-Bjørg-Hildegunn Anja-Kari-Karina Eilin-Lilly-Sigrun Kristin-Kristina-Margrethe Brit-Tone-Åse Aina-Ingebjørg-Gunn Veronica-Felicia-Rine Mads-Jannicke-Fiona
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2007 #25 Skrevet 17. april 2007 Man skal ikke gamble med "små sjanser for smitte" ved ubeskyttet sex, da kostnaden er hos de fleste altfor høy. Det er nemlig slik mange får smitten idag. ← Selvfølgelig bør man beskytte seg, men for å ha et realistisk forhold til risikoen må man se på fakta. Ubeskyttet samleie hvor en av partene har hiv gir en sjanse for smitte på 5/10000 for mannen og 10/10000 for kvinnen. Det er altså 0,1 prosent sjanse for en kvinne å bli smittet av hiv-infisert partner..og tilsvarende 0,05 prosent sjanse for en mann. Det er med andre ord små sjanser for smitte, men sjansen er jo alltid der...
Gjest ElCaramba Skrevet 17. april 2007 #26 Skrevet 17. april 2007 Selvfølgelig bør man beskytte seg, men for å ha et realistisk forhold til risikoen må man se på fakta. Ubeskyttet samleie hvor en av partene har hiv gir en sjanse for smitte på 5/10000 for mannen og 10/10000 for kvinnen. Det er altså 0,1 prosent sjanse for en kvinne å bli smittet av hiv-infisert partner..og tilsvarende 0,05 prosent sjanse for en mann. Det er med andre ord små sjanser for smitte, men sjansen er jo alltid der... ← Det finnes ingen estimerte tall over smittebærere som aldri har testet seg. Av de som har testet seg, har det vært en økning av HIV tilfeller i Norge de siste 10 årene. Så man kan derfor ikke si at overførelsessmitten ikke utgjør fare, da det er antall partnere og evnt tilfeller av HIV som utgjør mulighetene for smitte. Jeg skjønner hva du mener, og er ikke uenig, men jeg har bare en annen innfallsvinkel der "sjanser for smitte" blir satt i et annet perspektiv.
sebra Skrevet 17. april 2007 #27 Skrevet 17. april 2007 hiv smitter ikke nødvendigvis barnet under graviditeten.men det smitter visst ved fødselen også smitter det via morsmelk.det finnes medisiner gravide tar under graviditeten for at ikke smitten skal overføres.
IsaCathrine Skrevet 18. april 2007 Forfatter #28 Skrevet 18. april 2007 hiv smitter ikke nødvendigvis barnet under graviditeten.men det smitter visst ved fødselen også smitter det via morsmelk.det finnes medisiner gravide tar under graviditeten for at ikke smitten skal overføres. ← Aha, skjønner! Vi snakket faktisk litt om Hiv i bilogitimen i dag. Hiv KAN smitte ved kyssing!!!!
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2007 #29 Skrevet 18. april 2007 Hiv KAN smitte ved kyssing!!!! ← Teoretisk antas det å være mulig, men det er så vidt jeg vet ingen dokumenterte tilfeller av dette. Mulig det er unntak hvor begge har hatt åpne sår i munnen, men da vil vel de fleste unngå kyssing.
IsaCathrine Skrevet 18. april 2007 Forfatter #30 Skrevet 18. april 2007 Teoretisk antas det å være mulig, men det er så vidt jeg vet ingen dokumenterte tilfeller av dette. Mulig det er unntak hvor begge har hatt åpne sår i munnen, men da vil vel de fleste unngå kyssing. ← Det er ikke så mye som skal til da.. bare en liten rift.. Men uansett. tror ikke sjangsen er veldig stor for dette, men det går faktisk an.
Gjest Gjest Skrevet 18. april 2007 #31 Skrevet 18. april 2007 Googlet en del rundt, og fant mange sider som skriver om HIV og smitte. Det som gjentar seg når det gjelder kyssing og HIV er dette tilfellet: http://www.aids.org/info/can-i-get-hiv-from-kissing.html “CDC has investigated only one case of HIV infection that may be attributed to contact with blood during open-mouth kissing. In this case both partners had extensive dental problems including gingivitis (inflammation of the gums). It is likely that there was blood present in both partners' mouths making direct blood to blood contact a possibility.” Så jeg tok feil, det er et dokumentert tilfelle hvor kyssing (og da med blødende sår) antas å være smitteveien.
Gjest Ironia Skrevet 18. april 2007 #32 Skrevet 18. april 2007 Hvor farlig det er kommer an på hvor man har blitt født. I Afrika er en HIV-diagnose ofte en dødsdom mens i vesten lever mange med det til de blir gamle.
Buster Skrevet 19. april 2007 #33 Skrevet 19. april 2007 Å ha ubeskyttet sex med fremmede eller ukjente er som å skulle spille russisk rulett, og for dem som ikke tar sitt full ansvar å beskytter og tester seg jevnlig har jeg ikke annet enn å si at med HIV nytter det ikke å være etterpåklok. Bedre føre var enn etter snar......
Paradokset Skrevet 19. april 2007 #34 Skrevet 19. april 2007 Å ha ubeskyttet sex med fremmede eller ukjente er som å skulle spille russisk rulett ← Russisk rulett med en revolver med plass til noen tusen skudd i tønna da?
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2007 #35 Skrevet 19. april 2007 Russisk rulett med en revolver med plass til noen tusen skudd i tønna da? ← Akkurat. I Norge har 0,07 % av befolkningen hiv, og når man vet at mange av disse er homofile, sprøytenarkomane, innflyttere fra høyrisiko-områder og menn som har hatt sex med prostituerte i utlandet, er det ikke akkurat veldig stor risiko for å bli smittet ved tilfeldig sex med en ung gutt.
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2007 #36 Skrevet 19. april 2007 Det skulle ikke forundre meg om det omtrent ikke finnes smittede i det hele tatt i aldersgruppa 18-25 år blant de som ikke tilhører gruppene jeg skrev om i det forrige innlegget.
Gjest vimselot Skrevet 19. april 2007 #37 Skrevet 19. april 2007 (endret) Jeg har ikke lest hele tråden, men per i dag smittes det hvert år flere heterofile kvinner som er i fast forhold enn det er narkonane eller prostituerte som smittes. Forholdet er ca 1 til 3. Det vil si at det smittes 3 ganger flere kvinner i et "vanlig" liv og som smittes av sin faste partner, enn narkomane kvinner. Jeg er hiv-fri, men jeg har vært heldig kanskje. Jeg har hatt faste partnere, og ubeskyttet ons-sex. Nå skal det mye til for at jeg vil ha et ubeskyttet samleie med en jeg ikke kjenner så godt. Jeg kjenner flere som er hiv-smittet og som ikke er narkomane. De fleste er homofile menn, men også damer som aldri har brukt stoff og som har fått det gjennom sin faste partner/samboer/ektemann. Når det er sagt, så smittes det ikke så mange (det oppdages ikke i alle fall) hvert år. Men alle burde bli flinkere til å teste seg. Grunnene til at mange ikke gjør det, er angst og uvitenhet. Hva det gjør med en kvinne i et fast samboerforhold, som får diagnosen, vet jeg lite om, men jeg kjenner til at det ikke var lett. Men alt er bedre enn å være smittebærer og smitte andre videre. Så test dere. Man dør ikke av hiv og kan leve et godt liv, selv om det er mye man må ta hensyn til. Fordommer bl.a. Jeg "ler" litt (jeg ler ikke egentlig for jeg kan forstå frykten) av folk som ikke tør bruke samme toalett, ikke gi et smellkyss midt på munnen, ikke drikke av samme kopp som en hiv-positiv. Hiv smitter gjennom seksuell omgang og det er svært sjelden, hvis ikke slimhinnene er svekket f.eks. under mensen eller hvis man har en infeksjon fra før. Det smitter ved å dele sprøyter, og blant homofile fordi slimhinnen i anus er langt tynnere enn i vagina og blødning forekommer oftere. Men kvinner smittes lettere enn menn fordi særcellene overlever i ca 3-5 dager i kvinnens kropp. Men likevel smittes menn, også. Endret 19. april 2007 av vimselot
Gjest vimselot Skrevet 19. april 2007 #38 Skrevet 19. april 2007 Både narkoman og prostituerte er blitt flinkere til å beskytte seg. Jeg leste ett innlegg, og måtte bare si det. Det er verre med helt vanlige folk. Hvis jeg f.eks. møter en mann på byen og tar sjansen på en tilfeldig ons, kan jeg ikke vite om han er bifil. Derfor er jeg veldig forsiktig nå, uten at jeg vil overdramatisere. Men hvorfor er det så vanskelig å ta en hiv-test. Det er jo bare en blodprøve?
IsaCathrine Skrevet 19. april 2007 Forfatter #39 Skrevet 19. april 2007 Å ha ubeskyttet sex med fremmede eller ukjente er som å skulle spille russisk rulett, og for dem som ikke tar sitt full ansvar å beskytter og tester seg jevnlig har jeg ikke annet enn å si at med HIV nytter det ikke å være etterpåklok. Bedre føre var enn etter snar...... ← Leste i Aftenposten i går(?) at 14% av studentene i Trondheim som SJEKKET seg, hadde klamydia. Altså, ganske mange. Nå er ikke dette Hiv da, men om en jente går med klamydia over lengre tid uten å vite det kan hun bli steril. Man dør jo ikke, men ikke særlig morsomt for det. Og når så mange har ubeskyttet sex og får andre kjønnsykdommer, så er det ikke rart at Hiv også sprer seg - selv om det er en betraktlig mindre sjanse for å bli smittet av Hiv.
Gjest vimselot Skrevet 20. april 2007 #40 Skrevet 20. april 2007 (endret) Det er cirka 2500 som har diagnosen hiv eller aids i Norge i dag. Mørketallet er sikkert mye større fordi man kan være hiv-positiv i 10-15 år (usikkert, men cirka realistiske tall) før evt. man utvikler aids. Jeg tror ikke de som er døde av aids er tatt med i statistikken, men er ikke sikker. Noe av det verste med hiv er at man blir stigmatisert, man kan ikke lenger ha fri sex, en ons, man er redd for å dø og for å fortelle det til andre. Medisinene gir kraftige bivirkninger, selv om man forlenger livet. Man må stadig til legen for å kontrollere at immunforsvaret virker. Får man en influensa, blir man bekymret for at man har gått fra å ha hiv til at det har utviklet seg til aids. Hiv vil før eller siden føre til en aids, som jeg vet. Jeg mener at alle som har eller har hatt ubeskyttet sex (kondombruk), må teste seg. Det er å ta ansvar, for det er ingen som vil ha hiv, og ingen som ønsker å smitte andre, men når man ikke tester seg, kan man være smittebærer. Jeg var grusomt redd for å teste meg, og det gikk noen år før jeg gjorde det. Det var en hiv-positiv som overtalte meg. H*n ble med meg til legen. Jeg hadde testet meg tidligere, men jeg var redd. Heldigvis hadde jeg ikke det. Jeg tok to tester med 6 mnd mellomrom. Endret 20. april 2007 av vimselot
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå