Rakel Skrevet 15. april 2007 #1 Skrevet 15. april 2007 Dette året er vi invitert i 2 konfirmasjoner, og kjenne 3 andre som må få gave. Den ene er datteren til min bror fra et tidligere forhold. Moren har her nektet og spolert all kontakt, så vi kjenner henne nesten ikke. Vi er ikke invitert (selvfølgelig), men skal gi en gave/oppmerksomhet. Hvor mye? Min bror vil gi 10 000. Den andre er datteren til min kusine (og gode venninde). Hun bor hos faren, mens broren bor hos min kusine. Vi var invitert til ham for noen år siden/og vice verca med min datter. Datteren bor hos faren, og vi er ikke invitert til henne. Spørsmålet er: Bør vi gi like mye til henne som til broren som vi var invitert til og har god kontakt med? Eller gir man mindre når man ikke er invitert? De er søsken, så kanskje de bør få like mye uansett? Og hvor mye synes dere er greit å gi.. (Broren fikk ca. 500) Må tenke økonomisk her, da det er såpass mange som skal få. Men vil ikke gi lite uansett.
Laban75 Skrevet 15. april 2007 #2 Skrevet 15. april 2007 Dette året er vi invitert i 2 konfirmasjoner, og kjenne 3 andre som må få gave. Den ene er datteren til min bror fra et tidligere forhold. Moren har her nektet og spolert all kontakt, så vi kjenner henne nesten ikke. Vi er ikke invitert (selvfølgelig), men skal gi en gave/oppmerksomhet. Hvor mye? Min bror vil gi 10 000. Den andre er datteren til min kusine (og gode venninde). Hun bor hos faren, mens broren bor hos min kusine. Vi var invitert til ham for noen år siden/og vice verca med min datter. Datteren bor hos faren, og vi er ikke invitert til henne. Spørsmålet er: Bør vi gi like mye til henne som til broren som vi var invitert til og har god kontakt med? Eller gir man mindre når man ikke er invitert? De er søsken, så kanskje de bør få like mye uansett? Og hvor mye synes dere er greit å gi.. (Broren fikk ca. 500) Må tenke økonomisk her, da det er såpass mange som skal få. Men vil ikke gi lite uansett. ← Jeg ville gitt for ca 1000,- kr for ditt tantebarn. Hun er familie. Det er ikke hennes feil at moren gjør det problematisk å ha kontakt, og jeg kan tenke meg at hun setter pris på at dere tenker på henne. Jeg ville gitt mindre til det barnet av din venninne som dere ikke er invitert til. Det er vanlig å gi mer når man er invitert.
Rakel Skrevet 15. april 2007 Forfatter #3 Skrevet 15. april 2007 Ja, helt enig! Har oppfordret resten av familien til å gi også. Veldig viktig at hun føler/vet at vi tenker på henne. Kan gi rundt 1000,- til henne. 800,- til tante av min far sitt barn. (Vi er invitert) 600,- til annen kusine av meg sin datter. (Vi er invitert) 300,- til kusine 2 sin datter. (vi er ikke invitert) 200,- til sønn av venninde. (Ikke invitet, bare en oppmerksomhet) Høres dette greit ut? Lite ut...?
miow Skrevet 15. april 2007 #4 Skrevet 15. april 2007 Ja, helt enig! Har oppfordret resten av familien til å gi også. Veldig viktig at hun føler/vet at vi tenker på henne. Kan gi rundt 1000,- til henne. 800,- til tante av min far sitt barn. (Vi er invitert) 600,- til annen kusine av meg sin datter. (Vi er invitert) 300,- til kusine 2 sin datter. (vi er ikke invitert) 200,- til sønn av venninde. (Ikke invitet, bare en oppmerksomhet) Høres dette greit ut? Lite ut...? ← Synes disse summene hørtes helt fine ut. Var rundt der det lå i min konfirmasjon også.
Kykkelikokos Skrevet 15. april 2007 #5 Skrevet 15. april 2007 Jeg ville gitt likt til de to søskenene, uavhengig om jeg var invitert eller ikke. Det er kanskje foreldrene deres som avgjør om dere er invitert eller ikke, og det bør vel ikke gå ut over barna? Hvorfor vil du gi mer til tanten av din far sitt barn enn til datteren til kusinen din? Hvorfor vil du gi 600 til datteren av en annen kusine, når du ga 500kr til sønnen til andre kusinen din? Jeg synes egentlig det er greiest å samle seg på to summer, eventuelt tre, og holde seg til disse. 1000kr til de man er i nær slekt med (tantebarn osv.) - men egentlig så synes jeg 1000kr er litt vel mye. 500kr til de man er invitert til, og til de man er i relativt nær slekt med 200kr til nabobarn og barn av venner
Gjest Miss Guided Skrevet 16. april 2007 #6 Skrevet 16. april 2007 Jeg gir 1500,- til tantebarna mine uansett hvem de bor hos og uten hensyn til hvordan foreldrene oppfører seg. Det er mine tantebarn og jeg ønsker ikke gjøre forskjell. Jeg gjør heller ikke forskjell på søsken, enten de er barn av mine venner eller kusiner, tante e.l. Jeg gir 500,- til øvrig familie (kusiner/fetter, barn av disse osv.) og kr. 250,- til barn av venner og 200,- til nabobarn.
Gjest silkesvarten Skrevet 16. april 2007 #7 Skrevet 16. april 2007 synest over her er alt for store pengegaver.... vi var i fjord i konfirmasjon til vårt tantebarn og alle vi søsken ble enige om å gi 500 kr hver.... og i år sakl vi i 2 tantebarn konfirmasjoner å kommer til å fortsette å gi 500 kr hver....
ToveM Skrevet 16. april 2007 #8 Skrevet 16. april 2007 (endret) synest over her er alt for store pengegaver.... vi var i fjord i konfirmasjon til vårt tantebarn og alle vi søsken ble enige om å gi 500 kr hver.... og i år sakl vi i 2 tantebarn konfirmasjoner å kommer til å fortsette å gi 500 kr hver.... ← på det nivået ligger vi på også, syntes det er en helt grei pris, øker muligens til 600 iår. I tillegg er de fleste tantungene mine i Bergen, så det koster jo litt og reise oppover også, og iår må mann og de to yngste reise oppover i bil på fredagen, jeg kommer etter lørddag formiddag, med fly. Jeg jobber natt til lørdag, og fikk ikke fri...siden konfiramsjonen er på lørdag, blir det litt for sent å kjøre lørdag morgen Endret 16. april 2007 av ToveM
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå