Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja jeg jobber jo selv deltid i butikk så opplever jo litt av problematikken den andre veien også.. Forsøker å følge litt med på køen så jeg ikke overser noen som har stått der lenge, men det er ikke alltid lett. Folk kommer fra alle kanter og presser seg frem. Hvis jeg er usikker pleier jeg å si at "jeg vet ikke hvem av dere som var først" og så får de bli enige seg i mellom.. Ellers hvis jeg tror jeg vet hvem som har stått der lengst pleier jeg å si det "jeg tror h*n har stått her lengst".. Føler meg så lumpen om jeg overser noen som har stått og ventet lenge.. Noen har også skjelt meg ut fordi JEG ikke har klart å holde oversikt over køen.. men det er desverre helt håpløst å ha full oversikt til en hver tid når folk danner kø fire forskjellige steder ved kassen :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man må forvente hva som helst. Men normal høflighet tilsier at den som har stått lengst i en kø er den som får gå først i den nye. Det er slik jeg praktiserer det om en ny kasse åpnes og jeg står bak en annen. Ens personlighet avsløres litt av handlemåten i slike situasjoner (på samme måte som i en bilkø).

Skrevet
Ja jeg jobber jo selv deltid i butikk så opplever jo litt av problematikken den andre veien også.. Forsøker å følge litt med på køen så jeg ikke overser noen som har stått der lenge, men det er ikke alltid lett. Folk kommer fra alle kanter og presser seg frem. Hvis jeg er usikker pleier jeg å si at "jeg vet ikke hvem av dere som var først" og så får de bli enige seg i mellom.. Ellers hvis jeg tror jeg vet hvem som har stått der lengst pleier jeg å si det "jeg tror h*n har stått her lengst".. Føler meg så lumpen om jeg overser noen som har stått og ventet lenge..  Noen har også skjelt meg ut fordi JEG ikke har klart å holde oversikt over køen.. men det er desverre helt håpløst å ha full oversikt til en hver tid når folk danner kø fire forskjellige steder ved kassen :sjenert:

Nemlig. Dessuten så må man passe på at man slår inn riktig på kassa og holde styr på penger, og da er det kjekt om voksne folk som står i kø klarer å bli enige seg i mellom.

Gjest Lovegeckos
Skrevet

Her har normenn mye å lære!

Selvsagt bør det ikke være førstemann til mølla! Man bør ta hensyn til hvem som har stått i kø lengst. Hva er galt med å ha en kø og to eller flere kasser? Det er absolutt mest rettferdig slik engelskmenne gjør det. Hvorfor gjør ikke vi det også?

Skrevet
Her har normenn mye å lære!

Selvsagt bør det ikke være førstemann til mølla! Man bør ta hensyn til hvem som har stått i kø lengst. Hva er galt med å ha en kø og to eller flere kasser? Det er absolutt mest rettferdig slik engelskmenne gjør det. Hvorfor gjør ikke vi det også?

Fordi da må vi ta av oss nisselua et øyeblikk, og da blir vi kalde på øra. Nordmenn liker ikke forandringer! Kunder får helt fnatt hvis vi flytter litt på varene der jeg jobber, noe som av og til er nødvendig siden sortimentet forandrer seg til tider. På Lidl her i byen måtte de skifte ut kassediskene fordi nordmenn ikke taklet å legge varene tilbake i handlevogna før de pakker, og derfor lagde lange køer. Nå har de sånne disker som finnes i "vanlige" dagligvarer. Vi er liksom best og smartest i alt, og nåde den som prøver å lære Ola med nisselua noe nytt.

(forøvrig er jeg helt enig i det du sier om en kø og to kasser)

Skrevet

Jeg opplever at det er førstemann til mølla.

Når det åpnes en ny kasse pleier jeg å avvente litt for å se hva personen foran meg i køen gjør og lar denne gå foran meg i den nye køen om h*n også vil bytte.

Hvis vedkommende bare står der så flytter jeg meg over i den andre køen og da er det ingen som skal komme etterpå og fortelle meg hvem som stod foran hvem i den andre køen.

Skrevet
Jeg opplever at det er førstemann til mølla.

Når det åpnes en ny kasse pleier jeg å avvente litt for å se hva personen foran meg i køen gjør og lar denne gå foran meg i den nye køen om h*n også vil bytte.

Hvis vedkommende bare står der så flytter jeg meg over i den andre køen og da er det ingen som skal komme etterpå og fortelle meg hvem som stod foran hvem i den andre køen.

Det som alltid skjer: førstemann til mølla

Det som burde vært en selvfølge: en kø til to kasser. Altså: de som har stått lengst i kø får komme først.

Vi har en god del å lære av engelskmenn, ja... De står på linje i kø for å vente på bussen. Ikke "strødd" utover busstoppet for så å trenge seg frem når bussen kommer.. Vi eier ikke køskikk i Norge. Desverre..

Gjest Lovegeckos
Skrevet

Jeg tror ikke det kommer av at vi er spesielt dumme eller uomtenksomme egentlig. Jeg tror det kommer av at foreldrene våre ikke lærte oss det. Sikkert mye på grunn av at når de vokste opp var det ikke behov for køkultur. Min mamma og pappa er fra grisgrente strøk der de gikk på landhandelen for å handle. Jeg tviler på at de kom opp i mange situasjoner der de trengte å forhandle seg fram i en kø.

Nå derimot bor vi mer i byer og handler på kjøpesenter alle sammen, behovet for køkultur er nå i høyeste grad til stede.

Skrevet
Det som alltid skjer: førstemann til mølla

Det som burde vært en selvfølge: en kø til to kasser. Altså: de som har stått lengst i kø får komme først.

Vi har en god del å lære av engelskmenn, ja... De står på linje i kø for å vente på bussen. Ikke "strødd" utover busstoppet for så å trenge seg frem når bussen kommer.. Vi eier ikke køskikk i Norge. Desverre..

Enig med deg! Dette har irritert meg så mange ganger at vi ikke kan få til i Norge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...