Gjest miobell Skrevet 14. april 2007 #1 Skrevet 14. april 2007 har en liten pomeranian hann valp på 4 mnd. har en periode vært plaget med at det renner endel fra øynene.. Sett an situasjonen og behandlet selv med øyebadevann flere ganger daglig samt tørket forsiktig vekk det våte rundt øynene hans. nå i dag har han i tillegg begynt med noen merkelige "surkle/snorke" - lyder. Virker som om han trekker luft hardt innover gjennom nesen, men at det er noe tett der . virker ikke som om dette irriterer han noe særlig. han er i full aktivitet og spiser som normalt, men for oss er dette litt skummelt. har søkt rundt på nettet for å kanskje få en ide om hva dette kan være. lest om både "kennelhoste" , "nesemidd" osv. men får ikke alt til å stemme med min lille valp. han er jo selvsagt også vaksinert for noen mnd siden for blandt annet kennel syke. han er i flere sammenhenger fått lov hilse på andre hunder, men dette er jo bare positivt og viktig del av sosialisering. kommet fram til at det kanskje kan være tette tårekanaler. at det har "spredd" seg til nesen i og med dette er samme kanalene. Noen som har vært borti dette før på hunder? vet det kan være tilfelle hos små barn i allefall. oppsøker nok veterinær, men er så dumt å gå rundt engste seg. så lenge han er i fin form elles, er det vel ingenting å bekymre seg for mye om?
Gjest vimselot Skrevet 14. april 2007 #2 Skrevet 14. april 2007 Trur det heter midd, er i allfall et snyltedyr i nesa på bikkjer. Uansett kommer det tilbake, men du får medisiner. Det leie er at hunder gjerne blir smittet på ny igjen fordi det er en utbredt lidelse og fordi mange hundeeiere ikke tar ansvar for dette.
Gjest Marie81 Skrevet 15. april 2007 #3 Skrevet 15. april 2007 Kan kanskje være nesemidd. Min hund gjør det veldig mye (men hun har allergi også så mulig det er en sammenheng der). Jeg skal til dyrlegen med henne i morgen, så kan jo gi deg tilbakemelding på hva han sier om det
Heidi26 Skrevet 22. april 2007 #4 Skrevet 22. april 2007 Mange hunder er også født litt trange i luftveiene.. spesielt små hunder. Min hund er sånn.. og du kan trøste deg med at det bare blir bedre til større hunden din blir. Min hadde vokst av seg det meste når hun var 8-9mnd
Gjest Bodillen Skrevet 22. april 2007 #5 Skrevet 22. april 2007 Vi har en miniatyrhund på snart 10 år. Hun holder fra tid til annen på med de snorkelydene, og jeg synes det kan være ganske ekkelt å høre på. Hun er sjekket for nesemidd, og det var det ikke. Når jeg leser hva andre har skrevet her, høres det ut som trange luftveier, ja.
Gjest Marie81 Skrevet 22. april 2007 #6 Skrevet 22. april 2007 Kan kanskje være nesemidd. Min hund gjør det veldig mye (men hun har allergi også så mulig det er en sammenheng der). Jeg skal til dyrlegen med henne i morgen, så kan jo gi deg tilbakemelding på hva han sier om det ← Ups, glemte å oppdatere. Veterinæren min trodde det var nesemidd hunden min hadde. Det kunne påvises ved å legge hunden i narkose ("da kan du evt se de kravle"), men han mente at det ikke var nødvendig. Fikk medisin.
Heidi26 Skrevet 22. april 2007 #7 Skrevet 22. april 2007 Tror mange veterinærer har lett for å slenge ut litt medisin - "sånn i tilfelle". Slik holdt de på med min lille frøken også.. før de konstaterte med at dette var noe vi måtte leve med. Forsåvidt ikke noe problem heller - nå er hun snart 2 år og dette oppstår bare i ny og ne...
Gjest Marie81 Skrevet 22. april 2007 #8 Skrevet 22. april 2007 Tror mange veterinærer har lett for å slenge ut litt medisin - "sånn i tilfelle". Slik holdt de på med min lille frøken også.. før de konstaterte med at dette var noe vi måtte leve med. Forsåvidt ikke noe problem heller - nå er hun snart 2 år og dette oppstår bare i ny og ne... ← Anser det ikke som skadelig at hunden min får denne medisin-behandlingen, selv om det ikke er ett hundre prosent sikkert at hun har nese-midd. I dette tilfellet vil jeg tro at det hadde vært tøffere for kroppen hennes å bli lagt i narkose for å evt. påvise plagen, enn denne medisinen (en ampulle som skal legges mellom skulderbladene). Men er enig i at man ikke skal behandle med medisiner ukritisk, hverken til folk eller dyr
Spire Skrevet 26. april 2007 #9 Skrevet 26. april 2007 Det kan jo også være et fenomen kalt "reversed sneezing". Nå vet ikke jeg om det forekommer hos den rasen du har, men på min Beagle er dette et vanlig fenomen som ingen helt vet hvorfor oppstår. Den vanligste teorien er at de renser luftveiene for støv og skitt ved å gjøre dette, og det (som oftest) ikke nesemidd eller trange luftveier involvert. Du kan jo google litt og se om din hund er disponert for slikt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå