Karamba Skrevet 14. april 2007 #1 Skrevet 14. april 2007 Ute på terassen har vi en "opphøyning" hvor jeg har en del planter og noen urter. Har gressløk og persille, men har planer om å gå til anskaffelse av noen flere urteplanter. Har bare ikke klart å bestemme meg for hvilke. Har bl.a. tenkt på mynte og basilikum, men vet ikke hvor lett det er å få dem til å trives. Har dere noen forslag til andre urter som er lette å få til å trives og som smaker godt i maten?
Sander Skrevet 14. april 2007 #2 Skrevet 14. april 2007 Mynte er lett å dyrke både i hagen og på terrassen, men jeg bruker den ikke så mye i maten. Hvis jeg har besøk av tedrikkere derimot, er peppermynten veldig populær. Basilikum er vanskelig ute, den vil ha det ordentlig varmt og lunt. Oregano, timian og rosmarin er uunnværlige på mitt kjøkken. Alle kan fint dyrkes i potte, rosmarin har lett for å tørke ut og bør få litt mer å stå i, og dusjes ofte. Vanlig oregano har ikke så sterk smak, og kan brukes frisk i store mengder. Gresk oregano har mye sterkere smak, og frø av den har kommet i butikkene de siste årene. Timian fås i mange sorter, til matlaging (da mest i supper / kraft) er de største sortene lettest å høste (ikke kryptimian). En krydderplante som jeg synes er undervurdert, er sar. Den ettårige varianten, hagesar, har mest finesse, men den flerårige, vintersar, er også vedlig god til f.eks. gryter, supper og kjøttretter. Den er heller ikke vanskelig å dyrke. Hvis den kjøpes som utvokst krydderplante, bør den klippes ned for ikke å bli "daff". Ellers har jeg løpstikke, spansk kjørvel, hagekjørvel, kinagrasløk, fransk estragon, sitronmelisse, ekte lavendel, bomullslavendel, merian, sitronverbena, forskjellig salvie, blomkarse, humle, luftløk, malurt og isop. Bare for å ha nevnt noen liksom
Gjest Frysepulver Skrevet 15. april 2007 #3 Skrevet 15. april 2007 Jeg kjøpte endel poser med frø i går Gressløk, basilikum, Estragon, Dill er det jeg husker i farten Har masse drivhus dersom jeg finner ut at de funker best innendørs, så blir spennende å se
charlise Skrevet 17. april 2007 #4 Skrevet 17. april 2007 så langt har jeg frøsådd (for i år altså) kruspersille og jorbærspinat(!). sistnevnte er årets "se hva dette er fornoe" prosjekt...noen som alt har vært borti det? ellers er det så lang sådd litt sommerblomster og agurkplanter. har bestemt meg for å kjøpe tomatplanter i år for jeg klarer ikke å kaste frø som har spiret selv om jeg ser det blir formange planter....et år satt jeg i gjenn med tolv planter etter at jeg hadde gitt bort mange...balkongen var overgrodd....lite med sitteplass det året......
Karamba Skrevet 30. april 2007 Forfatter #5 Skrevet 30. april 2007 Det var litt av et utvalg i urter du hadde, Sander! Bruker du alt i maten også, eller? Har tenkt litt på om jeg skal kjøpe frø, men jeg tror rett og slett at jeg er altfor utålmodig til det...! Nå har jeg fått kjøpt noen urter; mynte, basilikum, oregano og koriander. Tviler på at basilikum- og korianderplanter overlever, men det er nå verdt et forsøk. Har ei venninne som hadde en plante med koriander som hun hadde revet nesten alle bladene av på. Hun forsøkte og plante den ute på terassen bare for å ha prøvd det, og gjett om den har vokst! Får håpe jeg er like heldig.
Mini_me Skrevet 30. april 2007 #6 Skrevet 30. april 2007 Jeg har gressløk, dill, persille, oregano , rosmarin og basilikum.
gladidag Skrevet 1. mai 2007 #7 Skrevet 1. mai 2007 Mynte er lett å dyrke både i hagen og på terrassen, men jeg bruker den ikke så mye i maten. Hvis jeg har besøk av tedrikkere derimot, er peppermynten veldig populær. Basilikum er vanskelig ute, den vil ha det ordentlig varmt og lunt. Oregano, timian og rosmarin er uunnværlige på mitt kjøkken. Alle kan fint dyrkes i potte, rosmarin har lett for å tørke ut og bør få litt mer å stå i, og dusjes ofte. Vanlig oregano har ikke så sterk smak, og kan brukes frisk i store mengder. Gresk oregano har mye sterkere smak, og frø av den har kommet i butikkene de siste årene. Timian fås i mange sorter, til matlaging (da mest i supper / kraft) er de største sortene lettest å høste (ikke kryptimian). En krydderplante som jeg synes er undervurdert, er sar. Den ettårige varianten, hagesar, har mest finesse, men den flerårige, vintersar, er også vedlig god til f.eks. gryter, supper og kjøttretter. Den er heller ikke vanskelig å dyrke. Hvis den kjøpes som utvokst krydderplante, bør den klippes ned for ikke å bli "daff". Ellers har jeg løpstikke, spansk kjørvel, hagekjørvel, kinagrasløk, fransk estragon, sitronmelisse, ekte lavendel, bomullslavendel, merian, sitronverbena, forskjellig salvie, blomkarse, humle, luftløk, malurt og isop. Bare for å ha nevnt noen liksom ← ÅÅÅÅÅÅå kan eg få urtehagen din??? Høres fantastisk ut!! Bor iFinnmark så litt begrenset hva jeg får til her. men pleier ha persille, dill, gressløk, koriander, mynte, timian og oregano i potter og veranda kasser. Tror eg må prøve meg på etpar nye i år.
Gjest Jytte Skrevet 1. mai 2007 #8 Skrevet 1. mai 2007 (endret) I grønnsakhagen min finnes det: Gressløk Timian Persille Rosmarin Lavendel Sintronmelisse Mynte Oregano og basilikum kjøper jeg i poser fra Viking Urt .. synes de er vanskelige å få til ute. Skal plante litt flere sorter iår .. Ellers har jeg følgende i den spiselige delen av hagen min: Rips Bringebær Bjørnebær Blåbær Epler Plommer Idag skal jeg gjøre klar jordbærstykket - så nå håper jeg å være selvforsynt med jordbær og... Endret 1. mai 2007 av Jytte
Pnin Skrevet 1. mai 2007 #9 Skrevet 1. mai 2007 I grønnsakhagen min finnes det: Gressløk Timian Persille Rosmarin Lavendel Sintronmelisse Mynte ← Overlever rosmarinen din ute om vinteren? Jeg har lest et sted at vinteren i Norge er for tøff for rosmarinen og at den derfor kun overlever som potteplante som taes inn om vinteren. Men jeg ønsker meg rosmarinbusk ute. Så gi meg håp og si at den overlever.
Kvist Skrevet 1. mai 2007 #10 Skrevet 1. mai 2007 (endret) Jeg glemte/gadd ikke ta opp rosmarinen min i fjor. Den står der enda den, litt pjusk stakkars men den ser ut til å komme seg fint Den står ganske så lunt på østsiden av et tett nord/sør gjerde, i hagen min i Fredrikstad. Tenkte jeg skulle la den få komme seg litt og så klippe den i en litt finere fasong Så det er mulig i Norge også, for min får hverken særlig mye stell eller særlig fin jord... Endret 1. mai 2007 av Kvist
Gjest Jytte Skrevet 1. mai 2007 #11 Skrevet 1. mai 2007 Overlever rosmarinen din ute om vinteren? Jeg har lest et sted at vinteren i Norge er for tøff for rosmarinen og at den derfor kun overlever som potteplante som taes inn om vinteren. Men jeg ønsker meg rosmarinbusk ute. Så gi meg håp og si at den overlever. ← Den ser ut til å ha overlevd ... Jeg bor på vestlandet og grønnsakene mine står veldig beskyttet bak høye gjerder ...
Sander Skrevet 1. mai 2007 #12 Skrevet 1. mai 2007 Lykke til med plantene dine, Karamba! Jeg har vel brukt alt unntatt malurt og humle i maten tror jeg. Har en veldig trang til å prøve nye, naturlige smaker. Lavendel er litt sær, det blir nesten som å spise såpe, men uttrekk av blomstene passer godt til en ganske eksklusiv sorbet som kan nytes i små mengder. gladidag, du kan bare komme og hente hele hagen, den er ikke så stor Finnmark er vel så langt unna Provence som du kan komme, men du prøver, det skal du ha! Jeg har forresten også klart å overvintre rosmarin, men ikke samme busk flere år på rad.
Karamba Skrevet 2. mai 2007 Forfatter #13 Skrevet 2. mai 2007 Takk for det, Sander! Kanskje jeg også skal prøve meg på rosmarin...?!
dront Skrevet 2. mai 2007 #14 Skrevet 2. mai 2007 ÅÅÅÅÅÅå kan eg få urtehagen din??? Høres fantastisk ut!! Bor iFinnmark så litt begrenset hva jeg får til her. men pleier ha persille, dill, gressløk, koriander, mynte, timian og oregano i potter og veranda kasser. Tror eg må prøve meg på etpar nye i år. ← En ting som kan være et problem for noen planter er midnattssola om sommeren. De blir forvirret av daglengden. Jeg tror riktignok vanlige grønnsaker er vanskeligere fordi de går i blomst pga lyset, urter bør være enklere. Men et tips kan være å ordne et lite drivhus/benk som du kan dekke til om kveldene. Da får de det både lunere og lyset blir regulert.
Karamba Skrevet 4. mai 2007 Forfatter #15 Skrevet 4. mai 2007 Kjøpte og plantet rosmarin-plante i går. Skal bli spennende å se hvordan det går! Foreløpig ser det dårlig ut med koriander-planten, tror ikke den trives så godt. Er muligens litt for kaldt for den, eller...?
Sander Skrevet 5. mai 2007 #16 Skrevet 5. mai 2007 Både koriander og basilikum drikker mye vann, og bør ikke få tørke ut. Men du er sikkert påpasselig med å vanne i hvert fall nå i begynnelsen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå