Amalie_85 Skrevet 12. april 2007 #1 Skrevet 12. april 2007 (endret) Jeg har fått ett eller annet sår inne i munnen. En hvit prikk og litt rødt rundt (mer rødt enn det som er fra før ) og det gjør litt vondt til tider. Husker x, min slet til tider med sånne. Men jeg har aldri tenkt over hva det er. Har aldri hatt det før, før nå da. Hva er det egentlig? Kan man gjøre noe for å få det til å forsvinne fortere? Eller hvor lenge bruker de å være der? Ville tro at det grodde fort, for når du biter det et sted i munnen gror det jo kjempe fort. Men dette såret da har jeg hatt nå i 2 dager. edit: leif Endret 12. april 2007 av Amalie_85
iss Skrevet 12. april 2007 #2 Skrevet 12. april 2007 Skift tannkrem! til Zendium. Trolig er det en reaksjon på såpen som finnes i vanlig tannkrem, men zendium er uten de stoffene. Jeg har det slik at dersom jeg bruker en "vanlig" tannkrem over lenger tid så får jeg masse "munnskold" som vi kaller det... Så fort jeg starter på Zendium går det bort! Du kan også kjøpe noe som heter Hexidin på apoteket og skylle munnen med det. Hjelper meg masse
Amalie_85 Skrevet 12. april 2007 Forfatter #3 Skrevet 12. april 2007 Skift tannkrem! til Zendium. Trolig er det en reaksjon på såpen som finnes i vanlig tannkrem, men zendium er uten de stoffene. Jeg har det slik at dersom jeg bruker en "vanlig" tannkrem over lenger tid så får jeg masse "munnskold" som vi kaller det... Så fort jeg starter på Zendium går det bort! Du kan også kjøpe noe som heter Hexidin på apoteket og skylle munnen med det. Hjelper meg masse ← Men jeg har nettopp byttet tannkrem til noe supertannkrem I følge mamma hvertfall da som har satt seg veldig inn i disse sakene. Så er jo ikke noe vanlig tannkrem jeg får kjøpt på rema. Men kanskje det hjelper bare med at jeg kjøper sånn Hexidin
iss Skrevet 12. april 2007 #4 Skrevet 12. april 2007 Åssen tannkrem er denne supertannkremen da? Hvis du nylig har skfitet tannkrem kan det nesten tyde på at du har en reaksjon på den nye..... Hexidin er en rosa flaske!
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2007 #5 Skrevet 12. april 2007 Jeg bruker Zendium men får fremdeles slike ganske ofte. Har spurt tannlegen og de sier de ikke velt helt hva det kommer av, men at det kan komme at bakterier/virus i minnen. Jeg merker også at de kommer mye lettere i de periodene jeg er litt mer slurvete til å pusse tennene. Eks etter en våt kveld på byn... Så jeg har tro på den bakterie teorien... Å skylle minnen med vademekum eller lignende med en gang man merker at de kommer (før de er blitt hvite) kan hjelpe til å avslutte prosessen før det blir sår.
Amalie_85 Skrevet 12. april 2007 Forfatter #6 Skrevet 12. april 2007 den var hvit da jeg merka den. Husker ikke hva den heter jeg. P24? eller kanskje det var fuktighetskremen Hmmm.....kanskje jeg skal prøve colgate igjen da men denne føltes jo så mye bedre ut
Klips Skrevet 12. april 2007 #7 Skrevet 12. april 2007 mine pleier å vare en uke før de er helt borte
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2007 #8 Skrevet 12. april 2007 Ja, det er vel ofte lett å merke den da. Har man hatt dem en del ganger derimot lærer man å kjenne før det blir hvit. Tenkte bare jeg skulle nevne det for fremtiden. Og dersom det hjelper å rense med desinfiserende middler så må jo det bety at det er noe bakterie/virus greier vel? Men det stemmer nok som noen sier at det sikkert kan komme som rekasjon på tannkrem også...
iss Skrevet 12. april 2007 #9 Skrevet 12. april 2007 http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...8276&hl=zendium http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...8016&hl=zendium http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...1890&hl=zendium http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...5904&hl=zendium Her er noen tråder om det samme... Flere ulike råd i dem leste jeg!
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2007 #10 Skrevet 12. april 2007 mine pleier å vare en uke før de er helt borte ← Ja de gjør ofte det, nå er jeg på mitt tredje på 1,5 uker og et av de første er kommet tilbake like ved sidenav der det var så jeg har nok et par dager igjen før de er borte i all fall. Tror disse greiene smitter. Men nå er jeg syk også da, halsbetendelse og bihulebetendelse. Jeg pleier ikke få så mange om gangen som det jeg har fått nå, så jeg antar at det har noe med generellt dårlig imunforsvar nå å gjøre sammen med mye bakterier/virus i kroppen.. ? hmmm lurer på om pencilin ville hjulpet på dette også.
Amalie_85 Skrevet 12. april 2007 Forfatter #11 Skrevet 12. april 2007 Tannkremen heter AP24 merke er jeg litt usikker på. om det er fra noe som heter NewSkin. Hmmm....får høre da med mammaen min om hun kanskje har en annen en. For jeg vet de har forskjellige. For denne er for Anti Plac (?)
Gjest Veronica Mars Skrevet 12. april 2007 #12 Skrevet 12. april 2007 Det du skal ha er en tannkrem som ikke inneholder såpestoffer (aner ikke om den du har gjør det, men de aller fleste tannkremer gjør det), da såpestoffene gjør det lettere at man får slike. Ellers har det en tendens til å komme når man er syk eller holder på å bli syk (og kalles da gjerne forkjølelsessår, eller munnskold).
Amalie_85 Skrevet 12. april 2007 Forfatter #13 Skrevet 12. april 2007 Det du skal ha er en tannkrem som ikke inneholder såpestoffer (aner ikke om den du har gjør det, men de aller fleste tannkremer gjør det), da såpestoffene gjør det lettere at man får slike. Ellers har det en tendens til å komme når man er syk eller holder på å bli syk (og kalles da gjerne forkjølelsessår, eller munnskold). ← hmmm jeg forbinner forkjølelses sår med noe annet jeg da. jeg får sjekke ut om det er såpestoffer der da håper det er så enkelt at det er bare å bytte tannkrem så "slipper" man unna problemet.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 13. april 2007 #14 Skrevet 13. april 2007 Hei.Det kan høres ut som du har det som kalles for Afte. Ta kontakt med tannlegen din,for hvis det er en Afte kommer den igjen og igjen.Men tror det finns noe å smøre på.
Amalie_85 Skrevet 13. april 2007 Forfatter #15 Skrevet 13. april 2007 tannlege har jeg ikke råd til nå
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2007 #16 Skrevet 13. april 2007 Jeg har også vært veldig plaget med slike sår i perioder. Men har nå funnet ut at de har sammenheng med at jeg bruker p-piller. De siste årene har jeg ikke hatt kjæreste, og dermed ikke hatt bruk for prevensjon. I denne perioden har jeg nesten ikke hatt sår. Men nå har jeg fått meg ny kjæreste og begynt på p-piller igjen og sårene popper nå opp 2 ganger i mnd. Etter eggløsning og menstruasjon Skjønner virkelig ikke sammenhengen. Andre med lignende erfaringer? Jeg vurderer seriøst å prøve å bytte prevensjon, ikke artig med 2-3 sår 2 ganger i mnd! For min del har det ingen sammenheng med tannkrembruk slik jeg ser mange andre har erfart. Man kan få kortisonsalve på resept hos lege. Min erfaring er at om man er flink å bruke denne når man merker at sårene begynner å komme kan det lindre og forkorte tiden du har sår.
Mary_H Skrevet 13. april 2007 #17 Skrevet 13. april 2007 Du kan kjøpe sånn salve på apoteket som legger seg som en hinne utenpå såret, fungerer godt slik at området får vere i fred.
Gjest Elfrida Skrevet 14. april 2007 #18 Skrevet 14. april 2007 Prøv å bytte til Zendium tannkrem, det har hjulpet meg utrolig mye i hvert fall.
ingerne Skrevet 30. november 2008 #19 Skrevet 30. november 2008 (endret) den var hvit da jeg merka den. Husker ikke hva den heter jeg. P24? eller kanskje det var fuktighetskremen Hmmm.....kanskje jeg skal prøve colgate igjen da men denne føltes jo så mye bedre ut Du mener kanskje AP24 ( anti plaque med 24 timers varighet. Den er veldig god!! Hilsen IngerElise /epostadresse fjernet iht KGs regler. mrs_bond, mod Endret 1. desember 2008 av mrs_bond
Gjest tannhelsesekretær Skrevet 1. desember 2008 #20 Skrevet 1. desember 2008 Det heter forresten After.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå