Gå til innhold

Fordelen med å være gift?

Anbefalte innlegg

Gjest Kajsa-krabat
Skrevet

Vet jeg leste om de økonomiske fordelene ved å være gift et sted her...men finner det ikke igjen, kanskje dere kan svare, hva er de økonomiske fordelene med å være gift kontra samboer??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husker ikke. Jeg har lurt litt selv. Hørtes nemlig intervju med Carsten O Five (som vi syns har litt peiling)på radio for en tid tilbake og han sa at han ikke forsto hvorfor folk bare bodde sammen i ørten år isteden for å bli gift - da det var store skattefordeler ved det. Jeg og mannen snakket nettopp om det og han mente at det bare var i tilfeller hvor den ene tjener veldig lite...men jeg syns det er rart om CoF hadde uttalt seg på så generelt grunnlag om det gjalt så få...må være noe mere....

Skrevet

fant en artikkel om det her

Ser ut til at de største fordelene gjelder ved død eller brudd. Men mener også å ha hørt noe om skatterfordeler dersom den ene tjener veldig lite..Men på generelt grunnlag tror jeg ikke det er så mye å hente..

Gjest *Magica*
Skrevet
Men mener også å ha hørt noe om skatterfordeler dersom den ene tjener veldig lite..Men på generelt grunnlag tror jeg ikke det er så mye å hente..

Da kan man vel bli lignet i skatteklasse 2?

Skrevet

Om den ene tjener veldig lite, evt kanskje er hjemme i noen år med små barn, så kan den andre lignes i klasse to ja.

Ellers ligger forskjellene stort sett ved brudd eller død. Og du KAN ikke sikre deg alle rettighetene gifte har uten å gifte deg, uansett hvor gode kontrakter og testamenter du skriver. De fleste andre rettigheter fra det offentlige etc begynner å komme etter for samboere med felles barn i alle fall, og i noen tilfeller også samboende uten barn om man har vært det lenge nok.

Skrevet

Her står det også en del om dette:

http://www.bt.no/forbruker/article350101.ece

Vi giftet oss da vi skulle kjøpe hus og stifte gjeld sammen, fordi det var enklere papirmessig. Mye å holde rede på ellers, og det er veldig greit å ha ting i orden med arv og juridisk ansvar og sånt. Enda mer etter at vi fikk barn.

Skrevet

Hvis man har barn må man iallefall holde tungen rett i munnen. Det er pr i dag slik at dersom den ene parten dør (man er IKKE gift) - og man ikke har skrevet testamente, vil barnet arve alt fra den av foreldrene som faller fra. Om barnet er under 18 år tar overformynderiet kontrollen på verdiene. Det betyr at du ikke vil få utbetalt evtl forsikringssummer for å betale ned gjeld på hus el.l. Du kan ikke disponere over pengene ditt barn arver (forutsatt at det er under en viss sum..).

Når barnet fyller 18 skal barnet i utgangspunktet få tilgang til sine verdier - og det kan bety at du må kjøpe barnet ut fra huset (for barnet har arvet den delen av huset som din samboer eide).

De som ikke er gifte bør snarest ta kontakt med advokat for å få dette på plass. Jeg kjenner selv folk som er kommet i økonomisk uføre etter dødsfall av sin samboer, og det er virkelig ikke det man trenger i en slik stund..

For de som ikke har barn er vel saken at arvingene til samboeren er foreldrene eller andre i hans familie - om det ikke er skrevet testamente.

Skattemessige fordeler ved å gifte seg har jeg ikke merket noe til, så de tror jeg ikke er store - under forutsetning av at begge er i full jobb og lignes i skatteklasse 1.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...