Gå til innhold

hun vil ikke ha bleie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min er snart 2,5 år... og hun har bestemt seg for at hun skal slutte med bleie. Hun har sittet på do en del ganger, men det har bare kommet resultater 2 ganger..

De siste dagene har det vært en kamp å få på henne bleiene, så i går prøvde vi å ha på henne truse og forklarte at hun måtte si ifra når hun måtte på do.. noe hun ikke gjorde... og jeg måtte vaske både klærne og gulvet etter henne :sjenert:

i dag var hun like sint da jeg skulle skifte bleie på henne, for hun sa hun var ferdig med bleie og skulle ha truse....

Jeg tok på henne bleien og sa at hun kunne si ifra når hun måtte på do, så kunne hun få lov til det...

Men det gjorde hun ikke og jeg måtte skifte en full bleie i sta... allikevel forlangte hun å få på truse...noe jeg ikke gjorde da jeg ikke tror at hun er klar for det... Men hun ble så sint!!

Hva skal jeg gjøre.. la henne prøve truse flere ganger og se om hun sier ifra.. eller utsette det noen måneder til...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun er 2,5 år og ikke i stand til å gjøre riktige valg. At hun vil og blir sint er noe du må takle. Greit at dere prøver med bleieavvenning, men når du vurderer at hun ikke er i stand til å gå uten bleie så er det ikke noe man trenger diskutere med henne. Det vil komme lignende kamper opp gjennom så det er kanskje greit at hun lærer seg allerede nå at det er foreldrene som bestemmer. Så får hun bli sint og rase fra seg.

Skrevet
Hun er 2,5 år og ikke i stand til å gjøre riktige valg. At hun vil og blir sint er noe du må takle. Greit at dere prøver med bleieavvenning, men når du vurderer at hun ikke er i stand til å gå uten bleie så er det ikke noe man trenger diskutere med henne. Det vil komme lignende kamper opp gjennom så det er kanskje greit at hun lærer seg allerede nå at det er foreldrene som bestemmer. Så får hun bli sint og rase fra seg.

joda hun er nok klar over at det er vi voksne som bestemmer, men hun skal jo slutte med bleie en gang... Hun går i barnehage og to barn der har akkurat sluttet med bleie, noe hun snakker om veldig ofte.. så jeg tror hun også har veldig lyst til å klare dette.. men alikevel er hun ikke moden nok til å få det til tror jeg... tenkte jeg skulle prøve å ha på henne truse i morgen og gi det en sjanse til.. hvis det ikke lykkes da så får vi vente noen måneder...

Skrevet

Jag skulle ge henne flera chanser utan blöja (för jag tror det är en av sätten att sluta med blöja). Och räkna med flera uhell. Vissa dagar går det bra, andra går det mindre bra. Se till att få kissat på morgonen och sen ska det kissas två timmar senare, och två timmar efter det.

Låt henne få prova och testa? Hon är ändå 2½ år och många barn är redo att sluta med blöja då.

Skrevet

:) Jeg hadde latt henne få gå med truse. (hvis dere er hjemme - og du har lett tilgang på potte/do.) Motiver henne til prøve do/potta veldig ofte... La henne få en bok å "lese" i eller noe å leke med - slik at hun sitter der en stund. Da kommer det lettere noe. (Jeg belønnet med en tørket frukt - hver gang det kom resultater i potta - de første dagene - etterpå gikk vi over til klistremerker.... :) )Da pleier det å gå fort å få resultater på potta, ja...

Minste frøkna mi - ville ikke gå med bleier lengre - da hun nærmet seg 2 år.

Hun så jo at storesøstrene gikk på do - og de hadde jo ikke bleie :)

Det ble jo en del jobb på meg i noen dager - men SÅ var hun tørr....

Hun godtok lenge å gå med bleie - når vi skulle i butikken ol - for sikkerhets skyld.. Men den tok vi av med en gang vi kom innenfor døren hjemme.

Så har du tid til "den jobben" med våte klær og x- antall dobesøk - ville jeg latt henne få gå med bare truse... Hun virker jo motivert selv, og da er det stor sjanse for at hun fort kan bli tørr..

Lykketil :)

Skrevet

Ok, jeg skal ikke si jeg har noe peiling på barn, men hva med up&go bleier (finnes det ikke noen som er tynnere/mindre klumpete også?) kombinert med x antall dobesøk/dotrening? Er det det at de absolutt vil ha truse og ikke bleie?

Skrevet

Jeg ville utnyttet hennes motivasjon til bleieslutt for alt det er verdt! Litt klesvask og tørk av gulv må du nok regne med..

Viktig å belønne tissing/bæsjin i potte eller do.

En liten personlig historie angående bleieslutt: Min yngste var også veldig motivert til å slutte med bleier, og fikk masse ros for å bruke potte eller toalettet, både av meg, faren og svigerforeldrene mine. For mye ros muligens. En kveld hadde jeg besøk av flere kollegaer. En av disse (en særdeles singel og barnefri mann) snakket med sønnen min og fikk visst en stolt og detaljert beskrivelse av pottebruk :ler:

Skrevet

Ser det er flere her som mener at du bør utnytte hennes ønske om å slutte med bleier, og det kan nok være greit å prøve. Men, samtidig skal man være klar over at henne sterke motivasjon kanskje har en sammenheng med de andre barna i barnehagen som har slutte med bleier, og at hun vil herme etter de uten å være moden for det selv. Det er nemlig forskjell på psykisk og fysisk modenhet. Så kanskje har hun et ønske nå om å slutte med bleier, men det hjelper lite dersom kroppen ikke er tilsvarende moden. Så ja, la henne prøve, men gjør en avtale om at deresom hun ikke klarer å holde seg tørr etter en viss periode, eller at alt av urin og avføring havner i buksa, ja så må hun fortsette med bleier igjen en stund til. Da har du ikke lovet henne at hun har sluttet med bleier og har en retrett mulighet om det viser seg at hun ikke er moden. Er ellers enig med "kosemose" i at man noen ganger som foreldre må ta upopulære avgjørelser, og dersom hun ikke er moden er det best at hun har bleie på rompa en stund til og da bestemmer dere at det blir slik i fortsettelsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...