Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en bror som har vært gift i snart 3 år.

Jeg har alltid hatt en merkelig følelse når det gjelder Merethe(kona),men det var først sist uki fikk jeg vite hva som har foregått de siste åra.

Broren min har levd et liv med en psykopatisk kone som ser på ham som en bikkje,som hun skal kontrollere!dersom han ikke følger hennes retningslinjer,får han et sant helvete.

Jeg sa til bror min at han måtte ta opp,evt. filme når hun fikk disse utbruddene for å kunne bruke det senere.

Dette gjorde han heldigvis,og ga dem til meg.Jeg satt nå i kveld og hørte på fire opptak som var gjort i løpet av to dager,og jeg må si at jeg ble skremt selv om jeg kun hørte hva som skjedde.

Klaging om oppvask, nekting av sex, ingen middag og roping dagen lang. Er dette vanlig?Vi hører jo stadig om menn som mishandler kona,men ikke omvendt.

Videoannonse
Annonse
Gjest StockDama
Skrevet

det er visst mer vanlig enn man skulle tru, de fleste menn vil ikke snakke om slikt for det er et lite slag for selvtilliten å si at man blir mishandla av dama...

det jeg lure på er...hvorfor finner han seg i det? det samme gjelder med kvinner som finner seg i det...jeg skjønner det ikke, men jeg har aldri vært i en sånn situasjon, så jeg kan nok ikke skjønne det hvor enn mye jeg prøver.

Skrevet

For ei drittkjerring!! :frustrert:

Fatter ikke kvinnfolka at mannfolk må få lov til å slippe kvinnfolkarbeid, og slippe konstant MAS??!?

Mannfolk er skapt til å jakte, jakte på kvinner, nyte livet & slappe av i sofaen med en six pack.

Nemlig.

:sjarmor:

Skrevet

jeg syntes alle skal ta sin del i hjemmearbeidet i huset

det går da ikke an å la den ene kvinnelige parten gjøre alt?

nei, her er bjarne :overrasket: da han syns det er trist å se at en mann skal sluntre unna sine oppgaver

er man gift da må man tuktes!!!!!

Skrevet
Jeg har en bror som har vært gift i snart 3 år.

Jeg har alltid hatt en merkelig følelse når det gjelder Merethe(kona),men det var først sist uki fikk jeg vite hva som har foregått de siste åra.

Broren min har levd et liv med en psykopatisk kone som ser på ham som en bikkje,som hun skal kontrollere!dersom han ikke følger hennes retningslinjer,får han et sant helvete.

Jeg sa til bror min at han måtte ta opp,evt. filme når hun fikk disse utbruddene for å kunne bruke det senere.

Dette gjorde han heldigvis,og ga dem til meg.Jeg satt nå i kveld og hørte på fire opptak som var gjort i løpet av to dager,og jeg må si at jeg ble skremt selv om jeg kun hørte hva som skjedde.

Klaging om oppvask, nekting av sex, ingen middag og roping dagen lang. Er dette vanlig?Vi hører jo stadig om menn som mishandler kona,men ikke omvendt.

kvinner bruker som oftest psykisk mishandling.

Skrevet
kvinner bruker som oftest psykisk mishandling.

Ja, de er ikke sterke nok til å slå...

Gjest Chrizzy
Skrevet
Ja, de er ikke sterke nok til å slå...

:ler: Godt poeng, Bjarne.

Skrevet

Klaging på oppvask, nekting av sex og ingen middag?

Ja dette er psykisk tortur. det bør være en selvfølge at middagen alltid tår på bordet, kona holder kjeft og vasker opp og sprer bena når hun bes om det. Godt broren din har det på tape, så det kan brukes mot henne ved en evt anmeldelse. :ironi:

Skrevet
For ei drittkjerring!!  :frustrert:

Fatter ikke kvinnfolka at mannfolk må få lov til å slippe kvinnfolkarbeid, og slippe konstant MAS??!?

Mannfolk er skapt til å jakte, jakte på kvinner, nyte livet & slappe av i sofaen med en six pack.

Nemlig.

:sjarmor:

Klaging på oppvask, nekting av sex og ingen middag?

Ja dette er psykisk tortur. det bør være en selvfølge at middagen alltid tår på bordet, kona holder kjeft og vasker opp og sprer bena når hun bes om det. Godt broren din har det på tape, så det kan brukes mot henne ved en evt anmeldelse.  :ironi:

Jeg opplever Rastafans innlegg som noe overdramatisert siden vi ikke får vite bakgrunnen for disse negative kommentarene kona har kommet med.

For alt jeg vet kan dette være en tråd laget kun for å provosere, men likevel er dette er reell problemstilling for mange menn, og jeg mener at slike svar er respektløst overfor de menn som opplever psykisk mishandling fra sine kvinner!

Skrevet

Problemstillingen er reell nok den, men jeg mener innlegget innlegget til rastafan er mer et hån mot menn som opplever virkelig psykisk tortur, enn de to svarene du referer til der (jeg skrev det ene).

Skal man begynne å snkke om respektløshet er det vel også på sin plass å si at innlegget er repsektløst overfor kvinner, da de momentene som tas opp pg betegnes som psykisk tortur vitner om at ts er en mannsjåvinist som sitter fast i steinalderen. I dag er det faktisk ikke slik at det ene og alene er kvinnens jobb å vaske opp eller ha maten stående på bordet.

Skrevet
Problemstillingen er reell nok den, men jeg mener innlegget innlegget til rastafan er mer et hån mot menn som opplever virkelig psykisk tortur, enn de to svarene du referer til der (jeg skrev det ene).

Skal man begynne å snkke om respektløshet er det vel også på sin plass å si at innlegget er repsektløst overfor kvinner, da de momentene som tas opp pg betegnes som psykisk tortur vitner om at ts er en mannsjåvinist som sitter fast i steinalderen. I dag er det faktisk ikke slik at det ene og alene er kvinnens jobb å vaske opp eller ha maten stående på bordet.

Jeg er enig med deg hvis det er slik at trådstarter overdramatiserer for å provosere.

Jeg er kanskje naiv, men jeg har problemer med å se at noen velger å harselere med et så alvorlig tema, og velger å ta dette på alvor, til tross for trådstarters framstilling.

Skrevet (endret)

Jeg må si jeg finner det hele litt "fornøylig" å se utsagn og holdninger.

Finnes det noen menn som vet hva det vil si å prøve å få tilbake sin integritet og verdighet ved f.eks å gå til en politanmeldelse på en kvinne som har bedrevet psykisk vold? Finnes det i det hele tatt noen kvinne som er klar over problemstillingen?

Menn har i utgangspunktet et drawback i egenskap av sitt kjønn. Stigmatiseringen er der.

Jeg har hatt en kvinns som har brukt sitt kjønn for det det har vært. Fordi om hun kan gråte så gir det henne ingen rett til å ha rett.

I've been there, done that.

Endret av rulve
Skrevet

SWitat: Furter og kjefter

- Hva er forskjellene mellom kvinners og menns mishandling?

- Kvinners mishandling har større omfang enn menns når det gjelder de mildeste formene for vold: ingen sex, furting, nekter å snakke, ingen middag, kjefting og brøling, ydmyking og utskjelling, trosse partneren, marsjere ut, si at partneren er stygg eller dum osv.

Kvinner som mishandler menn

Mvh Rastafan

Skrevet

Jeg synes forsåvidt at en del av svarene i denne tråden langt på vei bekrefter holdningene om at det ikke er så farlig med mishandling så lenge en kvinne er mishandler og mannen er offer.

Det underbygges også av tidligere tråder her inne om beslektede emner der jeg opplever at vold og mishandling av en god del bagatelliseres så lenge overgriper er kvinne.

Det er kanskje på tide å våkne opp slik at vi kan få gjort noe for alle ofre for vold og overgrep. Ikke bare for de ofrene har blitt utsatt for mannlige overgripere.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Klart man skal snakke om kvinners mishandling av menn. Og det er noe som heter psykisk mishandlig. Men jeg må innrømme at jeg lett sammenligner kjefting med skadelige slag, og da er det lett for å ikke ta det seriøst.

Og det er en viktig forskjell her. Det kan godt være en kvinne kjefter alt for mye, og at det tar form av mishandling. Men likevel, så er gjerne kjefting og krangling en del av et normalt forhold, mens fysiske slag på ingen måte er det. En mann kan ha latt være å handle mat og få kjeft for det. Han kan også ha oppført seg helt normalt, og likevel få kjeft. Men, det fins aldri noen unnskyldning for å slå. Derfor kan det være vanskelig å diskutere slik psykisk mishandling, fordi det er vanskelig å vite hva man snakker om (om hennes kjefting er berettiget f.eks.).

Når det gjelder kvinner som slår sine menn, så er jeg helt med på at det burde snakkes mer om. Det virker som det er enda mer skambelagt for en mann å si at han blir slått av kona si enn omvendt. Likevel, vil jeg peke på en viktig forskjell. Og det er at selv om en mann blir slått av kona, så frykter han sjelden for sitt liv sammenlignet med kvinner som blir slått. Naturlig nok kan en mann skade en kvinner mer enn hun kan skade en mann.

Gjest Viktor
Skrevet
(..) Likevel, vil jeg peke på en viktig forskjell. Og det er at selv om en mann blir slått av kona, så frykter han sjelden for sitt liv sammenlignet med kvinner som blir slått. (..)

Hmm.. Er frykt en såpass rasjonell følelse at den kan brukes til å fastslå alvorlighetsgrad?

To mennesker faller ut av et fly. Den ene har høydeskrekk. Er konsekvensen ulik for de to?

Skrevet
Klart man skal snakke om kvinners mishandling av menn. Og det er noe som heter psykisk mishandlig. Men jeg må innrømme at jeg lett sammenligner kjefting med skadelige slag, og da er det lett for å ikke ta det seriøst.

Og det er en viktig forskjell her. Det kan godt være en kvinne kjefter alt for mye, og at det tar form av mishandling. Men likevel, så er gjerne kjefting og krangling en del av et normalt forhold, mens fysiske slag på ingen måte er det. En mann kan ha latt være å handle mat og få kjeft for det. Han kan også ha oppført seg helt normalt, og likevel få kjeft. Men, det fins aldri noen unnskyldning for å slå. Derfor kan det være vanskelig å diskutere slik psykisk mishandling, fordi det er vanskelig å vite hva man snakker om (om hennes kjefting er berettiget f.eks.).

Når det gjelder kvinner som slår sine menn, så er jeg helt med på at det burde snakkes mer om. Det virker som det er enda mer skambelagt for en mann å si at han blir slått av kona si enn omvendt. Likevel, vil jeg peke på en viktig forskjell. Og det er at selv om en mann blir slått av kona, så frykter han sjelden for sitt liv sammenlignet med kvinner som blir slått. Naturlig nok kan en mann skade en kvinner mer enn hun kan skade en mann.

Det var da voldsomt til bagatellisering. Psykisk vold kan føre til selvmord.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Hmm.. Er frykt en såpass rasjonell følelse at den kan brukes til å fastslå alvorlighetsgrad?

To mennesker faller ut av et fly. Den ene har høydeskrekk. Er konsekvensen ulik for de to?

Nja, det kan du si, men jeg mener nå at en som blir truet med vold eller drap eller en som blir slått helseløs har økt sannsynlighet for å frykte for sitt liv, og i et slikt tilfelle sier den også noe om alvorlighetsgrad. Psykisk mishandling kan også ha svært alvorlige konsekvenser, skal ikke undergrave det. Men jeg blir samtidig litt opptatt av å ikke utvanne mishandlingsbegrepet. Hvor går grensene mellom krangling og mishandling?

Det var da voldsomt til bagatellisering. Psykisk vold kan føre til selvmord.

Jeg mener ikke å bagatellisere psykisk vold. Men jeg mener at det i noen tilfeller kan være vanskelig å se hva som faktisk er psykisk vold og hva som er normal krangling. Jeg syns det blir vanskelig å si at hun TS beskriver faktisk bedriver psykisk mishandling når man ikke kjenner omstendighetene. Men det betyr ikke at man ikke skal ta psykisk mishandling av menn på alvor, og det har jeg heller aldri sagt.

Skrevet

Det forundrer meg at han faktisk våget å filme henne hvis han har blitt utsatt for psykisk vold over tid. Psykisk vold har som mål å kontrollere, ydmyke og skremme.

Og hva er formålet med filmen? Skal han bruke den til noe annet enn å vise den til familie og venner?

Jeg ble selv filmet av min eks. Også mens han mishandlet meg. Og sikkert også mange ganger uten at jeg visste om det. Jeg våget ikke en gang å røre videokameraet eller mobiltelefonen hans. Det er faktisk veldig ydmykende å bli filmet eller overvåket uten at man vet om det også.

Og jeg hadde aldri våget å filme han!

Gjest Landra
Skrevet

Hei ST!

Blir utrolig lei meg når jeg leser dette. Syntes utrolig synd på broren din som må gå gjennom dette. Det er utrolig bra at dere har så nært forhold at han fortalte dette til deg. Hjelp han så godt du kan og støtt han i hans fremtidige valg.

Har selv en god venn og gammel kollega som gikk gjennom noe lignende selv. Da han endelig åpnet seg og fortalte dette til meg så fikk jeg tårer i øynene. Først hadde jeg vanskeligheter med å forstå at mennesker generelt (kvinner eller menn) kunne være så ondskapsfulle og psykopatiske mot hverandre. Det eneste jeg kunne gjøre for min venn var å være en god venn. Han hadde allerede forlatt henne og var på vei helt ut av hennes liv. Siden dette hadde pågodt mens vi hadde jobbet sammen så var jeg helt sjokkert at han faktisk klarte å jobbe.

Om dette er vanlig eller ikke er vanskelig å si. Tror at menn har ganske vanskeligheter å fortelle om dette, så antallet kommer gjelden i media og statistikker.

Kunne skrevet et langt innlegg, men velger å skrive en forkortet versjon.

Ønsker deg og din bror lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...