hobbes76 Skrevet 14. april 2007 #1 Skrevet 14. april 2007 Vi har ei tulle på snart 3, som nærmest over natten har begynt å stamme veldig. Vi merket det litt i går ettermiddag/kveld, men i dag har vært ekstrem. Snakker veldig fint ellers, men nå er enkle ord som mamma, pappa og brødrene sine navn en skikkelig utfordring. Begynner med ma-ma-ma-ma-ma-ma-ma-ma-ma, før det enten løsner eller hun gir opp og tar en pause for å prøve på ny. Har snakket med legevakt og barnelege på sykehus, men de mener det er bare å avvente å se. Hun tar normalt en dose Flutide astmaspray hver kveld, grunnet letter astmalignende hoste. Dette har hun gjort lenge. Denne uka fikk hun utslett i ansiktet, etter at lillebroren fikk det først, og de fikk medisinen Diclocil mixtur, 12,5mg/ml, og hun har tatt den nå i tre dager. Har tatt 15 ml tre ganger daglig. Utslettet i ansiktet har bedret seg nesten perfekt. Vi har ikke kunnet unngå å tenke at denne medisinen kunne være skyld i stammingen, men legene sier altså at slike bivirkninger ikke skal kunne komme. Så vi lurer da på veldig hva selve stammingen skyldes. Det er jo ikke sikkert at medisinen har noe som helst med det å gjøre.
jente 82 Skrevet 14. april 2007 #2 Skrevet 14. april 2007 Hei! Dette kan jo være det som kalles barnestamming, noe som ofte oppstår når barnet har lært mange nye ord og språkutviklingen skyter fart så fort at munnen ikke klarer å henge med...........Dette går som oftest over av seg selv etter en liten tid. 2
hobbes76 Skrevet 14. april 2007 Forfatter #3 Skrevet 14. april 2007 Utviklingen går ikke SÅ fort på 12 timer...! Har lett litt på nettet, og funnet noe om stamming og stotring. Stotring/hakking er når hele ord og uttrykk blir gjentatt, særlig i begynnelsen av en setning. Stamming er når mindre enheter i ordet blir gjentatt. Ut fra det kan jeg med sikkerhet si at hun stammer. Er bare så utrolig rart at det kom over natten. Gjør vondt i magen å tenke på det, tankene går jo på at hun kan ha noe galt med hjernen...
Gjest care Skrevet 14. april 2007 #4 Skrevet 14. april 2007 Utviklingen går ikke SÅ fort på 12 timer...! Har lett litt på nettet, og funnet noe om stamming og stotring. Stotring/hakking er når hele ord og uttrykk blir gjentatt, særlig i begynnelsen av en setning. Stamming er når mindre enheter i ordet blir gjentatt. Ut fra det kan jeg med sikkerhet si at hun stammer. Er bare så utrolig rart at det kom over natten. Gjør vondt i magen å tenke på det, tankene går jo på at hun kan ha noe galt med hjernen... ← Hadde jeg vært så bekymret ville jeg ha tatt kontakt med kommunens logoped eller evt. fått en henvisning til en logoped for å snakke om det. Vet at jo tidligere man får hjelp jo bedre prognose er det.
Gjest Cleopatra Skrevet 14. april 2007 #5 Skrevet 14. april 2007 Det samme skjedde med tantebarnet mitt. Foreldrene fikk beskjed om å overse det hele for legen mente det bare var en fase hvor hun hele tiden lærte nye ord og endelig greide å si det hun mente. Og oppe i det lille hodet ble det ganske kaotisk. Mener å huske denne fasen varte i noen mnd og så var det over. Er du bekymret så snakk med lege/helsesøster. Tror ikke det er noe galt med hjernen her, da hadde det ant vært flere ting som hadde forandret seg.
jente 82 Skrevet 14. april 2007 #6 Skrevet 14. april 2007 jeg har faktisk hatt barn i bhg som har starta å stamme ( mye også ) over natten,..... så det går ann det ja. Men kontakt helsesøster som andre sier hvis du er veldig bekymra. snakk evt med personalet i bhg hvis jenta di går i bhg.
Usikker Skrevet 14. april 2007 #7 Skrevet 14. april 2007 Mine 3 minste tantebarn begynte plutselig å stamme da de startet i barnehagen. Det varte fra 2 uker - 2/3 måneder....................... Foreldrene fikk en forklaring på at når de startet i barnehagen, så var det ofte kamp om oppmerksomheten........... derfor prøvde de å snakke fort for å komme til orde/få oppmerksomhet. Dette gjorde at de begynte å stamme................ Og stammingen - den gikk over av seg selv etter kort tid.
hobbes76 Skrevet 23. april 2007 Forfatter #8 Skrevet 23. april 2007 Takk for råd, og erfaringer. Har lest noe av det samme på diverse nettsteder og forum. Vil bare fortelle hvordan det går nå. Medisinen hun fikk for utslettene i ansiktet, Diclocil, sluttet hun med forrige onsdag. Torsdag ettermiddag ble hun merkbart bedre, og dette bare fortsatte på torsdag. På kvelden torsdag hadde hun bare noen få antydninger til å dra ut vokallyden på begynnelsen av noen ord. Siden da har hun snakket helt fint, uten feil eller stamming! Det er jo nærliggende å tro at medisinen har noe med det å gjøre. Hun begynte å stamme halvannet døgn etter at hun fikk medisinen, og sluttet å stamme ett døgn etter at hun sluttet med medisin. Snålt, men vi skal prøve å få henne sjekket for hva som utløser en slik reaksjon. Involverte PPT/logoped, og vi var der i et møte uten Elise, og logopeden skal etter avtale komme på hjemmebesøk for å observere Elise på torsdag. Men det ser vi liten vits i nå, hun snakker jo helt prikkfritt. Så det blir vel til at vi avlyser den! Er særdeles glad for at dette ser ut til å være over. Men likevel bekymringsfullt at en medisin kan forårsake noe sånt...
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2013 #9 Skrevet 10. februar 2013 Akkurat samme har skjedd jenta vår over natta her, begynte i går og har blitt verre i dag... Får så vondt av henne, tenkte om hun var nervøs eller noe, men le beroliget etter å ha lest dette... Men, hun får også på Flutide daglig og avslutttet på mandag en antibiotikakur for ørebetennelse.... Får håpe det er noe sm gir seg etterhvert. Skal nevne det for barnehagen i morgen.
Rosalie Skrevet 11. februar 2013 #10 Skrevet 11. februar 2013 Broren min hadde også en slik periode i den alderen. Gikk over etter noen måneder.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2013 #11 Skrevet 11. februar 2013 Min sønn hadde det også sånn, det kom over natten og varte i kanskje en mnd. Helt normalt i følge helsesøster når vi var der på treårs kontroll. Man behøver ikke å bli hysterisk. Ser at tråden nesten er 6 år gammel, men fordet. Anonym poster: 63662ebce9f6526312221607a04db7ef
Gjest Wibbs Skrevet 19. juli 2013 #12 Skrevet 19. juli 2013 Hvordan har det gåttmed barna som stammet? Har selv en sønn som har begynt å stamme helt plutselig. Han er 2,2 år og har pratet godt i en god periode.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå