Gå til innhold

Veldig tynn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis du ikke tåler hvetemel er det vel masse glutenfrie varer og få kjøpt idag, både pasta, brød og kaker og diverse

Skrevet
Hvis du ikke tåler hvetemel er det vel masse glutenfrie varer og få kjøpt idag, både pasta, brød og kaker og diverse

Ja, det er det, og å droppe hvetemel er ikke noe stort problem

Å droppe gluten er værre.

Mat uten gluten smaker ofte ***** .

Gluten er "limet" i deigen, og når man da spiser pizza uten lim så detter den fra hverandre.. så upraktisk er det også.

Men det kommer fler og fler varer på markede uten gluten. Også i restauranter. Så å leve uten gluten er i dag ikke ett så stort problem.

Men man går glipp av mye god mat da!

Skrevet

Ingen voksne mennesker bør veie under 50 kilo, synes nå jeg.

Kan du ikke gi et eksempel på hva du spiser på en dag?

Skrevet (endret)
Ingen voksne mennesker bør veie under 50 kilo, synes nå jeg.

Kan du ikke gi et eksempel på hva du spiser på en dag?

Din mening? har du noen begrunnelse for hvorfor du mener det?

Frokost: Shake

Lunsj (spredt utover dagen): 4-5 brødskiver, ofte hjemmebakt med spelt ol.

Mellommåltid: Shake

Middag: Kjøttkaker, poteter og brunsaus

Kvelds: Havregrynsgrøt og shake

Shaken er det masse næring i, derfor jeg tar den.

Endret av IsaCathrine
Skrevet

Jeg var på grensa til overvektig da jeg var 18, men er nå helt normal. Tror kroppen din stabiliserer seg og finner trivselsvekta når du er helt ferdig med puberteten, altså da kommer du nok til å få mer former og legge på deg. Får krysse fingrene for deg da :)

Skrevet
Jeg var på grensa til overvektig da jeg var 18, men er nå helt normal. Tror kroppen din stabiliserer seg og finner trivselsvekta når du er helt ferdig med puberteten, altså da kommer du nok til å få mer former og legge på deg. Får krysse fingrene for deg da :)

Får håpe det da!

Men har vært slik siden 8 klasse, så begynner å gi opp håpet nå! Særlig når jeg ser hva jeg slekter på.

Skrevet
Din mening? har du noen begrunnelse for hvorfor du mener det?

Frokost: Shake

Lunsj (spredt utover dagen): 4-5 brødskiver, ofte hjemmebakt med spelt ol.

Mellommåltid: Shake

Middag: Kjøttkaker, poteter og brunsaus

Kvelds: Havregrynsgrøt og shake

Shaken er det masse næring i, derfor jeg tar den.

Hvis du ikke tåler gluten kan du heller ikke spise spelt for det er det gluten i.

Hvis du har lyst til å legge på deg bør du spise litt sammen med shaken din, nå vet ikke jeg hvilke shake du bruker men jeg har vært herbalife konsulent og da ble det anbefalt at de som ville legge på seg skulle spise sammen med shaken. Shaken inneholder masse næringstoffer men lite kalorier.

Skrevet
Hvis du ikke tåler gluten kan du heller ikke spise spelt for det er det gluten i.

Hvis du har lyst til å legge på deg bør du spise litt sammen med shaken din, nå vet ikke jeg hvilke shake du bruker men jeg har vært herbalife konsulent og da ble det anbefalt at de som ville legge på seg skulle spise sammen med shaken. Shaken inneholder masse næringstoffer men lite kalorier.

Joa, men spelt er hakket bedre enn hvetemel.

Bruker Herbalife sin.

Tar den til frokost fordi jeg blir kvalm av alt anna.. så det er shake eller ingenting.

Ellers blir den brukt mest som mellommåltid, eller sammen med noe annet.

Men så lenge det ikke er spesielt farlig at jeg er så tynn så gidder jeg ikke streve etter å legge på meg. Da vil jeg heller prøve å spise mindre gluten og mer sundt.

Skrevet
Skjønner heller ikke åssen jeg skal klare å føde barn om noen år med mine smale hofter!

Når det gjelder akkurat dette så kommer ikke hoftene dine til å bli noe større av at du går opp i vekt. Kanskje det kommer mer fett på utsiden, men hoftene i seg selv (ben) kommer ikke til å bli større. En eventuell fødsel skal nok gå bra likevel :)

Skrevet

Jeg vil virkelig anbefale deg å oppsøke lege så du får vite helt sikker om du har cøliaki, for den sykdommen er ikke til å spøke med. Hvis du har cøliaki så MÅ du holde deg unna alt som har gluten i seg resten av livet, ellers kan du bli veldig syk.

Da er det ikke nok at du har byttet ut hvetemel med speltmel for så lenge det er gluten i det vil det bryte ned tarmtottene dine alikevel.

Noen av shakene til herbalife inneholder også gluten, nå er jeg ikke sikker på hvilke.

Øl inneholder også gluten, det eneste slaget du kan drikke hvis du har cøliaki er Corona.

Det er masse du må passe deg for, du må lese vare deklasjonen hver gang du handler for plutselig står det at det kan inneholde spor av hvete selv om det ikke har gjort det før.

Her har du litt opplysninger om cøliaki http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=320746

:klem:

Gjest Catwoman
Skrevet

Men hvis du synes spelt er bedre enn hvetemel, for kroppen din, så kan det jo også være at det er hvetemel du er allergisk mot og ikke gluten?!

Skrevet

Enig med m@msen! Dessuten tror jeg som Catwoman at det kan hende du "bare" er allergisk mot hvetemel, ikke gluten. Men det er viktig å få avklart hva det er, ettersom det har konsekvenser for hva du kan spise. Om du har cøliaki og spiser spelt, vil ikke kroppen din klare å ta til seg nærngsstoffer den trenger selv om du spiser diverse kosttilskudd. I tillegg blir tarmen ødelagt. Om du IKKE har cøliaki er det mange matvarer du kanskje prøver å kutte ut nå, som du kan og bør spise... Skjønner at det ikke frister å gå til lege, men min erfaring er at det er dørstokkmila som er verst. Legen er oftest proff og hyggelig, og de er flinke til å henvise videre til spesialist om det trengs. De har vel også ganske god kompetanse på akkurat det med hvete og gluten/cøliaki, dvs at man blir tatt alvorlig. Noen som vet hvordan alternative behandlere er på disse problemstillingene?

Skrevet
Når det gjelder akkurat dette så kommer ikke hoftene dine til å bli noe større av at du går opp i vekt. Kanskje det kommer mer fett på utsiden, men hoftene i seg selv (ben) kommer ikke til å bli større. En eventuell fødsel skal nok gå bra likevel  :)

Ja det vet jeg. Hehe. Men skulle ønske det hjalp å legge på seg.

Skrevet
Men hvis du synes spelt er bedre enn hvetemel, for kroppen din, så kan det jo også være at det er hvetemel du er allergisk mot og ikke gluten?!

Det kan hende!

Skrevet
Noen av shakene til herbalife inneholder også gluten, nå er jeg ikke sikker på hvilke.

Øl inneholder også gluten, det eneste slaget du kan drikke hvis du har cøliaki er Corona.

Tar sjokkoladeshaken men den inneholder ikke gluten. Den nye cockie and cream shaken gjør det. Men den smaker ikke noe godt uansett.

Øl drikker jeg ikke så det går nok greit.

Skrevet
Om du har cøliaki og spiser spelt, vil ikke kroppen din klare å ta til seg nærngsstoffer den trenger selv om du spiser diverse kosttilskudd. I tillegg blir tarmen ødelagt.

I know.

At legene er proffe tviler jeg ikke på. Men jeg takler ikke leger! Blodprøve kan gå an, men det er maks.

Skrevet
I know.

At legene er proffe tviler jeg ikke på. Men jeg takler ikke leger! Blodprøve kan gå an, men det er maks.

Vel da er det ikke noe å gjøre med den saken!

Skrevet
Helt siden jeg har vært født har jeg vært under normalen når det gjelder vekt.

Er nå 18 år og veier 45 kilo (1,60 høy). = BMI 17.6

BMI på 17. Spiser jeg litt dårlig noen dager så faller jeg ned på 16.

Alt under 18,5 er undervektig, og det er vel ikke særlig bra.

Men er det "farlig" så lenge jeg alltid har vært sånn? Altså, hadde det vært værre om jeg før hadde BMI på f.eks. 19, men nå er nede på 17.

Burde jeg prøve å legge på meg?

Er egentlig fornøyd med kroppen min, bortsett fra små pupper, men skjønner jo at jeg godt kunne lagt på meg litt.

Hva kan jeg spise for å legge på meg uten at det blir for usunt?

Tåler nok ikke hvetemel (gluten), så det lager jo litt ekstra problemer.

Ser ikke noe problem med vekten din, den er godt innenfor det medisinske forsvarlige. Det er altså ikke farlig for deg og ha en BMI på 17.6 slik du beskriver ovenfor.

Dersom dette er din naturlige vekt så er det slett ikke noe behov for at du legger på deg.

Men husk at selvom du kan spise hva som helst uten å legge på deg så er et usunt kosthold/usunn livsstil like skadelig for deg som for de som er overvektige!

Skrevet (endret)

TS: Du skal dø! Det er ingenting du kan gjøre med det, men du kan til en viss grad påvirke når du dør. Sjansen for at du dør seinere snarere enn før stiger hvis du setter deg istand til å kommunisere greit med leger :P

Endret av Cognizance

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...