Gå til innhold

navnebytte igjen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg trenger all informasjon i fra a-å angående navnebytte..

altså..

jeg vil bytte mitt etternavn med hans etternavn, jeg vil at det skal gjelde fra dagen vi gifter oss..vi reiser mandagen etter bryllupet vår 3 uker til usa..

jeg har et gammelt pass som har gått ut da og trenger et nytt et..

men hva må jeg gjøra fra a-å og hvor tidlig må jeg ha det i orden før jeg gifter meg?

trenger det inn med teskje her altså.. :ler:

Videoannonse
Annonse
Gjest Aurora Vaniljesaus
Skrevet

Enten må du bytte navn FØR bryllupet så du rekker å få nytt pass.

Eller så må du reise på bryllupsreisen med det gamle navnet.

Skrevet

ok, hvor sent før bryllupet kan jeg få det til?

hvordan skifter jeg navn?

hvilke papirer må jeg fylle ut?hvem må jeg snakke med?

ja, jeg vet..kan ingenting :ler:

Skrevet

Du må ha hatt passet i mer enn 1 mnd før du reiser inn til USA og passet må være gyldig i 6 måneder etter du har reist inn i Usa!

Det var i hvertfall slik når vi reiste til Miami i fjor. Passet må også være av den nye typen som er maskinskrevet. Vi måtte kjøpe nye pass til reisen da mitt gamle var håndskrevet og forlovedens pass gikk ut.

Det dumme er jo at jeg i år har måtte investere nye 990 kr i nytt pass med det nye navnet mitt, siden det er maskinskrevet er ikke dette gratis lenger!!!? :tristbla:

Skrevet

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=258052

masse nyttig info,men ikke så mye ang usa.

jeg selv får nytt navn på vielsesdagen,men siden jeg har bestilt billetten i mitt nåværende etternavn og passet er i mitt nåværende etternavn så går det greit.da kan jeg ordne resten når vi kommer hjem.

passkontoret ønmsker helst info ang navn fra folkeregister når passet skal ordnes.

1 uke før avreise er litt sent da du nettopp har mottat vielses papirene da...

skjema kan du finne på folkeregister eller internett.

lykke til

Skrevet

kan jeg fylle navneendringsskjema ut nå?1,5 år i framveien eller bør det vente til rett før vi gifter oss?

Skrevet

Fyller du den ut endres vel navnet ditt nå også. Jeg mener å huske at man ikke kan velge dato selv på skjemaene...det er vel problemet for mangesom vil ha det skiftet akkurat på bryllupsdagen. Du kan fint ta navnet til din kommende mann allerede nå - selvom dere bare er samboere...

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet
Fyller du den ut endres vel navnet ditt nå også. Jeg mener å huske at man ikke kan velge dato selv på skjemaene...det er vel problemet for mangesom vil ha det skiftet akkurat på bryllupsdagen. Du kan fint ta navnet til din kommende mann allerede nå - selvom dere bare er samboere...

Med mindre det er mindre enn 200 i Norge som heter det, for da er det beskyttet... Men hvis dere har vært registert på samme adresse i over 2 år kan du ta det uansett :)

Skrevet

Pia - vet det - vi har begge beskyttede navn så derfor ventet vi til vi hadde papirene noen uker etter bryllupet...orket ikke styre noe mere m bekreftelser om at vi har bodd sammen osv...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...