Gjest Alou Skrevet 14. april 2007 #1 Del Skrevet 14. april 2007 Hvilket studium og hvilken skole har du søkt på til høsten? Jeg har søkt på sykepleie, og det på alle høyskolene som har det i Oslo. I tillegg har jeg søkt på psykologi på UiO, men det er sykepleie jeg satser på. Hva med dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Student85 Skrevet 14. april 2007 #2 Del Skrevet 14. april 2007 Har søkt bioingeniør på HiO som førstevalg. Hvis jeg står i matte og kjemi blir det nok bioingeniør fra høsten av. Hvis ikke blir det radiografi eller sykepleie. Klarer ikke helt å bestemme meg for hva som skal være andrevalg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adonia Skrevet 15. april 2007 #3 Del Skrevet 15. april 2007 medisin i oslo, både vår og høst! har også søkt i bergen og trondheim, men satser på å komme inn i oslo, for har ikke lyst til å flytte på meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
billie Skrevet 15. april 2007 #4 Del Skrevet 15. april 2007 Jeg har søkt sykepleie.. Hio,lovisenberg og drammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alou Skrevet 15. april 2007 #5 Del Skrevet 15. april 2007 (endret) Har søkt bioingeniør på HiO som førstevalg. Hvis jeg står i matte og kjemi blir det nok bioingeniør fra høsten av. Hvis ikke blir det radiografi eller sykepleie. Klarer ikke helt å bestemme meg for hva som skal være andrevalg. ← Ta sykepleie på andrevalg da! Radiograf er det veldig få stillinger som, men sikkert et spennende yrke. Jeg har søkt sykepleie.. Hio,lovisenberg og drammen. ← Så artig med flere som har tenkt seg på sykepleien. Jeg har også søkt på Lovisenberg, på andrevalg. Har du hørt noe (positivt eller negativt) om HiO eller Lovisenberg? Jeg vet ikke om jeg burde endre noe på min liste....Hovedgrunnen til at jeg valgte HiO er at det er rett rundt hjørnet der jeg skal bo til høsten, men har egentlig ikke hørt så veldig mye bra....?! Lykke til alle sammen, håper dere kommer inn på deres førstevalg! Endret 15. april 2007 av Alou Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gitte Skrevet 15. april 2007 #6 Del Skrevet 15. april 2007 Jeg har søkt på tresemesterordning +systems engineering på HiBu Kongsberg. Gjør ferdig bachelor i økonomi og administrasjon i disse dager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
billie Skrevet 15. april 2007 #7 Del Skrevet 15. april 2007 Jeg har hørt litt negativt om HiO..at det er store forhold,masse elever og litt upersonlig kansje? Men jeg gidder ikke ta det innover meg..hehe. Jeg tror ikke det er så galt på Hio! (velger å ikke tro det...hehe) Tror skoler som lovisenberg og Diakonhjemmet er bra.. De er liksom beryktet for å ha god kvalitet på sine nyutdannede sykepleiere,dessuten er det vel større sjangs for å få praksis på deres sykehus. Kjenner noen som jobber på begge sykehusene og de stortrives. Både fordi sykehusene har bedre økonomi og at det ikke er så stort som ullevål. Så de blir sendt på masse kurs,seminarer osv. Blir spennende å til sommeren!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Peachbud Skrevet 15. april 2007 #8 Del Skrevet 15. april 2007 Ingenting. Skal fullføre mastergraden min. Har ett år igjen til sommeren. Har ofte slitt med hva jeg skal velge. Glad jeg slipper det nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alou Skrevet 15. april 2007 #9 Del Skrevet 15. april 2007 Jeg har hørt litt negativt om HiO..at det er store forhold,masse elever og litt upersonlig kansje? Men jeg gidder ikke ta det innover meg..hehe. Jeg tror ikke det er så galt på Hio! (velger å ikke tro det...hehe) Ja, det kan nok være litt negativt å gå på en så stor skole med så stor kull. Men det blir jo hva man legger det opp til selv, da. Det er jo tross alt undervisningen som er det viktigste, og den er vel nokså lik på alle skoler?! Det negative jeg har hørt om HiO er at man ikke får så mye veiledning som man kanskje trenger, fordi det er så mange elever. Det er jo ikke helt bra da.... Tror skoler som lovisenberg og Diakonhjemmet er bra.. De er liksom beryktet for å ha god kvalitet på sine nyutdannede sykepleiere,dessuten er det vel større sjangs for å få praksis på deres sykehus. Kjenner noen som jobber på begge sykehusene og de stortrives. Både fordi sykehusene har bedre økonomi og at det ikke er så stort som ullevål. Så de blir sendt på masse kurs,seminarer osv. Blir spennende å til sommeren!! Ja, det er noe i det. Vet du om elever på Lovisenberg og Diakonhjemmet har praksis på Rikshospitalet/Radiumhospitalet? Det har vel HiO, og jeg har nemlig veldig lyst til det. Det var jo nokså høyt snitt for å komme inn på Diakonhjemmet da; var det ikke rundt 50 poeng. Jeg tror ikke jeg får 5 i snitt i år...men vi får se. Kommer du rett fra vgs, billie? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
billie Skrevet 15. april 2007 #10 Del Skrevet 15. april 2007 Ja,det samme har jeg hørt om Hio. Men som sagt så blir det vel hva man gjør det til selv kansje. Tror man blir sendt rundt til forskjellige steder i praksis på lovisenberg/diakonhj. Men spørs om man får velge da.. Jeg tok hjelpepleier på vgs,jobbet noen år etter det og driver nå å tar studiekompetanse som jeg er ferdig med denne våren. Så jeg søker ikke primæropptak.. Diakon skolen hadde veldig høyt snitt,ja..søkte ikke på den jeg heller. Litt synd siden jeg har hørt mye fint om både skolen og sykehuset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alou Skrevet 15. april 2007 #11 Del Skrevet 15. april 2007 Jeg har også gått på hjelepleien, men bare ett år, så hoppet jeg over på allmennfaglig påbygging, som jeg også tar i år. Jeg er veldig glad for at jeg har en del erfaring før jeg begynner på sykepleien. Jeg søkte på Diakonhjemmet, men jeg tror ikke jeg kommer inn. Mulig at jeg akkurat får nok poeng. Men, en ting jeg lurer på: Hvis jeg kommer inn på mitt førstevalg og andrevalg, da faller ikke den plassen på andrevalget mitt bort? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesten Skrevet 15. april 2007 #12 Del Skrevet 15. april 2007 Du får berre opptak på ein av plassane, så når du får brevet frå samordna opptak så står det om du er komt inn på førstevalget, eller andrevalget. Har du kome inn på andrevalget kan du ta imot plassen, og be om å stå på venteliste for førstevalget. Har du kome inn på førstevalget står det berre at du har kome inn. Du vil mao ikkje få vite om du kom inn på andrevalget. Det er det som er så ryddig med samordna opptak; du får eit tilbud. I gamle dagar, då eg begynte, fekk vi brev frå kvar enkelt skule, og så måtte vi bestemme oss deretter. Det var spennande, men innimellom litt for spennande... Eg skal til på mine to siste semester på master, og dei skal eg ta i utlandet. Godt å sleppe å tenke på kva eg skal bli. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alou Skrevet 15. april 2007 #13 Del Skrevet 15. april 2007 Takk for svar ang. opptak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 15. april 2007 #14 Del Skrevet 15. april 2007 Slik ser min liste ut: 1. HiB Sosialt arbeid 2. HiB Fysioterapeututdanning 3. HiB Ergoterapeututdanning 4. UiB Sammenliknende politikk 5. UiB Sosiologi 6. UiB Tannpleie 7. UiB Midtøstenkunnskap 8. HiB Folkehelsearbeid Jeg kom inn og begynte på bioingeniør i fjor, men jeg har en lærevanske i matematikk som ødela det for meg. Lærevansken ble ikke utredet før etter skolestart. I tillegg var det mange som slet som pokker i kjemien da en gikk fort frem, lærebøker var på engelsk og en fikk rett og slett ikke tid til å summe seg ordentlig. De som hadde 3MX og 3KJ og som hadde gode karakterer i de fagene fra vgs. kom absolutt best ut av faget. Men jeg var så heldig at jeg fikk en grundig test for å finne ut hvor jeg egnet meg best, og det var i samfunnsvitenskap, statsvitenskap, språk, politikk, kriminologi og alt som er verbalt og ikke har mange formler, ligninger og alfanumeriske koder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest karenmarie Skrevet 15. april 2007 #15 Del Skrevet 15. april 2007 Slik ser min liste ut: 1. HiB Sosialt arbeid 2. HiB Fysioterapeututdanning 3. HiB Ergoterapeututdanning 4. UiB Sammenliknende politikk 5. UiB Sosiologi 6. UiB Tannpleie 7. UiB Midtøstenkunnskap 8. HiB Folkehelsearbeid Jeg kom inn og begynte på bioingeniør i fjor, men jeg har en lærevanske i matematikk som ødela det for meg. Lærevansken ble ikke utredet før etter skolestart. I tillegg var det mange som slet som pokker i kjemien da en gikk fort frem, lærebøker var på engelsk og en fikk rett og slett ikke tid til å summe seg ordentlig. De som hadde 3MX og 3KJ og som hadde gode karakterer i de fagene fra vgs. kom absolutt best ut av faget. Men jeg var så heldig at jeg fikk en grundig test for å finne ut hvor jeg egnet meg best, og det var i samfunnsvitenskap, statsvitenskap, språk, politikk, kriminologi og alt som er verbalt og ikke har mange formler, ligninger og alfanumeriske koder. ← Hvilken test var det du tok? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 15. april 2007 #16 Del Skrevet 15. april 2007 Først tok jeg en matteprøve for å finne ut om jeg hadde dyskalkuli. Denne tok jeg i samarbeid med PPT for voksne og voksenopplæringen. Etter den prøven viste at jeg hadde spesifikke mattevansker fikk jeg tilbud om en evnetest. Det var WAIS-3 testen jeg tok. Du kan lese litt mer om den her: http://www.harcourtassessment.no/templates...age____934.aspx Jeg tok denne testen med en psykologstudent som var i slutten av sin utdanning og som jevnlig foretok denne testen på voksne hos PPT. Veldig flink fyr. Etter testen måtte jeg vente et par uker sånn at studenten kunne komme frem til et resultat i samråd med fagfolk. Så ble jeg kalt inn til nytt møte hvor vi gikk gjennom resultatene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sympatia Skrevet 15. april 2007 #17 Del Skrevet 15. april 2007 Jeg har søkt på Høyskolen i Østfold, avd Halden. IKT og Kunst og Håndverk 30 stp hver. Dette blir da mitt siste år ved almennlærerutdanninga, men no ny skole. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Student85 Skrevet 15. april 2007 #18 Del Skrevet 15. april 2007 Slik ser min liste ut: 1. HiB Sosialt arbeid 2. HiB Fysioterapeututdanning 3. HiB Ergoterapeututdanning 4. UiB Sammenliknende politikk 5. UiB Sosiologi 6. UiB Tannpleie 7. UiB Midtøstenkunnskap 8. HiB Folkehelsearbeid Jeg kom inn og begynte på bioingeniør i fjor, men jeg har en lærevanske i matematikk som ødela det for meg. Lærevansken ble ikke utredet før etter skolestart. I tillegg var det mange som slet som pokker i kjemien da en gikk fort frem, lærebøker var på engelsk og en fikk rett og slett ikke tid til å summe seg ordentlig. De som hadde 3MX og 3KJ og som hadde gode karakterer i de fagene fra vgs. kom absolutt best ut av faget. Men jeg var så heldig at jeg fikk en grundig test for å finne ut hvor jeg egnet meg best, og det var i samfunnsvitenskap, statsvitenskap, språk, politikk, kriminologi og alt som er verbalt og ikke har mange formler, ligninger og alfanumeriske koder. ← Jeg er også litt redd for den matten hvis jeg starter på bioingeniør.. Tar halvårskurs i 2kj og 2mx nå og hvis jeg står i matte er det nok bare såvidt... Kjemien går veldig fint og jeg synes det er superspennende.. Men jeg vil jo ikke starte på et studie for så å finne ut at jeg ikke klarer matta Men det er vel noe med å tørre å ta en sjans når det er noe man har veldig lyst til. Kanskje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 15. april 2007 #19 Del Skrevet 15. april 2007 For de fleste er kjemien verst. På HiO har de andre kjemibøker også. Jeg vet at hvertfall en er på norsk. Er du flink i sannsynlighet, ligninger og statistikk så skulle matten være overkommelig. Men det er nok anbefalt å ha bedre enn 2. Men er det dette du virkelig vil, så føles det vel bedre å ta sjansen fremfor å angre på at en ikke gjorde det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nekinna Skrevet 16. april 2007 #20 Del Skrevet 16. april 2007 Jeg har også gått på hjelepleien, men bare ett år, så hoppet jeg over på allmennfaglig påbygging, som jeg også tar i år. Jeg er veldig glad for at jeg har en del erfaring før jeg begynner på sykepleien. Jeg søkte på Diakonhjemmet, men jeg tror ikke jeg kommer inn. Mulig at jeg akkurat får nok poeng. Men, en ting jeg lurer på: Hvis jeg kommer inn på mitt førstevalg og andrevalg, da faller ikke den plassen på andrevalget mitt bort? ← Når du kommer inn på førstevalget, faller automatisk de andre bort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå