Gå til innhold

Veldig tynn

Anbefalte innlegg

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg vet ikke om det er farlig. Men det er viktig å få i seg nok næringsstoffer, men det vet du vel. Men hang meg litt opp i det med at du tror du ikke tåler mel. Vet at en del glutenallergikere er tynne, og at noen har problemer med å ta opp næring ordentlig. Og hvis du får konstatert cøliaki, kan du få 1700 (?) ekstra i måneden til å kjøpe spesialmat, og du kan føle deg bedre ved å gå på diett.

Gjest Elfrida
Skrevet (endret)

Siden kroppsvekten din tydeligvis ligger til familien kan du jo undersøke litt om vanlige sykdommer eller problemer i familien. Dersom alle blir gamle og holder seg friske har du antagelig ingenting å bekymre deg om.

Det er visstnok slik at når det gjelder hjerte- og karsykdommer er det farligere å være undervektig enn overvektig, det er større dødelighet blant de som er for tynne i denne kategorien.

Her er en kilde, det finnes flere:

http://www.forskning.no/Artikler/2006/august/1155644849.18

(Ikke at det er en grunn til å bli feit, jeg bare viser at ting ofte er mer sammensatt, i tillegg er det slik at det er bedre å være tjukk (til en viss grad) og i god form enn slank og i dårlig form f.eks.)

Endret av Elfrida
Skrevet
Vel da får du vel bare leve slik da!

Hvorfor poste en tråd om det i det hele tatt?

For å finne informasjon? Når det gjelder ernæring er almennleger generelt lite flinke, men klart det hadde sikert ikke skadet med en henvisning til noen som har gode kunskaper om kosthold, ernæring og vekt.

Skrevet
Siden kroppsvekten din tydeligvis ligger til familien kan du jo undersøke litt om vanlige sykdommer eller problemer i familien. Dersom alle blir gamle og holder seg friske har du antagelig ingenting å bekymre deg om.

Det er visstnok slik at når det gjelder hjerte- og karsykdommer er det farligere å være undervektig enn overvektig, det er større dødelighet blant de som er for tynne i denne kategorien.

Her er en kilde, det finnes flere:

http://www.forskning.no/Artikler/2006/august/1155644849.18

(Ikke at det er en grunn til å bli feit, jeg bare viser at ting ofte er mer sammensatt, i tillegg er det slik at det er bedre å være tjukk (til en viss grad) og i god form enn slank og i dårlig form f.eks.)

De i slekta jeg ligner mest på (farmor og farfar) er begge godt over 80 år.. Og friske og raske. Så sånnsett tror jeg at jeg har gode gener.

Skal lese den artikkelen etterpå... Interessant.

Trener ganske mye da, og er litt opptatt av kosthold og sånt.. Så prøver å være sunn.

Skrevet
Jeg vet ikke om det er farlig. Men det er viktig å få i seg nok næringsstoffer, men det vet du vel. Men hang meg litt opp i det med at du tror du ikke tåler mel. Vet at en del glutenallergikere er tynne, og at noen har problemer med å ta opp næring ordentlig. Og hvis du får konstatert cøliaki, kan du få 1700 (?) ekstra i måneden til å kjøpe spesialmat, og du kan føle deg bedre ved å gå på diett.

Kjekt å vite når jeg skal begynne å studere og bo på hybel da.

Men de testene legen tar har jeg ikke spesielt lyst til å ta!

Liker generelt leger veldig dårlig!

Orker ikke sånn diett. Er så mye styr, og så mye jeg ikke kan spise. Men prøver å unngå å spise ting som har mye hvetemel/gluten i seg (hvetemel er nok foreløpig værst).

At tarmene ikke klarer å ta opp næringstoffer stemmer. Og etter jeg kutta ut mye gluten/hvetemel har jeg blitt bedre på en del områder..

Skrevet
Vel da får du vel bare leve slik da!

Hvorfor poste en tråd om det i det hele tatt?

Om mange her hadde sakt med sikkerhet at det er farlig, så kunne det jo vært mer aktuelt.

Men når andre her sier at det mest sansynlig ikke er noe farlig i det hele tatt, så gidder jeg ikke gå til legen altså.

Så ja, jeg får bare leve slik. Det har jeg tenkt til, men da slipper jeg å gå å tenke på at det kanskje er farlig.

Skrevet

Den sier jo at det er større sjangse for hjerteinfarkt om man er overvektig, men om man først får hjerteinnfarkt, er det større sjangse for å overleve etterpå om man er overvektig enn undervektig. Og dermer er det feil å anbefale hjerteinnfarktpasienter å slanke seg.

Skrevet
Om mange her hadde sakt med sikkerhet at det er farlig, så kunne det jo vært mer aktuelt.

Men når andre her sier at det mest sansynlig ikke er noe farlig i det hele tatt, så gidder jeg ikke gå til legen altså.

Så ja, jeg får bare leve slik. Det har jeg tenkt til, men da slipper jeg å gå å tenke på at det kanskje er farlig.

(jeg er ikke gjesten du siterte, bare så det er sagt)

Jeg synes ikke du trenger å bekymre deg for at du er tynn. Men jeg synes absolutt du bør gå til lege etter hvert og utrede for glutenallergi, det er ikke bra for kroppen å ikke få i seg de rette nærinsstoffene over tid - og jeg har inntrykk av at det ikke er bare-bare å kutte ut gluten på egenhånd. Har du prøvd speltmel i stedet for vanlig hvetemel? Går det bedre, eller blir det det samme? Jeg reagerer litt på fint hvetemel selv, men ikke på spelt. Men om man har glutenallergi er man nok enda mer sensitiv.

Skrevet

Det er MASSE gluten i speltmel. Men for meg også er spelt bedre enn hvetemel. Hvetemel er nok tøft for veldig mange mager.

Jeg spiser en del vitaminer og shake, så jeg for nok i meg det meste jeg trenger av næring. Legger ikke på meg noe da.. Men det er jo tydeligvis ikke så falrig alikavel.

Skrevet

Her er en artikkel du kan lese om undervektige.

Jeg er 25 år og har samme BMI som deg, har vært undervektig hele livet.

Folk har alltid kommentert at jeg er så tynn, synst faktisk at det var ganske ekkelt tidligere...men nå har jeg lært meg å bare overse kommentarene.

Så lenge jeg føler meg sunn og frisk bekymrer jeg meg heller ikke over vekten min.

Skrevet

Takk for link.

Sluttet og bekymre meg nå jeg også!

Skrevet

Sier BMIen din at du er undervektig, er det likevel ikke sikkert du er i faresonen. Mange er naturlig slanke, selv om BMIen sier noe annet. Risikogruppen består av personer som er tynne på grunn av sykdom, dårlig appetitt og dårlig stoffskifte.

- For noen unge mennesker er det naturlig å være tynn, uten at de risikerer skader. Vi er forskjellig skapt, og noen må jobbe mer for å legge på seg, sier Øien.

Hvis dette stemmer er det jo ikke noe å bekymre seg for. Naturlig slank kan jeg nok med sikkerhet si at jeg er!

Skrevet

Dette er litt på siden men jeg må spørre alikevel. Hvordan vet du at du ikke tåler gluten hvis du ikke har vært hos lege??

Det er ikke farlig å gå til legen for å ta disse prøvene, det er bare ei blodprøve. Hvis det skulle vise seg at den gir utslag må du inn på sykehuset for å at de skal undersøke tarmtottene dine, da får du narkose.

Det er veldig viktig å ikke kutte ut gluten før du har tatt disse prøvene, grunnen til det er at gluten bryter ned tarmtottene, når man da slutter å spise noe med gluten vil tarmtottene vokse ut igjen. Så derfor blir det vanskelig å finne ut om man har cøliaki hvis man kutter ut gluten før man får tatt de prøvene av tarmen.

For de som har fått diagonosen Cøliaki er det livsviktig å holde seg unna alt, da mener jeg ALT som har gluten i seg.

De kan feks ikke bruke samme smørboks som andre i tilfelle det har kommer brødsmuler dit, ikke samme skjærefjøl, helst så skal det ikke brukes mel i nærheten av maten fordi det "gyver" melstøv i rommet.

Dette er så viktig fordi hvis man ikke passer seg og spiser mat med gluten, selv om det er lite kan det gi tarmkreft.

Grunnen til at jeg vet dette er at min yngste sønn var mye syk da han var liten, legene trodde det var cøliaki (noe det ikke var) så vi ble tutet ørene full av informasjong ang cøliaki.

Jeg har også ei venninne som har ei datter med cøliaki, der har hele husholdningen byttet ut mel med glutenfritt uansett hva de skal lage, nettopp pga melstøv og at da kan alle spise det samme.

Ta kontakt med lege så du kan få en endelig diagonose :klem:

Skrevet
Hvis det skulle vise seg at den gir utslag må du inn på sykehuset for å at de skal undersøke tarmtottene dine, da får du narkose.

Akkurat det jeg absolutt ikke vil!!!

Hvordan jeg vet at jeg ikke tåler det:

Vet det jo ikke helt sikkert, men jeg fikk for noen år siden konstantert jernmangel pga mye svimmelhet. Jerntabletter hjalp ikke.

Etter jeg kuttet ned på gluten har svimmelheten blitt så og si helt borte!

Også hender det en gang i mellom at jeg får vondt i magen om jeg spiser brødskiver med gluten - men om det er glutenet eller noe annet som gjør det skal jeg ikke si med sikkerhet.

Hender det klør i halsen også, men så er jeg allergisk for diverse pollen også, så kanskje det bare er det..

Skrevet
Burde nok vært hos lege ja, men, nei! Hater leger!!!!

Det der er en direkte farlig og ansvarsløs holdning. Har du legeangst er det desto større grunn til å gå til lege for å få bukt med akkurat det.

Noe du kan gjøre er å prate med legen om holdningene dine til legen. Og så kan du bytte fastlege til du finner en eller ei du synes du kan kommunisere bra med.

Skrevet

Det ER farligere å være undervektig enn overvektig! Man dør av organsvikt når BMI nærmer seg 13. Under det er dødelig.

Man dør derimot ikke nødvendigvis av overvektsrelaterte sykdommer selv om man har BMI på 50 eller mer engang... Det vil si at man kan gå mye mer opp overfor normalvektsgrensen enn man kan gå nedover fra normalvektsgrensen.

Når man er undervektig har man økt risiko for en rekke sykdommer, spontanarbort, beinskjørhet, hormonforstyrrelser og manglende mensturasjon..pluss at man risikerer å dø av underenæring om man skulle bli syk da. Pluss at man står i økt fare for å få organsvikt!

Skrevet
Det ER farligere å være undervektig enn overvektig! Man dør av organsvikt når BMI nærmer seg 13. Under det er dødelig.

13 er jeg ikke i nærheten av da!

Tror neppe jeg kommer til å gå noe mer ned i vekt..

Skrevet
Det der er en direkte farlig og ansvarsløs holdning. Har du legeangst er det desto større grunn til å gå til lege for å få bukt med akkurat det.

Noe du kan gjøre er å prate med legen om holdningene dine til legen. Og så kan du bytte fastlege til du finner en eller ei du synes du kan kommunisere bra med.

Kanskje litt overdrevet da!

Er forsåvidt ikke legen jeg ikke liker heller.. Men liker ikke det de gjør..

Er vel egentlig mest redd for at h*n skal finne ut at noe er galt med meg..

Skrevet
Er vel egentlig mest redd for at h*n skal finne ut at noe er galt med meg..

Det betyr at du er redd for at det er noe galt med deg :P det er helt i orden det, mange har det sånn. Men det som kan være galt blir ikke mindre galt av å la være å gå til legen.

Det kan jo hende du blir betrygga også, og finner ut at alt er som det skal være. Eller at du med enkle tiltak kan løse problemet.

Skrevet
Det betyr at du er redd for at det er noe galt med deg :P det er helt i orden det, mange har det sånn. Men det som kan være galt blir ikke mindre galt av å la være å gå til legen.

Det kan jo hende du blir betrygga også, og finner ut at alt er som det skal være. Eller at du med enkle tiltak kan løse problemet.

Joa, sant det..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...