Gå til innhold

Veldig tynn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt siden jeg har vært født har jeg vært under normalen når det gjelder vekt.

Er nå 18 år og veier 45 kilo (1,60 høy).

BMI på 17. Spiser jeg litt dårlig noen dager så faller jeg ned på 16.

Alt under 18,5 er undervektig, og det er vel ikke særlig bra.

Men er det "farlig" så lenge jeg alltid har vært sånn? Altså, hadde det vært værre om jeg før hadde BMI på f.eks. 19, men nå er nede på 17.

Burde jeg prøve å legge på meg?

Er egentlig fornøyd med kroppen min, bortsett fra små pupper, men skjønner jo at jeg godt kunne lagt på meg litt.

Hva kan jeg spise for å legge på meg uten at det blir for usunt?

Tåler nok ikke hvetemel (gluten), så det lager jo litt ekstra problemer.

Skrevet

Tviler på at det er farlig. Akkurat som min bmi sier at jeg er overvektig men det er alle uening i. Til og med meg selv :ler:

Du legger nok på deg tidsnok. Jeg var og tynn da jeg var 18, det var ikke før jeg ble gravid at jeg la på meg litt. (tok abort). og nå går jeg opp i vekt bare jeg ser på en kake :ler:

Men det holder seg veldig stabilt så lenge jeg er besvist på at jeg ikke overdriver snop spising.

Skrevet

Ligner VELDIG på tanta mi, og hun er over 50, har to barn, og er tynnere enn meg :sjokk:

Det samme med farmor, og pappa og farfar er også ganske tynne. Så jeg vet ikke om jeg har gener til å legge på meg! ler:

Skrevet

Da høres det da helt normalt ut fra familien din.

Ikke engst deg for det du. :)

Skrevet

Hvis du ikke tåler gluten bør du vel helst få dette bekreftet hos lege, som kanskje også kan hjelpe deg med diett. Ellers har jeg det litt som deg, dvs at nå er jeg snart 30 og forbrenningen går nok saktere enn før. Men har ellers hatt vanskelig for å legge på meg. Pass på å spise variert og sunt - mye grønnsaker (rotgrønnsaker og broccoli som et minimum), men siden du er såpass tynn bør du også prøve å få en større del av måltidet til å bestå av proteiner fra f eks fet fisk, kylling, kjøtt, det er i hvert fall råd jeg har fått selv - at man kanskje trenger mindre "salat", mer protein. Karbohydrater bør du også få i deg, men vet ikke helt hvordan det blir med glutenallergi, så ingen råd fra meg der. Det er også viktig å få i seg litt fett. Og prøv å spise jevnt med flere måltider om dagen. Jeg har aldri lagt på meg så mye som da jeg gikk på folkehøyskole og vi spiste fire måltider om dagen (men det kan nok også ha å gjøre med brødmengde og sauser...).

Skrevet

Takk for tips.

Burde nok vært hos lege ja, men, nei! Hater leger!!!!

Skrevet

Jeg veide selv det samme da jeg var på din alder og jeg er like høy. Ingen lege sa noen gang at jeg var for tynn og at jeg burde bekymre meg.

Nå er jeg noen år eldre og noen kilo tyngre. Jeg begynte ikke å legge på meg før jeg var 20 og antydning til kvinnelige hofter fikk jeg ikke før jeg var rundt 25. Min søster som er 9 år eldre enn meg er fremdeles av den slanke sorten og ingen leger har tatt det som et tegn på at noe er galt. hun har født to friske barn og fikk ikke et snev av kvinnelige hofter før etter fødsel nr. 2 da hun var 34.

Men om du bekymrer deg, ville jeg tatt turen til legen.

Skrevet

Har ikke bekymret meg så mye før egentlig. Men så leste jeg en artikkel om spontanabort, og at "alle" i den undersøkelsen som hadde spontanabortert hadde BMI på under 18. Da jeg kom til å tenke på at det kanskje ikke er så sunt å være tynn.

Skjønner heller ikke åssen jeg skal klare å føde barn om noen år med mine smale hofter!

Skrevet
Har ikke bekymret meg så mye før egentlig. Men så leste jeg en artikkel om spontanabort, og at "alle" i den undersøkelsen som hadde spontanabortert hadde BMI på under 18. Da jeg kom til å tenke på at det kanskje ikke er så sunt å være tynn.

Slapp av! Det betyr jo ikke at alle som har BMI på under 18 spontanaborterer :)

Selv hadde jeg BMI på 18 da jeg ble utredet for ufrivillig barnløshet. Legen kommenterte at jeg var tynn, men at det ikke var et problem. Det er vanskeligere å bli gravid hvis man er veldig overvektig, sa hun.

Skrevet

Eg har også alltid vore veldig tynn! Eg er 182 cm høg, og 60 kg. Ifølge BMI, er eg også undervektig! Det har plaga meg litt innimellom at eg er så tynn. Ikkje fordi eg synst det er noko gale i seg sjølv å vera tynn, så lenge eg et normalt og er frisk - men fordi andre ofte kommenterer at eg er så tynn, og seier at eg må eta! Det irriterar meg vanvittig, for eg et jo som ein hest!!! Kva får folk til å tru at alle personar som er tynne, et for lite?

Dessuten er mora mi, alle tantene mine og dei eine broren min, akkurat like tynne som meg - så det ligg i gena! Heilt ok å vera tynn, synst eg - så lenge folk ikkje går rundt og innbiller seg at alle tynne personar går på slankekur.;)

Skrevet

Altså, sannsynligheten for at noe skjer er jo ikke så stor.

MEN det er faktisk farligere å være undervektig enn overvektig hvis man måler i dødsrisiko. Det er jo noe å tenke på...

Skrevet (endret)
Altså, sannsynligheten for at noe skjer er jo ikke så stor.

MEN det er faktisk farligere å være undervektig enn overvektig hvis man måler i dødsrisiko. Det er jo noe å tenke på...

Hvorfor er det farligere?

Mirabella: Plager ikke meg heller egentlig. Iallfall så lenge ingen sier at det er farlig på noe vis å være tynn. Men irriterende med sånne kommentarer da! Får heligvis ikke så mange av dem lenger.

Endret av IsaCathrine
Skrevet

Har nøyaktig samme høyde og vekt som deg, isa cathrine. Kan si at jeg gikk til legen med det, og han sa at det var ingen fare på ferde og jeg så sunn og frisk ut og det er det eneste som har noe å si. Og jeg er 21 og har fått disse formene jeg skal ha, bare i mindre format (har spinkle bein og armer og midje det er de som trekker ned på vekta)

Folk her kan mene det er farlig, men jeg velger heller å høre på legen min. Høres ut som vi har ganske lik kropp etter det du sa om små pupper, og i så fall er det jo bare å ta det med ro? :)

Han legen spurte først om jeg gikk på speed eller noe sånt siden det er mest normalt, men slikt har jeg aldri rørt. Så kom det da fram at det er fordi jeg ikke spiser kjøtt. Kan ha noe med deg og glutenen din å gjøre da?

Uansett, det skal nok gå bra :)

Gjest DyneTryne
Skrevet
Har nøyaktig samme høyde og vekt som deg, isa cathrine. Kan si at jeg gikk til legen med det, og han sa at det var ingen fare på ferde og jeg så sunn og frisk ut og det er det eneste som har noe å si. Og jeg er 21 og har fått disse formene jeg skal ha, bare i mindre format (har spinkle bein og armer og midje det er de som trekker ned på vekta)

Folk her kan mene det er farlig, men jeg velger heller å høre på legen min. Høres ut som vi har ganske lik kropp etter det du sa om små pupper, og i så fall er det jo bare å ta det med ro? :)

Han legen spurte først om jeg gikk på speed eller noe sånt siden det er mest normalt, men slikt har jeg aldri rørt. Så kom det da fram at det er fordi jeg ikke spiser kjøtt. Kan ha noe med deg og glutenen din å gjøre da?

Uansett, det skal nok gå bra :)

Hoi! Dett var meg

Skrevet

Nå er jeg noen år eldre og noen kilo tyngre. Jeg begynte ikke å legge på meg før jeg var 20 og antydning til kvinnelige hofter fikk jeg ikke før jeg var rundt 25. Min søster som er 9 år eldre enn meg er fremdeles av den slanke sorten og ingen leger har tatt det som et tegn på at noe er galt. hun har født to friske barn og fikk ikke et snev av kvinnelige hofter før etter fødsel nr. 2 da hun var 34.

Men om du bekymrer deg, ville jeg tatt turen til legen.

Det kjenner jeg meg igjen i - jeg har også fått mer kvinnelige former i en alder av 25-30! Kanskje noen av oss bare er seinere utviklet "voksne"? I tillegg til det med forbrenning, da. Andre i familien min er like tynne, menn som kvinner. (og det kan nevnes at de også har fått barn seint, i 30-40-årsalderen, uten problemer med ufruktbarhet...). Så lenge man har et uproblematisk forhold til mat, ikke pusher kroppen ved å stresse for mye og spise for lite, og føler seg frisk, ser jeg ikke på det som noe problem :)

Skrevet
Takk for tips.

Burde nok vært hos lege ja, men, nei! Hater leger!!!!

Vel da får du vel bare leve slik da!

Hvorfor poste en tråd om det i det hele tatt?

Skrevet

Dette er bare tull!! Sjekk kildene dine!

Skrevet

Dette vil jeg ikke automatisk ta for god fisk.

Gjest Maksprell
Skrevet

Øhhh,kan noen fortelle meg hva BMI er og hvordan man måler dette?

Skrevet
Øhhh,kan noen fortelle meg hva BMI er og hvordan man måler dette?

BMI = Body Mass Index

På norsk KMI = Kroppsmasseindex

Formelen er Vekt/(HøydexHøyde). Vekt i kg, høyde i meter.

Normalvekt ligger mellom 19-25 (Står opplyst litt forskjellige tall på forskjellige plasser, men det er nå sånn ca)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...