Gå til innhold

Hage

Gjest *-*Pinky*-*

Anbefalte innlegg

Gjest *-*Pinky*-*
Skrevet

I begynnelsen av februar så flyttet vi inn i ett hus (som vi leier).

Her er også en kjellerleilighet, men det er vi som har hagen rundt hele huset.

Her er ett par plommetrær, ett par sur epletrær, en liten jordbæråker å noen buskevekster som jeg tror kansje er ripsbær.

Plenen på oppsiden av huset er full av mose, der er ikke mye gress igjen der.

Er det noe vi kan gjøre med det?

Jordbæråkeren ser ikke ut som om noen har rensket på mange år.

Når kan jeg gjør det, og hvordan?

Er det noe spesielt vi bør gjøre med plommetrærne, surepletrærne å ripsbuskene?

Her er også ett lite blomsterbed som jeg ikke aner hva jeg skal gjøre med. Der har komt opp noen grønne spirer som jeg tror er tulipaner eller noe sånt. Å de skal få stå der. Men hva skal jeg gjøre med alt det andre som er der? Der er noe buske lignende som nå bare ligger helt flatt å er brunt. Det meste er egentlig brunt. Skal jeg ta vekk alt det?

Det ble mye spørsmål dette her. Men håper noen kan svare på ivertfall noe av det :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Der er noe buske lignende som nå bare ligger helt flatt å er brunt. Det meste er egentlig brunt. Skal jeg ta vekk alt det?

Det ble mye spørsmål dette her. Men håper noen kan svare på ivertfall noe av det :)

dette lurer jeg også fælt på...har jo buskelik liggende i halve hagen :forvirret:

Skrevet

Når det gjelder plomme- og epletrær, kan jeg nok ikke svare. men når det gjelder plenen og mose så går det jo an å fjerne mosen. Du kan bruke mosefjerner eller rake den vekk. Det kan også hjelpe å gjødsle og kalke godt. Selv lar jeg mose være mose og konsentrerer meg mere om bedene, det er morsommere!

Ripsbuskene kan tynnes ut. Egentlig skal vel det gjøres i februar/mars, men jeg har gjort det senere også uten at det har gjor noe. Kanskje andre har andre erfaringer der?

Jordbæråkeren ryddes for ugress.

I bedene fjernes alt det brune. Ikke riv opp noe, da kan du lett rive opp

røttene. Bruk saks. Fjern ugress i bedene nå også, det er lettere nå før det blir så stort. Men selvfølgelig, luking er jo ikke noen engangsjobb som du sikkert vet!! Litt gjødsel i bedene skader nok heller ikke.

Håper at dere får mye glede av hagen.

Gjest *-*Pinky*-*
Skrevet
Når det gjelder plomme- og epletrær, kan jeg nok ikke svare. men når det gjelder plenen og mose så går det jo an å fjerne mosen.  Du kan bruke mosefjerner eller rake den vekk.  Det kan også hjelpe å gjødsle og kalke godt.  Selv lar jeg mose være mose og konsentrerer meg mere om bedene, det er morsommere!

Ripsbuskene kan tynnes ut.  Egentlig skal vel det gjøres i februar/mars, men jeg har gjort det senere også uten at det har gjor noe.  Kanskje andre har andre erfaringer der?

Jordbæråkeren ryddes for ugress.

I bedene fjernes alt det brune.  Ikke riv opp noe, da kan du lett rive opp

røttene.  Bruk saks.  Fjern ugress i bedene nå også, det er lettere nå før det blir så stort.  Men selvfølgelig, luking er jo ikke noen engangsjobb som du sikkert vet!!  Litt gjødsel i bedene skader nok heller ikke.

Håper at dere får mye glede av hagen.

Takk for svar :)

Ja kansje jeg bare skal la mosen være derå heller konsentrere meg om blomsterbeddet og jordbæråkeren...

Når kan jeg begynne å renske jordbæråkeren? Å bør jeg fjerne sånne stiklinger(eller hva det het).

I blomsterbeddet; skal jeg klippe så langt ned som jeg kan eller bør jeg klippe litt opp på stilkene?

Skrevet

Jordbæråkeren kan renses nå. Mener du at det er utløpere allerede?

De er det bare å klippe av, hvis du da ikke trenger flere planter. Da kan du bare la de rote seg, klippe av og plante der du vil ha de.

Når det gjelder blomsterbedet, klipper du så langt ned som mulig. Du vil jo se hvor de nye skuddene kommer opp. Har du peiling på hvilke sorter som er i bedene?

Gjest *-*Pinky*-*
Skrevet
Jordbæråkeren kan renses nå.  Mener du at det er utløpere allerede?

De er det bare å klippe av, hvis du da ikke trenger flere planter.  Da kan du bare la de rote seg, klippe av og plante der du vil ha de.

Når det gjelder blomsterbedet, klipper du så langt ned som mulig.  Du vil jo se hvor de nye skuddene kommer opp.  Har du peiling på hvilke sorter som er i bedene?

Om der har komt utløpere nå vet ikke jeg, men regner med der er endel fra årene før...

Aner ikke hva som er i beddet.. Eneste er at jeg tror der er noen tulipaner..

Der er endel grønt som har komt nå, men aner ikke hva det er..

Finnest det en side der jeg kan se på forskjellige blomsterbed blomster slik jeg kansje kan finne ut hva som er der?

Gjest Maxagaze
Skrevet
[...]

Plenen på oppsiden av huset er full av mose, der er ikke mye gress igjen der.

Er det noe vi kan gjøre med det?

[...]

Mose.. tror det hjelper noe å strø på sand, dette drenerer bort vann fra overflaten, noe mosen er veldig glad i. Gjødsling hjelper vel også, men det er vel mer for å la gresset få forspranget.

Ellers går det jo å fjerne mosen med forskjellige redskap, og det fins vel endel mosedrepere (slags gjødsel man strør på) med varierende virkning i handelen..

Er denne plenen skyggefull ? Det kan gjøre det verre tror jeg, fuktig og skyggefullt er bra for mosen.

Bruk den ! Hvis man går mye på plenen vil mosen få problemer, spill fotball eller badminton så mye som mulig.

Gjest *-*Pinky*-*
Skrevet
Mose.. tror det hjelper noe å strø på sand, dette drenerer bort vann fra overflaten, noe mosen er veldig glad i. Gjødsling hjelper vel også, men det er vel mer for å la gresset få forspranget.

Ellers går det jo å fjerne mosen med forskjellige redskap, og det fins vel endel mosedrepere (slags gjødsel man strør på) med varierende virkning i handelen..

Er denne plenen skyggefull ? Det kan gjøre det verre tror jeg, fuktig og skyggefullt er bra for mosen.

Bruk den ! Hvis man går mye på plenen vil mosen få problemer, spill fotball eller badminton så mye som mulig.

Ja den er skyggefull.. Det er på den siden av huset som får minst sol.

Gjest Maxagaze
Skrevet
Ja den er skyggefull.. Det er på den siden av huset som får minst sol.

Det er ikke noen store trær som kan felles for å slippe til mer sol.. ? Hvis du ikke vil rive huset da.. :sjarmor:

Gjest *-*Pinky*-*
Skrevet
Det er ikke noen store trær som kan felles for å slippe til mer sol.. ? Hvis du ikke vil rive huset da..  :sjarmor:

Det er nok huset som må fellest for å få mer sol der, eller leilighetskomplekse som ligger vedsiden av... Å det er litt kjipt å gjøre det bare for å få gress på plenen... ;)

Skrevet

Utløperne fra i fjor på jordbærplantene er er nok vissne nå, men når det vokser ut nye i løpet av sommeren, kan du, som jeg skrev tidligere, enten klippe de av eller la de rote seg og senere klippe de av og plante der du vil ha dem.

Det finnes jo mange blomstersider, men å finne de plantene du har blir nok som å prøve å finne nåla i høystakken! Men hvis du f.eks.registrerer deg på hageselkapet.no. ,kan du ta bilder av plantene og legge de inn der. Jeg er sikker på at mange der kan fortelle deg hvilke planter du har, og da kan du også få vite når tid de blomstrer f.eks.

Jeg er selv registrert der, og har lært veldig mye. Og dess mere en lærer, dess morsommere er det jo.

Skrevet

Mose i plenen skal visstnok ikke fjernes ved raking, det bare sprer sporene videre, har jeg lest.

Masse gjødsel skal være bra. Kjøpte en boks med mosefjerner i fjor, men ser at det er tilbake i år, så her skal det kun gjødsles!

Skrevet

http://www.hagegal.no/hagefora/ kan du legge inn bilder og spørre i vei om alt du måtte lure på. de fleste her er rasende dyktig på hagespørsmål...

lykke til, jeg er kjempemisunnelig på deg....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...