Gjest Gjest Skrevet 17. april 2007 #61 Skrevet 17. april 2007 Forstår godt at du er redd for å bli mer eller mindre overkjørt når det gjelder tester og lignende. Men det er din kropp, og ditt ansvar. Legen kan foreslå ulike tester, men ingen kan tvinge deg til endoskopi el om du ikke selv ønsker det. Men personlig har jeg jevnt over bedre erfaringer med mer “alternative” behandlere enn leger. Min erfaring er at de oftere seg på personen som et menneske og en kunde, og ikke som en pasient som er totalt ute av stand til å ta vare på seg selv uansett hva det angår. Problemet med alternaive behandlere er at de ofte har mange begrensninger i hva de kan gjøre. Kanskje du har mulighet til å finne en behandler som har det beste av begge sider? Har vurdert balderklinikken, men siden den er langt borte fra der jeg bor så har ikke det blitt aktuelt. Ellers vet jeg lite om de. Se litt rundt, og kanskje du finner noe som passer deg bedre enn det de tidligere legene du har vært borti gjør
Myrthel Skrevet 18. april 2007 #62 Skrevet 18. april 2007 Min personlige mening er at du kan ta det helt med ro. Slekten din er tynn og at du da er tynn - er sikkert helt normalt. Jeg er også tynn, og på din alder var jeg enda tynnere enn det du er nå. Ja, jeg fikk mange "ekle" kommentarer, ja... - og selvtillitten var lav.... Men jeg var da ikke syk. Jeg drakk også ernæringspulver - men det resulterte jo også i at jeg SPISTE mindre mat. Jeg ble jo stappmett av pulveret.... Den dag i dag - hater jeg folk som kommenterer at jeg er tynn. Men i motsetning til før - har jeg alltid et svar tilbake... (Ja, jeg vet at mange sier det av misunnelse - men......) Hvor mange ganger har jeg ikke hatt lyst til å svare noen som kommenterer min tynne kropp med:"Guuuuu`d så feit du har blitt da - sitter du bare å trøkker i deg fett??? Men det er ikke "lov" å si slikt til overvektige. Men til oss tynne - er alt lov..Vet ikke hvor mange kommentarer jeg har fått gjennom årene. Det er nok at folk sier : "åååå, nå måååå du spise mer mat altså......." Nå svarer jeg bare at :"nei, jeg har ikke lyst til å bli tjukk, jeg"...og da blir de ganske stille, ja....(da ligger det jo litt i luften hva jeg mener om dem - ikke sant ) Men ikke misforstå meg- jeg er ikke ute etter" å hakke på" eller være ekkel mot overvektige - BARE de som føler at det er helt greit å være spydig mot min TYNNE kropp...... Nei, slapp av du TS. Det hadde imidlertid vært mye større grunn til uro - hvis du hadde vært overvektig før - og så rast ned til en så lav BMI....Da tror jeg at jeg hadde tenkt litt på sykdom eller spisevegring, ja.. Du legger sikkert litt på deg når du blir eldre, og da kan du prise deg lykkelig over å kunne spise "hva du vil" uten å tenke på slanking...
IsaCathrine Skrevet 18. april 2007 Forfatter #63 Skrevet 18. april 2007 Ser ikke noe problem med vekten din, den er godt innenfor det medisinske forsvarlige. Det er altså ikke farlig for deg og ha en BMI på 17.6 slik du beskriver ovenfor. Dersom dette er din naturlige vekt så er det slett ikke noe behov for at du legger på deg. Men husk at selvom du kan spise hva som helst uten å legge på deg så er et usunt kosthold/usunn livsstil like skadelig for deg som for de som er overvektige! ← Det er det jeg tenker også. Jeg har alltid veid litt mindre enn normalen, og har ikke gjort noe spesielt for å veie så lite som jeg gjør. Vet at jeg fortsatt må spise sunt så det prøver jeg å gjøre..
IsaCathrine Skrevet 18. april 2007 Forfatter #64 Skrevet 18. april 2007 Forstår godt at du er redd for å bli mer eller mindre overkjørt når det gjelder tester og lignende. Men det er din kropp, og ditt ansvar. Legen kan foreslå ulike tester, men ingen kan tvinge deg til endoskopi el om du ikke selv ønsker det. Men personlig har jeg jevnt over bedre erfaringer med mer “alternative” behandlere enn leger. Min erfaring er at de oftere seg på personen som et menneske og en kunde, og ikke som en pasient som er totalt ute av stand til å ta vare på seg selv uansett hva det angår. Problemet med alternaive behandlere er at de ofte har mange begrensninger i hva de kan gjøre. Kanskje du har mulighet til å finne en behandler som har det beste av begge sider? Har vurdert balderklinikken, men siden den er langt borte fra der jeg bor så har ikke det blitt aktuelt. Ellers vet jeg lite om de. Se litt rundt, og kanskje du finner noe som passer deg bedre enn det de tidligere legene du har vært borti gjør ← Mhm, helt enig i det du sier her. Var hos homøpat noen ganger når jeg var mindre, og det var vel hun som først nevnte dette med gluten/hvetemel.. Mamma har nevt at jeg kanskje burde tatt en tur til homøpaten igjen, så jeg får vel kanskje gjøte det. Liker homøpater mye bedre enn leger iallefall.
IsaCathrine Skrevet 18. april 2007 Forfatter #65 Skrevet 18. april 2007 Jeg drakk også ernæringspulver - men det resulterte jo også i at jeg SPISTE mindre mat. Jeg ble jo stappmett av pulveret.... ← For meg er det bare en fordel, da jeg egentlig har ganske dårlig kosthold (er utrolig kresen!!!!) Men det er ikke "lov" å si slikt til overvektige. Men til oss tynne - er alt lov..Vet ikke hvor mange kommentarer jeg har fått gjennom årene. Det er nok at folk sier : "åååå, nå måååå du spise mer mat altså......." (..) BARE de som føler at det er helt greit å være spydig mot min TYNNE kropp...... ← Ja, det er liksom så greit det. Men å snakke om fedme er litt sånn tabu ennå.. Nei, slapp av du TS. Det hadde imidlertid vært mye større grunn til uro - hvis du hadde vært overvektig før - og så rast ned til en så lav BMI....Da tror jeg at jeg hadde tenkt litt på sykdom eller spisevegring, ja.. ← Mhm, det tenker jeg også. Du legger sikkert litt på deg når du blir eldre, og da kan du prise deg lykkelig over å kunne spise "hva du vil" uten å tenke på slanking... ← Ja, får håpe jeg gjør det. Så får jeg nyte tiden nå hvor jeg kan spise hva jeg vil uten å tenke på vekta. Det forblir vel ikke sånn for alltid..
IsaCathrine Skrevet 18. april 2007 Forfatter #66 Skrevet 18. april 2007 (endret) Men hvis du synes spelt er bedre enn hvetemel, for kroppen din, så kan det jo også være at det er hvetemel du er allergisk mot og ikke gluten?! ← Leste litt om det nå, og det står at de som ikke tåler hvetemel som oftest reagerer på hvetemelstøv sammen med gresspollen (jeg er allergisk mot gresspollen også). Men hvetemel i mat går for de fleste bra. Det står også at man i praksis bruker glutenfritt mel i baking, da andre meltyper ofte er "forurenset" av hvetemelstøv fra maskiner ol. Og at man ikke kan bruke spelt her heller.. så det hjelper jo ikke så mye da.. Uff, det må være den værste tingen å være allergisk for altså! Ikke noe som smaker godt uten mel med gluten!! Kilde: http://files.inn.no/naaf/149.pdf Endret 18. april 2007 av IsaCathrine
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå