Gå til innhold

Størrelse på konfirmasjonspresang

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Tante

Våre nevøer og nieser skal nå konfirmeres på løpende bånd. To i år, tre neste år, to deretter igjen. Hvis alle skal konfirmeres alstå.

Det jeg lurer på hvor mye penger man legger i konfirmasjonspresangene nå om dagen? Vet at det sikkert varierer fra familie til familie, men ville likevel være takknemlige for noen hint.

Og gir man noe som er varig, eller gir man penger?

Forslag til gaver mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel alltid lommeboken som bestemmer hvor mye en legger i en presang. Men når den dagen kommer og jeg skal gi gave til min niese, så vil jeg gi gave. Helst noe hun ønsker seg. Dersom hun får bunad til konfirmasjonen sin, så ville jeg kjøpt noe av sølvet til henne....... for eksempel.....

Du kan jo spørre tante barna dine..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi etter hjerte :D De ønsker jo som regel penger, eller opprett en konto.

Selv skal jeg gi 1000 kr til min nevø, vet ikke om det er mye eller lite men det er det jeg har råd til .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tante

Takk for tips begge to.

Jeg har selvsagt pratet med nevøene og de ønsker seg penger. Kanskje de skal få det, istedet for en gave. Må innrømme at jeg gjerne vil gi dem en gave som varer, men kanskje det er jeg som er for gammeldags? Vil jo gjerne at de skal ha et minne fra konfirmasjonsdagens sin...

Takk også for innspill når det gjelder ca. sum.

Du skjønner i vår familie er penger et litt vanskelig tema....

Det forventes liksom at alle skal gi like store gaver, men man skal ikke diskutere summen. Bli'kke lett da! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he, nei det er sannelig ikke lett å gjette seg til hvor mange penger den neste skal gi.

Det er ikke uvanlig at ungdommer ønsker seg penger, for det er sikkert dyrt å være ungdom. Kanskje sparer de til moped, hest eller noe annet stort.

Vet du hva jeg fikk til konfirmasjonen? (Eh.... dumt spørsmål....) Jeg fikk et album av bilder av meg selv fra jeg var nyfødt og helt fram til jeg var 14 år. Det albumet er noe av det kjæreste jeg har. (Av ting da, vel og merke) Du kan jo lage et slikt album OG gi penger??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å være helt ærlig så synes jeg 1000kr var mye.. Jeg fikk 500 av mine tanter og onkler og vi ga 500 tilbake Men vi er ganske mange (har ti søskenbarn, bare på pappas side og en haug på mammas side også!)

Er dere flere så kan dere spleise på f.eks er ordentlig klokke. En til to-tre tusen. Et bra fotokamera.. Mye en kan kjøpe men skal en kjøpe noe så helst noe som varer! (ikke klær, utenom bunad og festdrakter da selvsagt!)

Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mayamor

Synes Cassandra sin ide om et fotoalbum var en glimrende ide.

Den kommer jeg nok til å bruke til mine 3 nieser, ja. :D

Når det gjelder sum - er det et vanskelig tema.

Det hele beror jo på hvor god økonomi dere har.

Pr. i dag måtte vel vi "nøye" oss med å gi kr.500,- - men om noen år er kanskje den økonomiske evnen bedre... Og da vil nok summen bli høyere også. :wink:

Maya30 :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 1000 kroner høres veldig mye ut. 500 kroner er en grei sum, hvis du skal gi penger, da. Selv om konfirmantene ønsker seg penger nå, kan det godt hende at de vil sette pris på en mer varig gave på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vant med at tanter/onkler gir ca.1000,-.

Min mann har så unge søskenbarn så vi blir invitert med hele familien og da pleier vi + 2 brødre til og gi 900,- tilsammen utenom det svigers gir (300,- fra hver)

Men hva gir dere til nabo unger, venners unger eller barnas venner??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir 200kr til alle konfirmanter vi kjenner. Det var det jeg fikk for 7år siden og.. Men jeg må gi etter økonomien og vi er begge studenter.. Det er vanskeli å kjøpe noe så vi gir alltid penger til ikke-slekt. MEd mindre de har et annen ønske self.

Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000 kr fra tante eller onkel synes jeg er en grei sum.

Andre konfirmanter som ikke er i familie, venners barn, gir vi 500 til

og nabounger får en 100 lapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som 'tante' og onkel gir min sambor og jeg rundt 1000 kr...i mynter(!) levert i en pose av rød fløyel som har inneholdt min samboers kongepokal (-er). Jeg synes ideen med bildene var super..Kanskje man ikke synes det er like fint som 15-åring ,som man vil gjøre som voksen, er det en personlig og fin ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man skal ikke gi mer enn man har råd til..

Jeg gir av prinsipp ikke penger i gave til

røykende konfirmanter :ler:

Da får de heller en gave...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvel

1000 kr? :o Synes det er mye jeg, når det "bare" er nevøer/nieser. Til min konfirmasjon tror jeg ikke at jeg fikk mer enn toppen 4-500 av noen av mine onkler eller tanter, og jeg var godt fornøyd med det. Faktisk skulle jeg ønske at jeg hadde fått litt flere varige gaver og ikke bare penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min niese ble konfirmert sist sommer. Jeg og min mann har vert faddere til henne.

Hun fikk kamera til ca kr 3000.

Det var fra oss to, pluss våre to "nesten voksne" barn.

Har bare to vi er tante og onkel til (er noen år til nr. to skal konfirmeres).

Andre vi har vert faddere til, får gave til ca kr 1200 - 1500 (fra meg og min mann).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min nevø konfirmerte seg i fjor, jeg er i tillegg gudmor til han så jeg ønsket ikke å gi penger.

Jeg gav han noe som han i ettertid har fortalt meg var den fineste gaven han fikk, nemlig en kniv. En skikkelig tur-kniv (Nansenkniven), som jeg fikk gravert navnet hans på, + at de brente navnet inn i sliren.

Nå er han glad i gå på tur i skog og mark, så for han var dette en perfekt gave. Jeg var veldig fornøyd med gaven når jeg så hans reaksjon.

Jeg tror jeg betalte 800.- for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også fotoalbum, 3 stk, laget av Mamma og storesøstra mi. Denne "dokumentasjonen" av barndommen min satte og setter jeg veldig pris på! Av tanter og onkler fikk jeg en stor sølje, av gudmor (Mammas kusine) fikk jeg en liten sølje. Bort sett fra dette husker jeg ikke så mye hva jeg fikk, bort sett fra penger. De sparte jeg på BSU.

Til venner/kjente bruker jeg å gi bøker. Fetteren min fikk et sett med "dyreleksikon", han er veldig dyrekjær.

En idé jeg fikk nå: Hva med gavekort på tur? Kanskje være med deg til Stockholm e.l.? Noe de husker lenge!

Stesøstra mi (stedattra til faren min) fikk mange dyre gaver fra familien sin. Veit dere hva hun blei mest glad for? Et dikt Mamma skreiv til henne...

Ingy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Mener du at du gir 500 kroner til en niese, for så å kanskje gi 1000 til en annen?? Jeg mener at uansett bør man holde seg til en sum og ikke gjøre forskjell på ungdommene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nu har jeg 3 tøsser og samboer 2 stk og vi har et sammen, vi er blevet enig om at alle ungerne får 1000 kr i konfirmationsgave, 500 når de fylder 10 15 20 osv, og ellers 200 kr i fødselstagsgave og julegaver, må give ens på linje også til de unger som ikke bor hjemme hos os..

til familiens andre unger nevøer kusiner mm får 500 kr

selvom jeg har råd til mere synes jeg det er unødvendigt at give sine unger i pose og i sæk de skal lære at penge ikke hænger på træerne og at man må arbejde hårdt for at blive rig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...