Gå til innhold

Hvor materialistisk er du på en skala fra

Anbefalte innlegg

Gjest Jon Are
Skrevet

Hei :)

Hvor materialistisk er du på en skala fra 1-10 der 10 er mest materialistisk?

Selv er jeg veldig lite materialistisk, 3-4 på skalaen vil jeg påstå :)

Hva med dere?

Med hilsen fra Jon Are

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er en tier. Du spør helt feil lille venn. Å være materalistisk er å bry seg om ting som har en funksjon av praktiske grunner og som gjør livet lettere. Å være kapitalistisk er å bare tenke på penger, bruke penger på ting som forurenser og sponse Mac donalds...

Eller tenker jeg feil nå?

Skrevet

Å være kapitalist betyr vel heller at man er opptatt av å få pengene sine til å yngle og gro? At man investerer osv? Tror ikke det har så mye med Mercedes og McDonalds å gjøre nødvendigvis.

Jeg er sikkert en god 7'er. Er ikke veldig opptatt av statussymboler men syns samtidig det er morsomt å ha en god bil og er ikke likegyldig til hva slags ting jeg har rundt meg. Jeg kan trøste-shoppe og kan bruke mye tid på å drømme meg bort i interiør- og kleskataloger. Samtidig får jeg litt piggene ut ved tanken på å kaste brukbare møbler og ting fordi de er umoderne eller fordi man "har lyst på noe nytt". Den slags mentalitet sliter jeg med. ;)

Skrevet

Tja, nå er det jo sånn her i livet at alt koster. Har du kjøpt deg leilighet, blir du av mange stemplet som kapitalist. Noe som er helt feil. Jeg liker å ha nok penger, jeg liker å eie min egen bolig, men jeg er ikke noen kapitalist for det. Min er erfaring er at de som kaller seg ikke kapitalister, gjerne lever på andre, spanderer aldri noe på andre osv. La oss ta et eksempel fra min hverdag. Som eneforsørger og som eier av huset har jeg av min samboer blitt kaldt kapitalist noen ganger, men han glemmer at han lever på mine penger, og har dermed ikke rett til å dømme andre. Jeg får en veldig dårlig følelse når folk kaller seg ikke kapitalister. Ut ifra det jeg har opplved er det gjerne folk som føler seg mer moralske og bedre enn gjennomsnittet, men som liker å ta imot og bli oppvartet av andre uten å gi noen igjen selv. Dette er min erfaring , mulig den er feil!

Skrevet

Nja, det kommer an på, er det snakk om merker og modeller, er jeg vel midt på treet. En 5 er, kanskje.

Men samtidig er jeg opptatt av at ting må ha litt stil,kvalitet og være funksjonelle. Liker heller ikke å kaste ting bare fordi jeg er lei av fargen etc. Pusser gjerne opp gamle møbler. Syns den gamle TVen min er helt ok, til den ryker av seg selv. Har hoppet litt av kjøpe-karusellen.

Skrevet
Jeg er en tier. Du spør helt feil lille venn. Å være materalistisk er å bry seg om ting som har en funksjon av praktiske grunner og som gjør livet lettere. Å være kapitalistisk er å bare tenke på penger, bruke penger på ting som forurenser og sponse Mac donalds...

Siden det er kapitalisten som også sørger for at du kan skaffe deg ting som gjør livet lettere, så er nok det feil at kapitalister bare tenker på McDonalds og hvordan forurense mest mulig.

Skrevet

Jeg er nok sikkert rundt en 7. Jeg kjøper ikke mest mulig ting for å kjøpe, men jeg liker at det jeg kjøper har en viss kvalitet og at det er bruksverdi i det.

Bare en digresjon, men hvor hadde verden vært om det ikke var en eneste kapitalist i den?

Skrevet
Tja, nå er det jo sånn her i livet at alt koster. Har du kjøpt deg leilighet, blir du av mange stemplet som kapitalist.

Jeg føler det noe lignende, jeg prøver å være amaterialistisk, men har inntrykk av at enkelte mener jeg ikke kan være det siden jeg har kåk og møbler. Også er jeg jo litt jentete av meg, har en del klær. Men jeg prøver å leve moderat, og vil derfor si at jeg ligger på en sekser.

Skrevet

Tja...ligger nok cirka midt på den skalaen. Bruker en del penger på ting for utseende, men lite annet som jeg egentlig ikke trenger. Har for eksempel nesten akkurat byttet ut den gamle mobilen min som jeg hadde i mange år, uten kamera eller noe. ;)

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)

Dersom du er materalistisk så er du opptatt av status i form av eks. siste nytt innen bil, hus, utegrill, fine klær, kanske en snerten båt, beste utstyr av ski- altså alt som folk kan se!

Er du materalistisk så vil du ha nytt av ALT og gjerne det dyreste, mens kjøleskapet og frysern kan være sørgelig tom!

FATTIGDOM ER IKKE Å EIE LITE, MEN Å BEGJÆRE MYE først da er du en fattiglus...ihvertfall på EQ

Endret av Silmarill
Skrevet
Jeg er sikkert en god 7'er. Er ikke veldig opptatt av statussymboler men syns samtidig det er morsomt å ha en god bil og er ikke likegyldig til hva slags ting jeg har rundt meg. Jeg kan trøste-shoppe og kan bruke mye tid på å drømme meg bort i interiør- og kleskataloger. Samtidig får jeg litt piggene ut ved tanken på å kaste brukbare møbler og ting fordi de er umoderne eller fordi man "har lyst på noe nytt". Den slags mentalitet sliter jeg med. ;)

Dette stemmer igrunnen helt på meg også, bortsett fra det med trøsteshopping. Jeg er ikke så glad i å shoppe egentlig, så jeg kan ikke bruke det som trøst...

Gjest Bellatrix
Skrevet

6-7, kanskje? Jeg liker å ha itng som gjør livet mitt enklere. Samtidig så kaster jeg ikke ting fordi fargen gikk ut av moten i fjor. Jeg er ikke noe spesielt shoppingmenneske, men liker å ha en del klær sånn at jeg har litt forskjellig å variere i.

Gjest Frøken Titt
Skrevet

Åtte kanskje. Kanskje en tier noen ganger også.

Skrevet

Jeg er kanskje 6-7.

Ser ikke i utgangspunktet på meg selv som det mest materialistiske mennesket, for jeg er ikke opptatt av statussymboler, og jeg vil helst ha minst mulig ting rundt meg. Samtidig er jeg veldig opptatt av at tingene jeg har skal være flotte, og at det skal glede meg å se på dem. Og at f.eks. møblene har kvalitet. Og jeg kjøper masse bøker og CDer. Riktignok mest for innholdet, men jeg må jo innrømme at jeg gleder meg over å se på dem og det å eie dem. Og jeg er glad i interiørblader, drømme meg bort.

• 11 år senere...
Skrevet

3. Bryr meg lite om ting og er minimalist 👍🏻

AnonymBruker
Skrevet
På Sunday, March 31, 2019 den 18.49, WhiteSwan skrev:

3. Bryr meg lite om ting og er minimalist 👍🏻

Og denne tråden er altså fra 2007.       

:mynona:   

Anonymkode: d5638...feb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nok en god 12-er

Anonymkode: fd81f...299

Skrevet

5

AnonymBruker
Skrevet

7

Anonymkode: 2c5c2...79a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...