Gå til innhold

Fukt i yttervegg

Anbefalte innlegg

Gjest -eline-
Skrevet

Vi har overtatt halvparten av en tomannsbolig, da vi fjernet lagene med tapet i vinter oppdaget vi fukt i ytterveggen over vindu/verandadør. I etasjen over er det støpt balkong rett over, og det er tydelig at dette har noe med saken å gjøre. Huset har yttervegger av siporex (er det sånn det skrives?). Siden vi hadde så mye annet å gjøre lot vi det hele stå for å tørke før vi skulle gjøre noe mer. Og når jeg nå skal fjerne siste rest av papirtapet så oppdager jeg at det er en lang sprekk, pluss tydelige spor av mye fukt i taket (ser ut som det er mugg ++). Jeg aner ikke om den sprekken kun er i pussen (da er det vel ingen fare?) eller om det er i selve siporexen. Kan siporex sprekke opp slik under fukt? Og i såfall, er det trygt å bare sparkle over og male veggene, eller bør vi ta kontakt med noen?

Må legge til at det er plastpanel (!) på veggene ute, og vi har planer om å fjerne de som er rundt vinduet for å sjekke etter kilden til fukten.

...en av de mange gleder ved å eie eget hus... :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke jeg ville gamblet på at det bare er fukt i pussen og at problemet vil løse seg av seg selv :sjenert: Dersom fukten først har kommet inn i veggen kan det jo hende den har "satt seg" i form av sopp o.l, noe man bør sjekke grundigere. Men det er ikke sikkert det vil fortsette å være et problem når dere får fjernet fuktkilden - men om det har gått råte eller annen sopp i f eks taket holder det vel ikke å bare tørke opp.

Gjest -eline-
Skrevet

Har ikke lyst til å gamble på noe nei, så vi skal rive noe av denne plastpanelen i dag. Antar at årsaken er at undersiden på balkongen over er også kledd med plastpanel og at det har kommet vann ned i denne, som deretter har rent ned mot veggen... Jeg krysser fingre for at det ikke ser altfor j**lig ut under denne, plastpanelen ble visst lagt på 60-/70-tallet engang så gudene måtte vite hvordan det ser ut under... :forvirret:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...