orakel Skrevet 2. mars 2003 #1 Del Skrevet 2. mars 2003 Hvor mange kokebøker har du? Har du flest norske eller utenlandske kokebøker? Hvilken kokebok er din favoritt? Kunne du tenke deg å låne kokebøker på biblioteket eller vil du helst eie dem? Tenkte det kunne være artig å spørre de matinteresserte KG'ere om kokebøker. Selv vet jeg ikke nøyaktig hvor mange kokebøker jeg har (en stund siden jeg hadde opptelling). Tror de fleste er fransk, engelsk eller amerikansk. Jeg har kjøpt endel selv + at jeg har arvet endel. Nå begynner det faktisk å bli en liten stund siden sist jeg kjøpte en. Mine desidert favoritter er franske kokebøker, blant annen fra Le Cordon Bleu. I de finner jeg basisoppskrifter og teknikker som på f. eks. kraft, sauser og klassiske franske retter. Som oftest bruker jeg disse som inspirasjon og lager min egen vri alt etter hva jeg føler for. Men noen ganger er det kjekt å lage franske retter helt etter oppskriften. Jeg har aldri lånt en kokebok på biblioteket, har egentlig ikke tenkt over det som en mulighet. Men har man sine egne kan man søle på dem med god samvittighet . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
starie Skrevet 2. mars 2003 #2 Del Skrevet 2. mars 2003 Jeg har ingen kokebøker, men jeg har omtrent alt av gratisbrosjyrer fra butikkene I tillegg har jeg en skrivebok med oppskrifter som jeg skriver opp selv og masse utklipp fra blader og sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midnattsol Skrevet 3. mars 2003 #3 Del Skrevet 3. mars 2003 Hmmm...*tenke* Jeg har noen kokebøker, men har ikke kjøpe en eneste en selv. Ikke har de blitt så flittig brukt heller, så jeg har nok ingen favoritt, ikke enda hvertfall. Den blårutede kokeboken - fikk jeg fordi jeg meldte meg inn i en bokklubb engang for leeenge siden. 2 kokebøker av Jamie Oliver - de kommer jeg nok til å bla litt mer i. En wok-kokebok - men det var litt spesielle retter der egentlig. En bok som heter "Lett og mett". En Grete Roede kokebok. Og en til som jeg ikke husker navnet på. 7 stykker har jeg da. Nå har jeg fått mitt eget kjøkken, så det blir vel mer utfoldelse på kjøkkenet i framtiden kanskje. Jeg har ellers diverse oppskrifter fra venner og familie i en perm, og utklipp fra ukeblader o.l. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellen26 Skrevet 3. mars 2003 #4 Del Skrevet 3. mars 2003 Jeg har noen kokeboker, men bruker dem veldig sjelden. Har en norsk kokebok (Norsk mat til alle tider). Resten er "vegetarianer- mat." Ellen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 3. mars 2003 #5 Del Skrevet 3. mars 2003 Tror jeg har 10-12 stykker. Bruker mest Den Store Norske Kokeboken. Omtrent halvparten er på engelsk (en "serie" med bla. indisk og kinesisk). Så har jeg et par sånne ungdoms-kokebøker med enkle oppskrifter for hybelboere (bruke dem fortsatt). Har aldri lånt kokebøker på biblioteket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Redhead Skrevet 3. mars 2003 #6 Del Skrevet 3. mars 2003 Hvor mange kokebøker har du? Ganske mange! Var med i Bokklubben mat og vinglede ei stund og klarte aldri å avbestille.... Så nå har jeg nærmere 40 kokebøker Har du flest norske eller utenlandske kokebøker? Tror alle er norske (dvs. på norsk), men tilsammen dekker de det meste av verden Hvilken kokebok er din favoritt? Fra bambusskudd til gurkemeie og Leve livet Kunne du tenke deg å låne kokebøker på biblioteket eller vil du helst eie dem? Låner ofte på biblioteket, og liker jeg boka godt kan det hende jeg kjøper den Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brum Skrevet 3. mars 2003 #7 Del Skrevet 3. mars 2003 Jeg har to kokebøker om kinesik mat og en hel masse av de gratisbrosjyrene fra butikkene.(coop) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
1066 Skrevet 3. mars 2003 #8 Del Skrevet 3. mars 2003 Har en hel del kokebøker - aldri telt men tipper 50 - 100 stk. Ca. halvparten er norske. Kan ikke motstå spennende kokebøker når det er boksalg, og endel er kjøpt på ferier. Kjøper aldri ukeblader, men koser meg med å bla i kokebøkene (og andre hobby bøker). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nitha Skrevet 3. mars 2003 #9 Del Skrevet 3. mars 2003 Det har etter hvert blitt en del kokebøker, og jeg elsker å sitte og bla meg fram til noe spennende å lage på frikveldene. En av favorittene er nok ei vegetar-bok, hvor vi ofte legger til kjøtt til oppskriftene etter behag. Dessuten bruker jeg ei bok som i sin helhet er viet poteter veldig mye, fordi vi er litt lite flinke til å bruke poteter på travle dager. Ei litt artig kokebok jeg har er en slags menyplanlegger. Lang i lengden, og sidene er fysisk delt i tre fra topp til nederst. På den øverste delen er forretter, midterste hovedretter og nederst finner vi dessertene. Med spiral i bokryggen kan en sette sammen sin egen treretters nedover sida. Litt dumt forklart kanskje, men veldig fornøyd med boka i alle fall! Dessuten har jeg min egen kokebok der jeg fører inn oppskriftene vi er mest fornøyd med. Nitha Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 3. mars 2003 #10 Del Skrevet 3. mars 2003 Tror jeg har ca. ti stykker. Yndlingsboka mi er Indisk. Veldig bra oppskrifter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nieida Skrevet 3. mars 2003 #11 Del Skrevet 3. mars 2003 Måtte bare telle, jeg har 62 kokebøker. Er superinteressert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mayamor Skrevet 3. mars 2003 #12 Del Skrevet 3. mars 2003 Etter telling: 37 ble det visst... :oops: Jobber som kokk - så det er nok mange som like å kjøpe kokebøker til denne jenten. Har kjøpt noen selv også. Favoritt? Nei - jeg liker de fleste jeg... Maya30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 3. mars 2003 #13 Del Skrevet 3. mars 2003 Tre stykker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Liten Skrevet 3. mars 2003 #14 Del Skrevet 3. mars 2003 Teller 28 i bokhylla, og med tanke på at jeg har et kjøkken på 3 (tre) kvadratmeter, så synes jeg egentlig at det er ganske bra :kgblunk: Har flest på engelsk og favorittforfatteren er uten tvil Nigel Slater. Han har en dønn upretensiøs stil og er like lidenskapelig ovenfor mat som undertegnede. Han kan skrive inngående om ikke bare smak og lukt, men også tekstur, assosiasjoner og følelser rundt maten. Favorittboka er Real Food, selvfølgelig av herren ovenfor! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisle Skrevet 3. mars 2003 #15 Del Skrevet 3. mars 2003 jeg har én kokebok... og det er en som fulgte med kombitronen min (kombi mikrbølgeovn og grill og stekeovn heh...) vel jeg har bladd litt i den. fine oppskrifter, har prøvd én tror jeg. trenger jeg en god oppskrift leter jeg vanligvis på nettet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salt Skrevet 4. mars 2003 #16 Del Skrevet 4. mars 2003 Ble inspirert av denne tråden her; har nettopp vært på biblioteket og lånt et lass med kokebøker :D det står jo mye rart i dem også da, mye jeg aldri kunne tenke meg å lage, men jeg er ganske kresen i matveien dessverre... Min favorittkokebok er "Fra boller til burritos". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 4. mars 2003 #17 Del Skrevet 4. mars 2003 Jeg har en sånn brosjyre fra butikken. Ikke at jeg bruker de, men det står i den hvordan jeg skal lage fårerull og sånn. Ikke at jeg har gjort det heller, men kanskje neste år? Mamma lager, og har dette heftet, så det plukka jeg med meg en gang. Men, oppskriftsbok, ja jeg har ei, det er den jeg skriver i selv, og den liker jeg godt. Men, de står bare bake-oppskrifter der enda. Tenkte jeg skulle være flinkere å skrive inn ting, men saken er det at jeg somregel ikke lager HELT det samme, og uansett så husker jeg hva jeg gjør med maten. (Tyder det på at jeg er litt kjedelig?) Vel, masse kokebøker har jeg altså ikke, og har aldri lånt noen heller. Bladd i noen, men min erfaring er at kresen som jeg er så ville jeg ikke lagd mye av det som er i dem... så jeg lager heller forskjellige ting med de tinga jeg liker jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cruella Skrevet 4. mars 2003 #18 Del Skrevet 4. mars 2003 Telte kokebøkene mine, har 45 stk. Og jeg som hater å stå på kjøkkenet, ikke mye brukt de nei. Gøy å bla i, få andre til å lage... Lisa-Beth *Skulle ha pause fra KG, men fikk abstinenser* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anine Skrevet 4. mars 2003 #19 Del Skrevet 4. mars 2003 Har 30 - 40 kokebøker, de fleste norske. Yndlingsbøkene er "Maten er halve føda" av en katolsk pater og "Fra min bestemors kjøkken på Kreta". En bok om tradisjonell Vestfoldmat utgitt av bondekvinnelaget er også fin. Elsker kokebøker som har både tekst og oppskrifter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pink Skrevet 4. mars 2003 #20 Del Skrevet 4. mars 2003 Jeg har 6 stykker, og en jeg skriver i selv... De fleste bøkene er gaver, hmmm, kanskje et hint til meg det, jeg er nemlig ingen mesterkokk... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå