Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dersom du står i ein lang kø (til dømes i ein klesbutikk) og betjeningen opnar ein ny kasse og ropar "ledig kasse!", kva reglar gjeld då? Er det dei som står fremst i næraste køen som får gå fyrst i den nye? Eller dei som står bakerst? Eller er fritt fram for dei som har lyst å stilla seg i ny kø?

Eg var på HM idag og stod i ein kjedeleg lang kø, heldigvis opnar ein ny kasse rett ved sida av. Eg står midt i denne lange drittkøen og tenker at dei som er mest ivrige får gå fyrst. Ei jente går bort, og etter å ha vurdert situasjonen tenker eg at dersom så få er interessert så går eg bort. Når det då blir min tur, så kjem dama som stod før meg i den fyrste køen og seier "sidan eg stod før deg i den andre køen, så må eg få gå før deg i denne". Ikkje eit spørsmål ein gong, og ingen takk. Er ikkje dette frekt? Ikkje det at eg mista så veeeldig masse tid, men gjeld reglane i den fyrste køen automatisk i den nye? :klø:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Når det då blir min tur, så kjem dama som stod før meg i den fyrste køen og seier "sidan eg stod før deg i den andre køen, så må eg få gå før deg i denne". Ikkje eit spørsmål ein gong, og ingen takk. Er ikkje dette frekt? Ikkje det at eg mista så veeeldig masse tid, men gjeld reglane i den fyrste køen automatisk i den nye? :klø:

Har i grunnen aldri tenkt over den problemstillingen. Slik jeg ser det så er ny kø = ny rekkefølge, og prinsippet om førstemann til mølla gjelder. Så jeg synes nok damen var litt frekk ja, - men mulig det er jeg som er det i stedet?

Gjest Bodillen
Skrevet
Har i grunnen aldri tenkt over den problemstillingen. Slik jeg ser det så er ny kø = ny rekkefølge, og prinsippet om førstemann til mølla gjelder. Så jeg synes nok damen var litt frekk ja, - men mulig det er jeg som er det i stedet?

Tenkte akkurat det samme som deg. Det var dama som var frekk.

Gjest StoreSky
Skrevet

Enig med Bodillen og Cata!

Damen var frekk, ikke du. Hvis hun dama var interessert i å stille seg i den nye køen, så my hun jo gjøre det med en gang -ikke vente for se hvilken kø som går fortest.

Skrevet

Synes det høres ut som hun andre dama ikke greide å bestemme seg for hvilken kø hun skulle ta, og derfor prøve å safe seg med å stå i begge. Frekt gjort, og jeg tror nok jeg ville sagt det til henne.

Når man åpner ny kasse er det "førstemann til mølla" som gjelder, etter min erfaring.

Skrevet
Når man åpner ny kasse er det "førstemann til mølla" som gjelder, etter min erfaring.

Det er min erfaring også.

Skrevet

EGENTLIG er det vel sånn at om folk flytter fra én kø til en annen beholder man rekkefølgen i køen, altså at de som sto lengst framme i forrige kø, kommer lengst fram i neste. Men i praksis følges vel ikke dette opp, selv om det er mer høflig enn å løpe foran den litt treigere høygravide dama som sto foran deg i sted...

Men når de nye køene først har dannet seg, synes jeg det høres rimelig sært ut å kreve å få gå foran noen pga den gamle køen.

Skrevet

Dama var frekk, helt klart.

Denne problemstillingen har jeg tenkt over selv, mange mange ganger. Fint å få høre hva andre mener! :)

Gjest **Evergood**
Skrevet
Det er min erfaring også.

Min også!

Skrevet

Enig.

Når en ny kø åpner er det opp til hver enkelt om h*n vil gå ut av køen h*n står i, og stille seg i en ny kø, i en kanskje ny rekkefølge.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Har opplevd det samme som deg, TS. Jeg følte meg som sniker, men jeg mener likevel at det er førstemann til mølla. Dvs. jeg venter alltid litt for å se om noen foran meg vil gå i den nye køen. Hvis de ikke viser noe tegn til bevegelse, så går jeg til den nye køen. Hvis jeg sto bakerst i den gamle køen, ville jeg nok ikke kastet meg fram for å komme først i den nye køen.

I jula så jeg en dame som kjeftet på en mann i køen. Hun mente at han bare måtte skjønne at de sto i to køer, og at de første gikk til den kassa som var ledig når det var deres tur. Han måtte da forstå dette av seg selv?

Gjest Bellatrix
Skrevet
Eller er  fritt fram for dei som har lyst å stilla seg i ny kø?

Den som vil stille seg i ny kø gjør det, så bli rekkefølgen i den nye køen sånn som den blir ettersom hvem som først stiller seg i den.

Skrevet
Den som vil stille seg i ny kø gjør det, så bli rekkefølgen i den nye køen sånn som den blir ettersom hvem som først stiller seg i den.

Enig.

Skrevet
Dvs. jeg venter alltid litt for å se om noen foran meg vil gå i den nye køen. Hvis de ikke viser noe tegn til bevegelse, så går jeg til den nye køen. Hvis jeg sto bakerst i den gamle køen, ville jeg nok ikke kastet meg fram for å komme først i den nye køen.

Dette synes jeg er den mest riktige måten å gjøre det på også. Det er uhøflig å "hive" seg frem for å komme først i den nye køen, hvis man i utgangspunktet sto bakerst. Særlig hvis det er eldre/ høygravide/ handicappede som var foran en.

Skrevet

Jeg skulle ønske man kunne hatt litt bedre køkultur i Norge, jeg... Nordmenn er faktisk dårlige på det. I de fleste klesbutikker i f.eks. England har man én kø. Åpner de en ny kasse, går det bare fortere for alle. Ingen krangling om hvem som bør få gå først...

Skrevet
Jeg skulle ønske man kunne hatt litt bedre køkultur i Norge, jeg... Nordmenn er faktisk dårlige på det. I de fleste klesbutikker i f.eks. England har man én kø. Åpner de en ny kasse, går det bare fortere for alle. Ingen krangling om hvem som bør få gå først...

Enig med deg. Synes egentlig "først til mølla-prinsippet" blir feil, for den som står først i den første køen er vel egentlig den som var først til mølla? Men i eksempelet til TS skjønner jeg jo at det ble slik, og jeg synes egentlig dama var litt frekk. Hun hadde kanskje retten på sin side, men det er lov å være høflig.

Skrevet

Har opplevd det samme på H&M.. Jeg stod egentlig først i køen, og hadde mange bak meg da de plutselig bestemte seg for å stenge kassen og åpne den ved siden av, men fordi det stod en stor kurv/bord med varer mellom kassene kunne jeg ikke forflytte meg til den andre kassen og endte bakerst.. Det var rimelig surt.. gadd faktisk ikke stå i en ny kø så jeg bare gikk derfra.. Men jeg ville aldri presset meg foran og forlangt "min plass" i køen sånn som TS opplevde..

Skrevet
Har opplevd det samme på H&M.. Jeg stod egentlig først i køen, og hadde mange bak meg da de plutselig bestemte seg for å stenge kassen og åpne den ved siden av, men fordi det stod en stor kurv/bord med varer mellom kassene kunne jeg ikke forflytte meg til den andre kassen og endte bakerst.. Det var rimelig surt.. gadd faktisk ikke stå i en ny kø så jeg bare gikk derfra.. Men jeg ville aldri presset meg foran og forlangt "min plass" i køen sånn som TS opplevde..

Då syns eg faktisk den som står i kassen kan seie at spesielt du som var fyrst bør få kome fyrst! Hadde eg sjølv stått i kassen så hadde eg blitt litt provosert av alle snikusane...Forstår at du ikkje gidda stå i kø lenger!

Gjest Frysepulver
Skrevet

På min lokale matbutikk har de som jobber begynt å si "da kan nestemann i køen komme hit" når de åpner en ny kasse. Da kan ingen bak løpe frem og sikre seg plasser, så synes det er veldig flott at de sier.

Egentlig er det vel førstemann til mølla som gjelder, men sier betjeningen noe annet, så blir det jo sånn :)

Skrevet
På min lokale matbutikk har de som jobber begynt å si "da kan nestemann i køen komme hit" når de åpner en ny kasse. Da kan ingen bak løpe frem og sikre seg plasser, så synes det er veldig flott at de sier.

Egentlig er det vel førstemann til mølla som gjelder, men sier betjeningen noe annet, så blir det jo sånn :)

Jeg pleier å si "Værsågod neste" når jeg åpner en ny kasse, men dette hørtes lurere ut. Jeg skal teste det ved neste anledning :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...