Ninen Skrevet 12. april 2007 #1 Skrevet 12. april 2007 I enkelte av fugene i dusjen er det kommet et brunt belegg. Jeg har prøvd å spraye på jif badrom, gni hardt med klut osv. Det eneste som skjer er at det slites hull i kluten etterhvert. Noen andre som har samme problem og gode råd til hvordan det fjernes? Det er bare i fugene og litt på flisen langs kanten av fugene. Det er ikke overalt, men kanskje totalt 15 cm fuge spredt litt i dusjgulvet.
Gjest baby-E Skrevet 12. april 2007 #2 Skrevet 12. april 2007 (endret) jeg pleier å skrubbe med eddikvann og en tannbørste mellom flisene. Endret 12. april 2007 av baby-E
Amalie_85 Skrevet 12. april 2007 #3 Skrevet 12. april 2007 Vi måtte legge ny, men det var ikke noe problem. Var bare å skrape vekk den gamle, og legge ny på, la det tørke i 24 timer. Kosta ca 100 lappen. Men det var bare nede mellom flisene og belegget på gulvet. Vet ikke hvor mye du har.
Ninen Skrevet 12. april 2007 Forfatter #4 Skrevet 12. april 2007 Det var raske svar Flisene er lagt for under to år siden, så det er nok ikke krise enda. Men vil jo forhindre storblomstring... Skal prøve med eddikvann og tannbørste i kveld!
Amalie_85 Skrevet 12. april 2007 #5 Skrevet 12. april 2007 Det var raske svar Flisene er lagt for under to år siden, så det er nok ikke krise enda. Men vil jo forhindre storblomstring... Skal prøve med eddikvann og tannbørste i kveld! ← ja da er det nok ikke krise en da Det var da eldre det jeg fjerna Lykke til med vaskinga
Gjest itla Skrevet 12. april 2007 #6 Skrevet 12. april 2007 Jeg har brukt et sterkt vaskemiddel (salmiakk, f.eks.) i kombinasjon med en god, gammeldags gulvskrubb/skurebørste (noe lignende disse - cluet er at de må ha skikkelig stiv bust). Funker som bare det!
Gjest baby-E Skrevet 12. april 2007 #7 Skrevet 12. april 2007 Det var raske svar Flisene er lagt for under to år siden, så det er nok ikke krise enda. Men vil jo forhindre storblomstring... Skal prøve med eddikvann og tannbørste i kveld! ← Jeg har brukt et sterkt vaskemiddel (salmiakk, f.eks.) i kombinasjon med en god, gammeldags gulvskrubb/skurebørste (noe lignende disse - cluet er at de må ha skikkelig stiv bust). Funker som bare det! ← Mente salmiakkvann
Ninen Skrevet 12. april 2007 Forfatter #8 Skrevet 12. april 2007 Da kjøper jeg salmiakk og børste på vei hjem (Det høres kanskje litt mer logisk ut med salmiakk også...)
SuperNova Skrevet 12. april 2007 #10 Skrevet 12. april 2007 Da vi overtok leiligheten vår, var det diverse belegg i dusjen. Gikk ikke bort verken med salmiakk eller andre vaskemiddel. Så jeg kjøpte et spesialvaskemiddel for fuger i en rørleggerbutikk (Comfort, tror jeg), og det må jeg si var veldig effektivt!
Ninen Skrevet 13. april 2007 Forfatter #11 Skrevet 13. april 2007 Flott med flere svar Jeg prøvde salmiakk og tannbørste i går (butikken hadde ikke skurebørste...), uten stort resultat. Det er vanskelig å si om det er sånn muggsopp ut fra bildene, for det er mye mindre ille her hos meg. men ut fra det du skrev, kan det virke sånn, og det er nok i alle fall greit å få fjernet det før det blir verre. Takk for informasjon om hvorfor klor og salmiakk ikke skal blandes. Lurte på det i går. Tror jeg skal prøve å gå innom Comfort og få tak i sånt spesialmiddel, men skaffer nok klorin uansett, til rengjøring senere. Kan nok være jeg prøver med klorin først også, hvis jeg ikke rekker Comfort.
brumma* Skrevet 13. april 2007 #12 Skrevet 13. april 2007 Jeg hadde muggsopp i fugene på badet i studenthybelen. Kolorin og en børste fikk det vekk, men det var litt av en skrubbejobb. (Belegget var svart noen steder og brunlig andre steder...) Lurt å lufte så godt du kan mens du holder på, og bruk briller av noe slag. Det sprutet klorvann som bare det mens jeg skrubbet ihvertfall...
Leonora Skrevet 13. april 2007 #13 Skrevet 13. april 2007 Børstetips: God gammeldags fiskebørste. Den er tynn og lang... Børster mange cm fuger om gangen og slites ikke så fort som en tannbørste eller oppvaskbørste.
Ninen Skrevet 13. april 2007 Forfatter #14 Skrevet 13. april 2007 Det var et lurt tips, Leonora! Skal jammen kjøpe en i morgen. Alle vaskeforsøk er også utsatt til i morgen, pga stengt butikk...
kamela Skrevet 14. april 2007 #15 Skrevet 14. april 2007 Jeg har også vært borti sånne fuger, og det endte med at vi måtte fuge om, jeg skrubbet etterhvert bort fugene med alle mine forsøk Tipper rørleggeren har det beste til et såpass nytt bad.
Lurvina Skrevet 14. april 2007 #18 Skrevet 14. april 2007 Jeg leste fuglene istedet for fugene, begynte å lure på om du skulle vaske fugler med brunt belegg på i dusjen
Ninen Skrevet 15. april 2007 Forfatter #19 Skrevet 15. april 2007 Ett tips: Bare pass på at fugen ikke blir ru i forsøket på å fjerne "flekkene". Hvis fugen ikke er glatt, vil det lettere feste seg igjen senere. Som det står over: Skuremidler kan nok ” slipe” bort flekkene i silikonoverflaten, men den blir i neste omgang ruere og gjør at ny soppvekst fort får grobunn igjen. En silikonfuge bør være glattest mulig, jfr. http://www.viivilla.no/articles.asp?mode=S...articleid=30507 Selv dynket jeg området med muggsopp kun med klorin, lot det stå en liten stund, og tørket deretter av. Det var nok for å få vekk soppen her, men nå var vi ikke "hardt" angrepet. ← De fugene det sitter i er nok ikke silikon, men mer sementaktig, så de er litt ru fra før og tror ikke en børste kan ta bort så mye av dem. Men jeg skal nok være mer forsiktig i silikonfuger, ja
Gjest KATTAstrofe Skrevet 15. april 2007 #20 Skrevet 15. april 2007 Så nylig på tv at de brukte 50/50 med vann og klorin. De ble helt hvite igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå