IsaCathrine Skrevet 15. april 2007 #1 Skrevet 15. april 2007 Så litt på Operah i dag, og der var det om folk som var Hiv smittet. De snakket først med en kjent basketballspiller, og etter det 6 Damer. Om jeg fikk med meg dette riktig hadde alle damene blitt smittet av kjærester, menn, eller nesten-kjærester. Ganske skremmende egentlig. Når man tror at det er trygt å ha sex med en person, så viser det seg at h*n smitter deg med Hiv. Det gjør meg bare enda mer sikker på at her skal kondom brukes til han er testet skikkelig. Det er jo forsåvidt greit da. Men tenk om han er utro!!!! Tenk om han blir smittet av Hiv da, og ikke tør å si ifra at han har vært utro og dermed smitter meg HJEEELP.
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2007 #2 Skrevet 15. april 2007 Nå er vel ikke HIV sååå utbredt her i landet da, men greit å ta sine forholdsregler ja...
IsaCathrine Skrevet 15. april 2007 Forfatter #3 Skrevet 15. april 2007 Nei, det er jo ikke det. Men man vet jo aldri da.
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2007 #4 Skrevet 15. april 2007 Hiv er kjipt, men det er ganske liten sjanse for å pådra seg det, selv om du skulle ha ubeskyttet sex med en hivpositiv. Greit å være engstelig, men det du skisserer en "tenk om ditt og datt"-situasjon som mest sannsynelig aldri vil inntreffe. Det er en million andre ting du heller burde bekymre deg for før du bekymrer deg for dette.
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2007 #5 Skrevet 15. april 2007 ..med mindre du er en homofil mann som praktiserer analsex eller er narkoman og deler sprøyter da selvsagt..
IsaCathrine Skrevet 15. april 2007 Forfatter #6 Skrevet 15. april 2007 ..med mindre du er en homofil mann som praktiserer analsex eller er narkoman og deler sprøyter da selvsagt.. ← Er da absolutt ikke bare disse som er hiv smittede..
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2007 #7 Skrevet 15. april 2007 Nei, men det er disse som løper noe særlig risko til daglig. Sjansen for å pådra seg hivsmitte hvis du er har ubeskyttet sex med en hivsmittet er faktisk veldig lav. Men jeg skjønner godt at du er engstelig, tanken på å bli smittet er ikke noe særlig!
Gjest blixen Skrevet 15. april 2007 #8 Skrevet 15. april 2007 Hæ?! Det var da en veldig naiv holdning å ha til HIV! Så lenge man ikke er homse eller narkoman, så er man ikke i faresonen?! Har man sex uten kondom er man i faresonen, selv i lille Norge. Det er faktisk en dum sjanse å ta, synes jeg, å ha ubeskyttet sex. Selv om man framstår som kjekk og sunn, kan man ha både det ene og andre.
IsaCathrine Skrevet 15. april 2007 Forfatter #9 Skrevet 15. april 2007 Men jeg skjønner godt at du er engstelig, tanken på å bli smittet er ikke noe særlig! ← Ja, det er tanken på at det faktisk er en sjangse for at det kan skje som er skremmende. Bare 1 av disse 6 kvinnene hadde hatt en mann som hadde hat "nærkontakt" med andre menn.. Så det er jo mulig å få det fordet. F.eks. om han har hentet det på ferie i ett land hvor Hiv er langt mer vanlig f.eks. Trur tanken på Hiv er en av de tankene som skremmer meg mest.
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2007 #10 Skrevet 15. april 2007 Nei, men det er disse som løper noe særlig risko til daglig. Sjansen for å pådra seg hivsmitte hvis du er har ubeskyttet sex med en hivsmittet er faktisk veldig lav. ← Det man bør bekymre seg for er klamydia, som er veldig utbredt, og som kan føre til sterilitet dersom man går med det lenge, og uønskede svangerskap. Hiv-smitte er det svært liten risiko for å pådra seg, i hvertfall så lenge man ikke har sex med personer som kommer fra risiko-områder, eller som har oppholdt seg lenge i disse områdene. Så jeg er enig i at det er naivt å gå rundt og frykte for at man skal bli smittet med Hiv.
IsaCathrine Skrevet 15. april 2007 Forfatter #11 Skrevet 15. april 2007 Har man sex uten kondom er man i faresonen, selv i lille Norge. Det er faktisk en dum sjanse å ta, synes jeg, å ha ubeskyttet sex. Selv om man framstår som kjekk og sunn, kan man ha både det ene og andre. ← Akkurat!
IsaCathrine Skrevet 15. april 2007 Forfatter #12 Skrevet 15. april 2007 Det man bør bekymre seg for er klamydia, som er veldig utbredt, og som kan føre til sterilitet dersom man går med det lenge, og uønskede svangerskap. Hiv-smitte er det svært liten risiko for å pådra seg, i hvertfall så lenge man ikke har sex med personer som kommer fra risiko-områder, eller som har oppholdt seg lenge i disse områdene. Så jeg er enig i at det er naivt å gå rundt og frykte for at man skal bli smittet med Hiv. ← Om man oppdager klamydia tidlig nok kan det fint behandler. Hiv blir man ALDRI kvitt. Uønskede svangerskap ja.. men det er nok lettere å beskytte seg mot egentlig. Dessuten, man blir ikke dødssyk om man blir gravid. (Og for babysyke meg så er tanken på å få en baby veldig lite skremmende9. Jeg tror ikke Blixen mente at man er naiv om man frykter Hiv, men at man er naiv når man tror at man bare kan få Hiv om man er homse eller narkoman.
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2007 #13 Skrevet 15. april 2007 Jeg mener nå allikevel at om man er tenåring og har sex med andre tenåringer, så er hiv ikke det man bør være mest redd for.
IsaCathrine Skrevet 15. april 2007 Forfatter #14 Skrevet 15. april 2007 Jeg mener nå allikevel at om man er tenåring og har sex med andre tenåringer, så er hiv ikke det man bør være mest redd for. ← Neinei. Men om man får Hiv, er vel det noe av det alvorligste man kan få. Og å gå rundt og tro at ,bare fordi man bor i Norge så blir man ikke smittet, er dumt!
Ulva Skrevet 15. april 2007 #15 Skrevet 15. april 2007 Ein veit aldri kva den du ligger med har vert på før, for alt du veit kan exen te damo ha hatt ubeskytta sex med ei prostituert uten at dama di har vist om da. Så mykje prostituerte som florerer i norge så bør ein være litt skeptisk, bedre å være føre var enn etter snar... Kondom i begynnelsen av eit forhold eller ONS er ikkje dumt. (nå seier eg ikkje at alle prostiuerte har hiv, men mange av dei kjem i fra risiko områda)
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2007 #16 Skrevet 15. april 2007 Det er faktisk en del propaganda på dette området. Flere påstår å ha blitt kurert for HIV og andre "uhelbredelige" sykdommer på egen hånd, men det kommer selvfølgelig ikke frem. Hvordan skulle det gått med legemiddelindustrien om folk flest hadde visst at medisinen mot all verdens sykdommer finnes ute i naturen. Synes ikke man skal tro på alt man hører, men heller undersøke litt selv fra både anerkjente og mindre anerkjente kilder. Det å høre at en sykdom er uhelbredelig er nok til å miste håpet når det gjelder.
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2007 #17 Skrevet 15. april 2007 Jeg mener nå allikevel at om man er tenåring og har sex med andre tenåringer, så er hiv ikke det man bør være mest redd for. ← I media for noen år siden så var det et intervju med en ung kvinne. Hun hadde kun hatt sex en gang i sitt liv og ble smittet. Mener å huske at hun var 16 år når det skjedde.
Gjest 123 Skrevet 16. april 2007 #18 Skrevet 16. april 2007 Om man oppdager klamydia tidlig nok kan det fint behandler. Hiv blir man ALDRI kvitt. Uønskede svangerskap ja.. men det er nok lettere å beskytte seg mot egentlig. Dessuten, man blir ikke dødssyk om man blir gravid. (Og for babysyke meg så er tanken på å få en baby veldig lite skremmende9. Jeg tror ikke Blixen mente at man er naiv om man frykter Hiv, men at man er naiv når man tror at man bare kan få Hiv om man er homse eller narkoman. ← Man trenger ikke å bli dødsyk av HIV heller.
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2007 #19 Skrevet 16. april 2007 Man trenger ikke å bli dødsyk av HIV heller. ← nei.. og poenget ditt er? fordi om du ikke dør av det så er det greit? jaja, ikke rart viruset sprer seg. tv-programmet det refereres til, viser jo hverdagen til folk med hiv; masse medisiner, diverse bivirkninger, depresjon osv osv. ikke minst usikkerhet ift til ny partner, når fortelle at du har hiv, og vil han eller hun da skygge banen? for eksempel. ja, teknologien har ført oss fremover ift medisiner, men med den kunnskapen vi har, hvorfor ikke bruke kondom.
Liskat Skrevet 16. april 2007 #20 Skrevet 16. april 2007 Og uansett så er det ganske mange andre kjønnssykdommer som man kan klare seg helt fint uten, så kondom frem til forholdet kjennes trygt og begge er testet, er nok en god idé
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå