Gjest Gjest_mia_* Skrevet 15. april 2007 #1 Skrevet 15. april 2007 Hei. Jeg har vært sammen med kjæresten min snart et år. Jeg har kjent ham flere år før, og han sa i fra om at han var "dårlig" på å skrive kort osv..problemet mitt er vel ikke stort i helheten, men ønske om en rosebukett eller et kort blir større og større....spm mitt er om dere har noen råd til hvordan jeg kan lære ham å bli litt mer romantisk av seg...han har fått mange kort og småting av meg...
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2007 #2 Skrevet 15. april 2007 Det blir vel ikke særlig romantisk om han læres opp til det? Skal det ikke være lidenskap og ikke tvang bak en romantisk handling? Se heller etter hans måter å fortelle deg at han er glad i deg på!
Caracal Skrevet 15. april 2007 #3 Skrevet 15. april 2007 Hei. Det med romantikk og menn kan være en trang fødsel. Ofte tenker ikke menn så høye tanker om seg selv på dette området. Hvis i tillegg kvinnen han er med passer på å fortelle mannen at han er lite romantisk vil han begynne å tro på det og ikke prøve å bli romantisk slik kvinnen håper på. Har hvert der så det vet jeg. Jeg trodde i mange år at jeg ikke var romantisk fordi en kvinne en gang ikke var fornøyd hvordan jeg kurtiserte henne. Jeg begynte å tro at jeg ikke var romantisk og prøvde på beste måte å finne trøst i andre gode egenskaper jeg viste jeg hadde. Når jeg senere fant ut at jeg faktisk var veldig romantisk var det veldig lett å bli enda bedre…. Det er opptil deg å sette i gang dette hos han. Når du først for han i gang vil ballen fortsette å rulle. Mitt forslag: Prøv å få til en ordning der dere for eksempel 2 ganger i mnd gjør noe spesielt sammen. Det trenger ikke være så ekstravagant men likevel spesielt nok til å få dere i stevning. Planlegg dette litt sammen og hvis dere for eksempel skal på en fin restaurant i byen så sørg for å dress deg opp litt. Gjør deg mer kvinnelig fra topp til tå. Ta først på en spennende ny parfyme, deretter noe sexy undertøy, ta på deg antrekk som er finere en vanlig som for frem kvinneligheten din. Han skal selvfølgelig følge opp med seg og sitt antrekk. Sørg for at du oppfører deg som en skikkelig dame også. Når dere er på restauranten er du søt og sjarmerende. Du kan godt ha planlagt noe fint å si eller kanskje en liten present til han. Kanskje er han dårlig forbredt og har ikke noe til deg men lat da som ingenting. Han gjør ikke den bommerten en gang til. Sørg for at dere enten sammen eller annen hver gang planlegger disse ”kvalitetstid” tingene. Hvis du lar han planlegge en kose kveld uten at du vet så er det jo større sjanse for at han finner på noe søtt som vil imponere deg. Hvis dette ikke hjelper etter noen ganger og han blir mer romantisk vil han nok kanskje ikke bli det. Det må først og fremst være interessant for han å bli det hvis det skal skje. Det å sette av tid til å gjøre ting utenom det vanlige er viktig. Det at han ikke skriver kort kan ha med at han ikke er fornøyd med håndskriften sin. Sjøl skriver jeg helt ”jævlig” og syntes det var litt pinlig å skrive kort. Nå lager jeg flotte kort på internett med motiver og romantiske dikt. Raskt, enkelt, personlig og veldig vakkert. Hørtes ikke dette fint ut da??? Fikk nesten lyst til å gå på date selv jeg…. Caracal.
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2007 #4 Skrevet 15. april 2007 Romantiske handlinger blir jo ikke romantiske lenger om man ser at fyren ikke er slik anlagt. Da blir det jo bare kunstig og fjollete. Det må komme naturlig.
Caracal Skrevet 15. april 2007 #5 Skrevet 15. april 2007 Jeg mener romantiske handlige kommer fra samspillet mellom to mennesker. Den ene gjør noe den andre reagerer på. Man tar i mot og gir tilbake. Prosessen forsterkes av ønsket om å være god mot den andre. De fleste må lære dette. Menn og kvinner. Litt som det å kjøre bil. Man kan det ikke før man har lært. Man blir ikke god før etter en stund. Og man kan få motgang underveis. Og man må ville det… Personlig skjønner jeg ikke de som ikke vil bli romantiske for sin egen del. Det er jo fantastisk å kunne være god og oppmerksom mot et annet menneske. Når responsen fra dette mennesket er tilsvarende så…… Caracal.
Lilith Skrevet 15. april 2007 #6 Skrevet 15. april 2007 Jeg er enig med Caracal - dette må læres! Kanskje du kan droppe små hint til ham, bli fryktelig glad når han gjør noe 'riktig', snakke generelt om hyggelig ting folk gjør for hverandre (uten å hinte overdrevent) etc. Du kan jo også gjøre romantiske ting for ham? Han vil garantert bli glad for et kort han også, og da får han kanskje en idè om å gi deg et en annen gang? Lykke til!
kamela Skrevet 16. april 2007 #7 Skrevet 16. april 2007 Mannen min var veldig oppmerksom til å begynne med, men nå sjelden oppmerksomhet utenom på merkedager. Fikk blomster og påskeegg til påske, det var veldig hyggelig! Men hvordan lære opp - forsiktig hinting kanskje, men er dessverre ikke alle det ligger for, må nok bare innse det
rulve Skrevet 16. april 2007 #8 Skrevet 16. april 2007 Mann og kvinne går inn i parforholdet med ulike forventninger og forutsetninger.Og kanskje krav. En Kvinne setter stor pris på roser og åpner døren selv, som en selvfølge. En annen kvinne bryr seg ikke om blomster men ønsker at man skal åpne døren for henne. Hva med å prøve å forstå hans språk fremfor å forvente at han skal snakke ditt språk? Hvem skal rette seg efter hvem? "Det er mye jeg kunne fortalt deg, Noe sant, noe usant. Men hva jeg gjør for deg i handling Forteller hvor høyt jeg elsker deg." (Fritt efter en eller en annen..)
Gjest Gjest_mia_* Skrevet 16. april 2007 #9 Skrevet 16. april 2007 Takk dere. Jeg har gitt ham en bunke med kort, og alle lander i samme hylla på rommet hans. En fin Restaurant er ikke aktuelt fra hans side, forslaget har jeg tatt opp før...men det går jo ann å kose seg på Peppes også Jeg har ikke fortalt ham at han er dårlig på å være romantisk, men han sa før vi var sammen at, det er han rett og slett dårlig på. Jeg tenker at så lenge han elsker meg for den jeg er, og sender fine meldinger og forteller meg hvor god jeg er for ham - så er det mye mer enn jeg trenger...MEN, så er det, det MENet..
hjertesukka Skrevet 16. april 2007 #10 Skrevet 16. april 2007 Hva med å prøve å forstå hans språk fremfor å forvente at han skal snakke ditt språk? ← Utrolig bra sagt og til ettertanke for alle kvinner.
Gjest regine ii Skrevet 16. april 2007 #11 Skrevet 16. april 2007 Men handler romantikk BARE om å gi blomster/kort/åpne dører/gå på fin restaurant? Jeg er kvinne og for meg er ikke det ovennevnte spesielt romantisk (selv om jeg setter stor pris på en blomsterkvast - men det gjør jeg uansett hvem "avsenderen" er ). Det som er romantikk for MEG er å ta vare på hverandre. Jeg syns det er mye mer romantisk når kjæresten min har bestemt hva vi skal spise (han er elendig på kjøkkenet - men det finns etterhvert mulighet til gourmet ferdigmat) og tar ansvar for det, enn om han stadig kommer med blomster. For meg er det unaturlig å skrive/lage kort. Hvis kjæresten begynte å etterlyse det - når jeg samtidig vet at jeg gjør andre ting, som for meg er romantiske, så ville det nok blitt litt dumt. Det er noe med å SE det den andre gjør - selv om det ikke faller i de tradisjonelt romantiske rammene.
Caracal Skrevet 16. april 2007 #12 Skrevet 16. april 2007 Det jeg mente med restaurant var kun ment som et eksempel. Hele poenget er å sette av tid til hverandre der fokuset blir litt annerledes en den grå hverdagen. Da kan man selv legge lista der man vil og forhåpentligvis tenne en gnist som forsterkes hos partneren. Hva dere gjør er jo opptil hvert enkelt par, hva som passer. Men hvis det bare blir å dra innom ”peppes” på vei hjem etter jobb så er det jo kanskje ikke lagt opp til at så mye flott kan skje. Som sagt var jeg tidligere en av de som ikke trodde jeg kunne og hadde det i meg. Men det har jeg og det vet jeg nå. Det er ikke noe som bare kommer av seg selv. I hvertfall ikke hos meg..Det må være en interesse for å ville bli flink eller bedre på dette. Det er mange ting som min dame setter pris på. Noen ganger er det lett å glemme hva hun har sagt eller ting hun har ønsket seg. Derfor prøver jeg å skrive opp slik at jeg senere kan komme på noe fint å gjøre. Så det må planlegges litt tror jeg. Men det blir ikke noe mindre naturlig eller flott for det. Selvfølgelig skal man forstå hverandre og se på hva som er naturlig for det andre mennesket. Men jeg tror vel på at hvis to mennesker finner hverandre og har mye til felles så skulle man jo kunne være nokså samstemte på dette området også. Som mann må man prøve å sette seg inn i hva en kvinne liker og setter pris på. Men det går den andre veien også. Og jeg er enig at man må se hva den andre gjør. Men man er selv avsvarlig for å gjøre det beste ut av hva man gjør. Om man må bruke litt tid og krefter på å skape en god opplevelse for det andre mennesket så er det jo verdt alt det når du ser hvor glade de blir. Og nei, romantikk handler om veldig mange ting. Alt jeg har sagt er kun ment som eksempler og hva man vil og gjør er personlig og avhenger jo av det andre mennesket og hva det setter pris på… At ikke alle er interessert i å bli romantisk kan jeg fint akseptere, men det er de selv som taper på det...Og kanskje partneren deres.. Caracal
Bjarne Brudgom Skrevet 16. april 2007 #13 Skrevet 16. april 2007 Hva betyr en rose Hva betyr et kort Selv om han gir deg disse ting, viser det ikke hvor mye han elsker deg, men derimot gir deg dette av plikt fordi du ønsker det Se heller på hva han gjør i hverdagen, feks fikser middag, DET viser at han er glad i deg Mannfolk er og blir LITE romatiske. Kan ikke forandre de..
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2007 #14 Skrevet 16. april 2007 Eksen min var veldig romantisk. Men han var utro også. Jeg er fornøyd med min elskede nå, selv om han ikke er så romantisk.
MsRP Skrevet 16. april 2007 #15 Skrevet 16. april 2007 Men handler romantikk BARE om å gi blomster/kort/åpne dører/gå på fin restaurant? (.....) Det er noe med å SE det den andre gjør - selv om det ikke faller i de tradisjonelt romantiske rammene. ← Nei, det gjør ikke det!! Jeg er helt enig med deg, forskjellige mennesker har forskjellig måte å uttrykke sin kjærlighet på, og når man lærer å kjenne en person er det utrolig hva man kan finne romantisk!! Jeg f.eks syns det var romantisk da kjæresten min ringte meg på jobb for å fortelle meg at det svømte en and i en dam utenfor soveromsvinduet vårt!! Han syntes det var så morsomt, at han hadde lyst til å dele det med meg, med en gang!! Hehe...
Caracal Skrevet 16. april 2007 #16 Skrevet 16. april 2007 Hvis man driver med dett pga plikt blir det jo feil. Selv gjør jeg det ut ifra de reaksjonene jeg for tilbake og gleden jeg ser fra henne. Hun er flink til å gjøre mange omtenksomme ting mot meg tilbake. Slik kommer man inn i en positiv prosess. En blomst eller et kort trenger ikke bety en ”dritt” hvis man ikke vil. På lik måte frister det ikke så mye å gi hvis reaksjonen i andre enden er passiv/kjølig. Jeg sier ikke at handlingen trenger være ekstravagant på noen måte, men poenget er jo å få det andre mennesket til å føle seg spesiell. Det er ikke bestandig det skal så mye til. Samspill.. Caracal.
Frk Johansen Skrevet 16. april 2007 #17 Skrevet 16. april 2007 Jeg er enig i Caracal, man kan finne på ting sammen som er romantisk og dermed vil jo kjæresten din se hva du setter pris på. Planlegg som han sa en dag ute, hva med å nyte våren nå som det er så fint vær? Smør niste, kok kaffe, legg med en liten sjokoladebit og gå tur i marka. Ta lunsjen ved et vann og bare sitt inntil hverandre. Da kan du jo litt forsiktig si "er ikke dette romantisk" Se på alle de fine blomstene (hvitveisen står i full blomst om dagen) skal vi plukke med oss noen hjem og pynte opp litt? Jeg er så glad i blomster, synes det er hyggelig. Etter et par uker kan du jo be han tenke ut et "opplegg" en lørdag formiddag eller en kveld etter jobben. Lykke til!! PS Jeg tror du tenker som mange kvinner, meg selv inkludert, men har lært meg å sette pris på at han er den han er og når jeg en sjelden gang finner en lapp med et lite budskap i lomma mi så setter jeg det veldig høyt!
Gjest Gjest_mia_* Skrevet 16. april 2007 #18 Skrevet 16. april 2007 Ja, og nå har vi akkurat bestilt tur til semifinalen med Man u, hvor jeg må punge ut 10 000 kr for å være med ham, gleder meg sinnsykt til romantiske dager i byen Manchester;)
gompen Skrevet 17. april 2007 #19 Skrevet 17. april 2007 Hei. Jeg har vært sammen med kjæresten min snart et år. Jeg har kjent ham flere år før, og han sa i fra om at han var "dårlig" på å skrive kort osv..problemet mitt er vel ikke stort i helheten, men ønske om en rosebukett eller et kort blir større og større....spm mitt er om dere har noen råd til hvordan jeg kan lære ham å bli litt mer romantisk av seg...han har fått mange kort og småting av meg... ← Hvis han har sagt ifra at han ikke er av den romantiske typen, så er det vel ikke noe å ta opp? Du visste jo hva du gikk til når dere ble sammen. Du kan ikke "påtvinge" noen å være noe de ikke er. Han er ikke romantisk, har sagt klart ifra om det, så godta og respekter at det er slik han er.. Du kan ikke forandre ham allikevel.
Caracal Skrevet 17. april 2007 #20 Skrevet 17. april 2007 Selvfølgelig kan man ikke påtvinge noen til å bli romantisk. Selve ordet romantisk klinger nok litt dårlig for mange menn. Det som det handler om er jo å gi den andre oppmerksomhet. Det kan jo gi utslag på mange plan. Det er jo således opptil partneren å ta imot og sette pris på dette. Her kommer jo forventningene inn også. Forventer man at en ting skal skje og noe annet faktisk inntreffer så ligger det grunnlag for skuffelse. Da ligger problemet hos mottaker og ikke giver. Som jeg har sagt tidligere og mener, selv om noen sier de ikke er romantiske så er det ikke dermed sagt at de ikke kan bli det. Men det må være interessant og berikende for denne personen å bli nettopp romantisk. Det må være en gevinst. Slik det er i alt annet man har en grunn for å lære seg. Til ts vil jeg si: Håper dere får det fint og at det blir mer en bare fotball greier som skjer. Caracal.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå