Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet selv alt for lite om hvilke fradrag jeg kan føre opp, det eneste jeg egentlig har fått med meg er det med gebyrer i forbindelse med banklån. og selvsalgt kjøring til jobb og barnehage.

Kan vi lage en tråd med tips?

Tingeling

Videoannonse
Annonse
Skrevet

- barnehage/barnepass (NB! og man får trekke fra for alle barna - selv om man bare har utgifter på et av de..)

- kjøring - og husk å ta med bompenger

- kostnader i forb refinansiering kan trekkes fra

Skrevet (endret)

- BSU. Har du spart i BSU, får du 20% av beløpet du har spart det året i fradrag i skatten.

- Reisefradrag om du har lang vei til jobb. Bunnfradraget er på 12 800, så du må ha en daglig reisevei på ca 4 mil tilsammen i en fulltidsstilling for at det skal være noe å hente. Fradraget regnes ikke etter faktiske utgifter men etter en sats på 1.4 kroner per kilometer (0.7 for reiser over 35 000 kilometer). Fradrag for bompenger og ferjer får du bare om du har utgifter for mer enn 3300,- i året.

- Renteutgifter. Betaler du renter på et lån, gir det fradrag.

- Refinansiering. Har du refinansiert et lån, får du fradrag for utgifter til tinglysning, takstmann og bankgebyret.

- Fagforeningskontingent. Opp til 2250,-.

- Foreldrefradrag.

- Pendling. Hvis du er pendler kan du trekke fra utgifter til pendlerbolig, reise fra hjemmebolig til arbeidssted (samt vanlig reisefradrag fra pendlerbolig til arbeidssted om det er aktuelt), samt merutgifter til kost (169,- pr. dag).

- Gaver. Gir du penger til veldedige organisasjoner som er godkjente hos skattefolka, får du fradrag for beløp fra 500 kroner til 12 000.

- Sykdom. Har du en sykdom som gir deg store ekstrautgifter, kan du trekke fra disse. Dette gjelder faktisk også for tannlegeutgifter hvis du kan dokumentere at det er utgifter pga kronisk sykdom.

Disse er ganske vanlig. I tillegg er det en del andre, som er aktuelle bare for mindre grupper, selvstendig næringsdrivende, de som selger aksjer med tap etc.

Vil du ha alle, anbefaler jeg at du anskaffer deg en bok som f. eks Slik sparer du skatt. Denne er veldig lettlest og grei å forstå.

Endret av Pnin
Skrevet

Når er det man kan trekke fra kostnader i forbindelse med opptak av lån?

Er det kun hvis man bytter bank for å få bedre rente, eller gjelder det uansett grunn.

Dette er ikke noe som er aktuelt nå i år, men vi skal antageligvis flytte i løpet av året, og da lurte jeg bare på om dette var noe jeg skulle prøve å huske på til neste selvangvivelse kommer.

Uff, dette ble rotete, håper noen skjønte spm likevel :sjenert:

Skrevet
Når er det man kan trekke fra kostnader i forbindelse med opptak av lån?

Du kan også trekker fra etableringsgebyret når du tar opp nytt lån. Bankene pleier å oppgi dette beløpet, så det bør være forhåndsutfylt, men det er verdt å sjekke likevel.

Derimot får du visst ikke fradrag for dokumentavgift/borettslagsgebyr eller tinglysningsgebyr ved hjemmelsovergang (altså når du kjøper ny bolig, ikke refinansierer).

Og litt på siden, men i samme tema: det kan være verdt å stille spørsmålstegn ved etableringsgebyret og/eller lese teksten på lånepapirene fra banken nøye. Vi sparte oss 1300,- kroner nylig ved å gjøre nettopp det. :)

Skrevet

Og litt på siden, men i samme tema: det kan være verdt å stille spørsmålstegn ved etableringsgebyret og/eller lese teksten på lånepapirene fra banken nøye. Vi sparte oss 1300,- kroner nylig ved å gjøre nettopp det. :)

Hvordan da? Er helt grønn på dette... :sjenert:

Gjest Elastica
Skrevet
- barnehage/barnepass (NB! og man får trekke fra for alle barna - selv om man bare har utgifter på et av de..)

- kjøring - og husk å ta med bompenger

- kostnader i forb refinansiering kan trekkes fra

Man får bare trekke fra dokumenterte utgifter til barnehage, dagmamma eller SFO. Mange likningskontorer krever i tillegg at beløpene skal være innberettet fra den aktuelle barnepasser, barnehage eller kommune for at det skal være fradragsberettiget. Dersom det ikke er innberettet, kan det være lurt å legge ved dokumentasjon på innbetalt beløp. I tillegg kan man trekke fra kjøring til og fra barnehage, i den grad det medfører merkjøring, dvs man kan ikke trekke fra utgifter til kjøring dersom det likevel er på veien til jobben.

Foreldrefradraget er på maks 25 000,- for et barn, kr. 30 000,- for to barn, og fem tusen pr. barn utover dette.

Det vil si jeg skjønte ikke helt setningen "og man får trekke fra for alle barna - selv om man bare har utgifter på et av de.."... (aha, du mente at man kunne trekke fra 30 000 dersom man har utgifter til barnehage, men det bare refererer seg til ett av de to barna man har... stemmer det... )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...