miow Skrevet 13. april 2007 #1 Skrevet 13. april 2007 (endret) I dag rant begeret mitt over i møte med atter en ufordragelig bussjåfør på nettbuss. Resultatet ble et brev jeg har tenkt på å skrive lenge, og jeg ønsker tilbakemelding på om dette er saklig nok til å kunne sendes... Noe jeg sikkert kommer til å gjøre uansett, men gøy med tilbakemelding og eventuelle erfaringer og innspill. "Kjære Nettbuss. I tre år har jeg daglig reist med deres busser mellom *** og ***. Jeg har skolekort jeg bruker på dagtid, men har også lagt ned en liten formue i buss på kveld- og nattestid. Nå var det derimot ikke prisene deres jeg skulle kommentere, men busssjåførene. Jeg skal ikke påstå at sjåførene på denne strekningen noen gang har vært de jeg har satt mest pris på å bli møtt av klokken halv åtte om morgenen, men i det siste har jeg ved flere anledninger opplevd at de virkelig ser ut til å være lei av passasjerene sine. Senest i forrige uke opplevde jeg at bussen mot *** kjørte rett forbi meg der jeg nærmest stod ute i veien og rakk fram hånda. Mulig jeg ikke var tydelig nok i mitt kroppspråk, men jeg ble så smått irritert allikevel. Stopp heller en gang for mye enn en gang for lite, er mitt råd. Spesielt når disse bussene ikke akkurat kjører forbi ofte. Og for ikke å snakke om dette skolekortet. Det står klart og tydelig på baksiden av dette at kortet gjelder mellom hjemsted og skole mandag-fredag, fram til klokken 18.00. Hvorfor jeg da plutselig ikke fikk ta bussen klokken 16.50 fra mitt hjemsted til ***, hvor jeg går på skole, gjorde meg både forvirret og regelrett irritert. Ved flere anledninger har jeg hatt obligatorisk oppmøte på skolen kveldstid, og det har aldri vært noe problem å ta denne bussen tidligere. Men i dag ble jeg altså nektet å bli med bussen, hvilket jo passet ypperlig i og med at jeg ikke hadde med meg penger og det var en time til neste buss kom. Om dere nå tenker at dette er ubegrunnede klager på situasjoner jeg har meg selv å takke for, så ja vel. Da kan jeg bare nevne at det er fullt mulig å være hyggelig selv om man må nekte noen å komme på bussen. Makan til sure miner har jeg aldri sett. Ikke engang om jeg smiler og sier hei til bussjåføren (de gangene jeg altså kommer meg på bussen) er det noen hyggelig respons å få. I rettferdighetens navn gjelder ikke dette alle, men de som ikke reagerer i det hele tatt ser ut til å være i flertall. Det er i alle fall dem jeg ser ut til å møte. Det er mulig de rett og slett misliker oppsynet mitt av en for meg ukjent grunn, men jeg kan ikke helt skjønne at dette skal være tilfellet heller. Dessuten ser dette ut til å gjelde flere av mine medpassasjerer, og jeg vet at jeg ikke er alene om å ha opplevd dette. Bussjåførene viser i tillegg en imponerende evne til å glemme det jeg vil tro er grunnleggende bussjåfør-kunnskaper, som å stoppe når noen har trykket på stopp-knappen og å åpne både fram- og bakdøra ved busstoppet. Det er ikke alle som synes det er like behagelig å måtte rope til bussjåføren at han skal åpne bakdøra slik at man kommer seg av der man skal. Men det kanskje drøyeste jeg har opplevd er allikevel ved de tilfellene (i flertall) hvor bussjåføren ikke har husket å stoppe for å slippe av et par hvor begge bruker førerhund når de klart og tydelig har trykket på stopp-knappen i god tid. Å slippe av noen midt imellom to busstopp er vel heller ikke forsvarlig i noe tilfelle. Jeg håper jeg med dette har gjort dere klar over at deres busstilbud for meg ikke lenger er å foretrekke, men i og med at jeg bor utenfor *** kommune og tross alt ønsker å reise nogenlunde miljøvennlig ser jeg meg nødt til å fortsette med bussturene. Derfor håper jeg dere vil ta dette til ettertanke, og i det minste oppfordre deres sjåfører til å oppfriske sine kunnskaper innen både busskjøring og alminnelig høflighet. Med vennlig hilsen ***" Litt usikker på den vennlige hilsenen der da.. Hvordan kan jeg avslutte uten "vennlig"? Endret 13. april 2007 av miow
Gjest Maxagaze Skrevet 13. april 2007 #2 Skrevet 13. april 2007 [...] Med vennlig hilsen ***" Litt usikker på den vennlige hilsenen der da.. Hvordan kan jeg avslutte uten "vennlig"? ← F.eks slik: Med hilsen *** ? Skjønner ikke hvorfor du må ta med vennlig.. ? Helt greit å sløyfe, IMO..
Eføy Skrevet 13. april 2007 #4 Skrevet 13. april 2007 Jeg syns det er veldig bra at du tar kontakt med Nettbuss for å klage på den manglende servicen, men jeg opplever at du er nokså nedlatende i tonen gjennom hele brevet, og det vet jeg ikke om er like heldig. Jeg tenker at man kan fortelle hvordan man opplever servicen uten å være nedlatende.
miow Skrevet 13. april 2007 Forfatter #5 Skrevet 13. april 2007 (endret) Jeg syns det er veldig bra at du tar kontakt med Nettbuss for å klage på den manglende servicen, men jeg opplever at du er nokså nedlatende i tonen gjennom hele brevet, og det vet jeg ikke om er like heldig. Jeg tenker at man kan fortelle hvordan man opplever servicen uten å være nedlatende. ← De er nedlatende mot meg, jeg er nedlatende mot dem. Regner uansett ikke med å oppnå noe som helst med dette, men etter mange regelrett ubehagelige opplevelser må jeg si ifra hvordan jeg føler det. Og jeg synes de er noen drittsekker. bussmann: "Heh ja, hvis du klarer å lese så ser du at det står bakpå kortet ditt at det bare varer fram til klokka 18.." jeg: "Ja, og nå er klokka 17..?" bussmann: "..." Endret 13. april 2007 av miow
Susannah Skrevet 13. april 2007 #6 Skrevet 13. april 2007 Send det! Forhåpentligvis fører det til positive forandringer, uansett får du i allefall ut litt krutt. (Har selv opplevd lignende på mitt hjemsted, det har i allefall hjulpet litt å skrive mail/brev, selv om jeg selvfølgelig kunne ønske at det førte til varige forandringer på det jeg klaget over. Men bussjåfører er visst en egen "rase" som glemmer at de faktisk har en service-funksjon, så optimistisk er jeg ikke.)
HerbGirl Skrevet 13. april 2007 #7 Skrevet 13. april 2007 Jeg synes du hørtes veldig snill ut i det brevet jeg.
Gjest Tweek Skrevet 13. april 2007 #8 Skrevet 13. april 2007 Send det! Uten vennlig, det fortjener de ikke
Liskat Skrevet 13. april 2007 #9 Skrevet 13. april 2007 Jeg synes ikke det var for nedlatende, du beskriver bare situasjonen fra ditt ståsted. Og du er høflig, synes jeg. Jeg jobber i butikk, og får jo stadig vekk høre klager fra kunder (som jeg vanligvis ikke kan noe med, de bare synes hun stakkars jenta i kassen er den perfekte å klage til, selv om hun ikke aner hva kunden rabler om). De fleste av disse kjefter og smeller og er skikkelig sure, midt i fjeset på meg. Et brev som ditt er sikkert rimelig tamt i forhold til en del andre henvendelser de får *s*
Gjest Frysepulver Skrevet 13. april 2007 #10 Skrevet 13. april 2007 Jeg elsket det!!!! Send, send, send!!!!! Avslutt med "med hilsen" så er du ikke så altfor hyggelig
miow Skrevet 14. april 2007 Forfatter #11 Skrevet 14. april 2007 Takk for tilbakemeldinger Jeg skal prøve å få sendt det i dag, men ser ut til at det må bli med vanlig post da det ikke er mulig å oppdrive noen mailadresse til nettbuss. Praktisk.
Gjest Skya Skrevet 14. april 2007 #12 Skrevet 14. april 2007 Jeg synes det var veldig bra skrevet. Så nå gjenstår det og se om det kommer frem til riktige personer da, om du merker bedring. Og forresten: jeg ville også ha droppet ordet vennlig foran hilsen.
Elanor Skrevet 14. april 2007 #13 Skrevet 14. april 2007 Jeg syns du får fra fustrasjonen med bussselskapet på en fargerik måte, og jeg syns det kunne passet best som et leserinnlegg i lokalavisa di. Men et klagebrev til bussselskapet ville jeg skrevet mye mer saklig og droppet ironien og teoriene om hvorfor ting er som det er. Hadde jeg vært mottaker av dette brevet, hadde jeg lurt på om jeg skulle ta det seriøst eller ikke. Men vennlig hilsen, er jeg enig i at ikke er ndøvendig.
Susannah Skrevet 14. april 2007 #14 Skrevet 14. april 2007 Jeg syns du får fra fustrasjonen med bussselskapet på en fargerik måte, og jeg syns det kunne passet best som et leserinnlegg i lokalavisa di. Men et klagebrev til bussselskapet ville jeg skrevet mye mer saklig og droppet ironien og teoriene om hvorfor ting er som det er. Hadde jeg vært mottaker av dette brevet, hadde jeg lurt på om jeg skulle ta det seriøst eller ikke. Men vennlig hilsen, er jeg enig i at ikke er ndøvendig. ← Det er faktisk sant at det kanskje kunne gjort seg bedre på trykk i lokalavisen.
miow Skrevet 14. april 2007 Forfatter #15 Skrevet 14. april 2007 Har vært inne på tanken å sende det til lokalavisa også ja, er forsåvidt enig i at det passer bedre der. Regner med noen vil kjenne seg igjen også. Men som sagt- jeg har ingen som helst forhåpninger til svar eller forbedringer, så jeg kommer til å sende det til busselskapet mest for å få ut min irritasjon og gjøre dem oppmerksom på dette. Om det ikke er seriøst nok, så synes jeg faktisk det går an å skjønne av brevet at dette er reelle hendelser og min oppfatning av dem.
Gjest Tweek Skrevet 14. april 2007 #16 Skrevet 14. april 2007 Send det til begge steder. Ingen har så stor makt som media Og iogmed at du sender til media i tillegg så legger folk mer merke til det og er enige, noe som vil føre til at busselskapet må ta det seriøst.
Gjest Kaya83 Skrevet 14. april 2007 #17 Skrevet 14. april 2007 Jeg syns brevet var barnslig skrevet og formulert..
miow Skrevet 14. april 2007 Forfatter #18 Skrevet 14. april 2007 Jeg syns brevet var barnslig skrevet og formulert.. ← ok
Bobeline Skrevet 14. april 2007 #20 Skrevet 14. april 2007 Brevet er greit nok skrevet, i og for seg. Å fortelle om opplevelser er noe annet enn å konstantere "beviselige fakta" i og med at det dreier seg om nettopp hvordan en person har opplevd situasjonen(e). Men å avslutte med "vennlig hilsen" er vanlig høflighet i formelle brev, og det er jo høflighet du higer etter...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå