Gå til innhold

Vaskelus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes å huske fra et vaskeri at vaskelus (?) i maskinen forårsaket flekker på tøy, spes om man brukte forskjellige typer vaskemiddel.

Jeg bruker bare blenda og milo. Jeg har i det siste vært plaget med at maskinen ikke klarte å skylle alt vaskemiddelet ut, men det er nå ordnet. Problemet er at jeg nå får mer flekkete tøy ut av maskinen enn jeg puttet inn. Det er brunaktige striper på handklær, laken osv når de er ferdigvasket. Disse flekkene var ikke på før vask.

Hva kan jeg gjøre for å unngå dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

.

Endret av Miros
Gjest Bodillen
Skrevet (endret)

Ser stripene gråbrune ut på lyst tøy og lysegrå på svart/mørkt tøy?

Da er det støv og skitt som tøyet har tatt med seg når det har ligget f.eks på gulvet.

Det synes ikke særlig på tøyet når det er tørt, men det synes desto mer når det har vært med en runde i vaskemaskinen.

Jeg har sånt på tøyet fra tid til annen, og da må jeg ta nok en runde med eldstemann og be han kutte ut å slenge tøyet sitt på det støvete gulvet sitt :frustrert:

Endret av Bodillen
Gjest Fruktfat
Skrevet

fikk tips av en vakmester som gjør dette i fellesvaskeriet; vask maskinen på 90 grader med klorin innimellom.

Skrevet (endret)
fikk tips av en vakmester som gjør dette i fellesvaskeriet; vask maskinen på 90 grader med klorin innimellom.

Da må du kjøre en runde uten tøy og med vanlig vaskemiddel etterpå, så du ikke risikerer at klorinrester ligger igjen og bleker tøyet.

Edit: Kom forresten på at jeg har hørt betegneslen vaskelus om nupper på tøy.

Endret av hera
Skrevet

Klor inni vaskemaskinen kan ødelegge pakningene.

Skrevet

I bruksanvisningen til min maskin står det at man ved gjevne mellomrom skal kjøre maskinen tom på 90grader program med såpe.

Ikke noe om klor her da ...

Skrevet

I bruksanvisningen til vaskemaskina mi står det at hvis man bruker for lite vaskemiddel, kan man få fettlus på tøyet.

Høres ekkelt ut, men det hjelper ikke å dosere for mye for sikkerhets skyld, for det påvirker også vaskeresultatet negativt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...