Gå til innhold

En servitør søler på deg

venus*

Anbefalte innlegg

Jeg var på Lekter'n igår. Service er muligens et fremmedord der, men igår ble jeg rent sjokkert.

Vår servitør mister en hel mugge med øl, slik at en ved bordet vårt ble plaskende våt på ryggen. Også går hun bare videre, uten å egentlig unnskylde seg! :frustrert: Kjente at det sydet inni meg. Spurte derfor høflig (men med min mest nedlatende tone) om hun virkelig forventet at vi skulle betale for en pizza som vi hadde bestilt. Det måtte vi. Greit nok, vi avbestilte og betalte for oss. Og dama virker overrasket over at vi ikke ga tips :legrine:

Men over til spørsmålet, hvordan reagerer du hvis du blir sølt på?

Jeg er vant til at servitører virkelig gjør sitt ytterste for å blidgjøre kunden hvis noe slikt skjer (på restaurant har jeg opplevd at noen fikk jakka si renset mens vi spiste!), men samtidig vet jeg at andre bare trekker på skuldrene og avskriver det på tabbekvoten.

Edit: endret overskriften til å omfatte all slags søling

Endret av venus*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har blitt sølt vann på i en resturant, et stort glass rett i fanget, og alt servitøren sa var "it's okay". Jaha? Er vel opp til meg om det er greit eller ikke?? Deretter gikk han sin vei og det var egentlig ikke noe særlig mer service å få :roll:

Reagerte vel ikke på noen annen måte enn at jeg ble veldig paff over oppførselen hans og hadde vel forventet noe mer. Sa derimot ingenting, spiste opp maten min og gikk, men tipset ikke.

Nå var jo ikke dette snakk om annet enn vann da, men likevel..

Endret av Rhiakath
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
Jeg var på Lekter'n igår. Service er muligens et fremmedord der

Service er et fremmedord der, ikke har de særlig peiling på hva høflighet er heller. Jeg går ikke dit lenger i det hele tatt. Trist sted.

Hvis en servitør søler masse øl på en gjest tenker jeg at stedet bør gjøre sitt ytterste for å rette opp i det som har skjedd. Hjelpe til med rengjøring og tørking, gi avslag i prisen eller gratis desserter eller noe i den duren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel ikke helt det samme, men... Jeg fikk sølt en god slump varm kaffe i fanget ombord på fly. Heldigvis brant jeg meg ikke så jeg forsikret den uheldige flyvertinnen om at det gikk bra. Jeg var tross alt på vei hjem - og hadde dongeribukse på, så det ville neppe bli flekk som syntes. Damen beklaget selvsagt, og etter en stund kom hun tilbake med to mini-champagneflasker. En til meg, og en til reisefølget mitt. (Det var ikke innenriksfly, så de hadde alkohol om bord).

Syntes det var pent gjort, selv om champagnen ikke falt helt i min smak.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Fikk et glass rødvin over lys bluserygg for et par år siden på Kampen Bistro. Servitøren ble oppriktig lei seg og de forsøkte masse for å tørke/fjerne flekken. Fikk navn til servitør og beskjed om å ta kontakt dersom flekkene ikke gikk bort i vask. Flekkene forsvant uten problem og derfor ikke noe problem.

Kjipt å gå rundt med rødvinsflekk på ryggen, men jeg gadd ikke gjøre noe nummer ut av det så lenge han ba skikkelig om unnskyldning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kommer jo an på hvordan den som gjør en tabbe reagerer. Er vedkommende høflig og ok er det ikke noe å gjøre noe nummer utav.

Den som gjør en tabbe føler seg sikkert utilpass, og det er ikke noe vits i å gjøre det værre for vedkommende.

Jeg tar tabber fra andre med et smil, eller later som ikke jeg ser det, men får man fanget fullt av saus er det ikke då lett å late som man ikke ser det da..

Men pytt, jeg er så skjelden på restaurant at det er svært skjelden jeg sitter laglig til for å få fanget fullt av varm kaffe :overrasket: eller noe lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom servitøren beklager og prøver å "gi kompensasjon" for sølet blir jeg ikke sur, i hvert fall går det fort over. Men jeg hadde også reagert som deg i den situasjonen - synes ikke akkurat servitøren skal forvente at man blir sittende og spise med våte klær, ei heller synes jeg man skal betale for maten man avbestiller pga dette (de selger den sikkert til noen andre også..).

Har ikke opplevd noe tilsvarende, men en gang ei venninne og jeg var på kafe/pub (Nåværende Cafe Sør) og ble bedt av kelneren om å flytte oss fordi en vennegjeng trengte mer plass, fikk vi faktisk et glass vin hver av kelneren! Veldig positivt, og selv om vi ikke hadde forventet det synes jeg sånne ekstra gester hører med til servicebransjen. Selv om man selvsagt ikke regner med noe tilsvarende på ethvert gatekjøkken.. Eller Lektern, hvor jeg aldri har satt mine føtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk engang et helt brett fullt av halvlitere i fanget ( det ska de ha, det var skikkelig kaldt øl de serverte...). Og servitøren og andre ansatte visste ikke hva godt de skulle gjøre for å rette opp tabben. På null komme niks var det skaffet drosje slik at jeg kunne komme meg hjem for å skifte, drosjen ventet utenfor og kjørte meg tilbake til resturanten. Der fikk vi en ny omgang mat og drikke, alt på huset ( vi var tre venninner som var ute for å spise.)

Synes det var kjempekjekt gjort, det var jo tross alt et uhell. Og uhell skjer.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk engang et helt brett fullt av halvlitere i fanget ( det ska de ha, det var skikkelig kaldt øl de serverte...). Og servitøren og andre ansatte visste ikke hva godt de skulle gjøre for å rette opp tabben. På null komme niks var det skaffet drosje slik at jeg kunne komme meg hjem  for å skifte, drosjen ventet utenfor og kjørte meg tilbake til resturanten. Der fikk vi en ny omgang mat og drikke, alt på huset ( vi var tre venninner som var ute for å spise.)

Wow, det er skikkelig service! Flaks du bodde i byen :ler:

Min venn kjøpte seg en ny t-shirte på lørdagen. Han ville ikke gå rundt med en våt skjorte i byen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp. Og det var ekstra hyggelig nettopp fordi jeg ikke forventet et slikt oppstyr bare for øl i fanget. Men det har jo også gjort til at dette stedet har blitt en stamplass! Så de har nok tatt inn igjen både taxi-regning og maten når jeg tenker på hva jeg har lagt igjen av penger senere.... :ler:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis servitøren beklager seg, så er alt i orden. Nå er jeg servitør selv, da, så kan hende jeg er litt "snill" på det området. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk engang et helt brett fullt av halvlitere i fanget ( det ska de ha, det var skikkelig kaldt øl de serverte...). Og servitøren og andre ansatte visste ikke hva godt de skulle gjøre for å rette opp tabben. På null komme niks var det skaffet drosje slik at jeg kunne komme meg hjem  for å skifte, drosjen ventet utenfor og kjørte meg tilbake til resturanten. Der fikk vi en ny omgang mat og drikke, alt på huset ( vi var tre venninner som var ute for å spise.)

Sånn skal det gjøres!!

Det er sant at uhell skjer, men om servitøren oppfører seg som om det ikke er noen sak, hadde jeg blitt virkelig irritert, og aldri dratt til den restauranten igjen!! Hadde jeg derimot fått en helhjertet unnskyldning og en form for kompensasjon hadde jeg akseptert det og gjerne gått dit igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da manne min hadde utdikkingslag fikk han en kopp kaffe over ryggen (det var visst varmt). Da fikk han en ny coca cola t-shorte av servitøren og masse beklagelse.

Synes det var fint gjort for den t-shorta han hadde på seg var ikke akkurat noe særlig fin :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 år senere...

Annonse

AnonymBruker

Men når du har en skjorte til ca. 1500 kroner og en jakke til 4000 som blir sølt på........flekker blir ikke borte........er det da greit å bare få en beklagelse og en runde på bordet?

Opplevde dette nettopp.......og har tatt kontakt med selskapet..........vet ikke hva kommer ut av det, men her bør det være noen retningslinjer ift. kompensasjon.

Anonym poster: fa29360212d075362adb5efcdf021162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ann på hvilken resturant du er på. Jeg var servitør på en finere en og der betalte vi for nye klær og maten fikk gjesten gratis. Det ble sagt med en gang det skjedde. Kontakt sjefen med en gang det skjer.

Endret av Evilposelos
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde så klart blitt irritert, men jeg antar det ikke var med vilje akkurat. Har aldri opplevd å bli sølt på heldigvis. Er ikke helt sikker på åssen jeg hadde reagert. jeg hadde nok blitt irritert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest_Michelet

Hadde blitt ganske irritert i situasjonen ts beskriver.

Hadde servitøren derimot beklaget seg og vært serviceinnstilt så hadde jeg nok tatt det med et smil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en som selv jobber i et serviceyrket er det svært viktig for meg at også andre yter god service. Derfor forventer jeg faktisk at man beklager hvis man gjør en slik tabbe. Jeg forventer ikke så mye mer enn det. Gjør man ikke det så klager jeg og sier i fra, for slikt er rett og slett dårlig kundebehandling.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ute med jobben og vi satt på et langbord som gjorde at det ble ganske trangt ved den ene enden. Dette førte til at en av servitørene mistet rødvin på gulvet (husker ikke om det var glass eller flaske). Det meste havnet heldigvis på gulvet, men noen hadde fått litt sprut oppover ytterjakkene som hang på stolen. De fikk restaurantens visittkort og fikk beskjed om å sende renseregningen tilbake til dem når jakkene var renset. Det synes jeg var en bra kompensasjon.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg som tok opp denne gamle tråden her.

Venter på svar fra selskapet ennå, men det er en respektert flott restaurant og ikke noe muffens med hverken gjesten eller verten :-)

Vet jeg kan ta dette på reiseforsikring, men vil helst at restauranten kommer med en alminnelig løsning på dette, alle kan leve med.

Blir spennende å se utfallet, legger inn linjer her når det foreligger.

Synes dette er et intr. forbrukerspørsmål.

Anonym poster: fa29360212d075362adb5efcdf021162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...