Odny Skrevet 12. april 2007 #1 Skrevet 12. april 2007 En nabo tjaser om å skaffe seg en ilder fordi hun er allergisk mot katter... Jeg vet at en ilder krever mye, men hva? Hun bor i en blokkleilighet, og vet at ilder er en kategori mellom hund og katt, læremessig, men passer virkelig en ilder inn i en ettromsbolig midt i byen og hvor mye oppmerksomhet må man gi? dvs hvor mye krever de for å trives?
Jevan Skrevet 12. april 2007 #2 Skrevet 12. april 2007 Hei du! Jeg hadde ildere for noen år tilbake. Veldig artige og nydelige dyr! Men de krever sitt også, mye mer enn en katt f.eks. Mange tror de er burdyr, noe de ikke er. De bør få masse springetid utenfor buret. De vil gjerne leke og herje. For å så sovne i lengre perioder De bør bli dotrent og bitetrent. Leilighet bør ildersikres, er utrolig hvor mange steder de kan skvise seg inn, og masse rare ting de kan finne på å spise. En huilder må steriliseres ellers kan den dø av blodtap når den går brunstig. En ilderhann bør kastereres pga sterk lukt! Dette var litt om de, du kan be naboen søke på "norsk ilder forening". Der er det ett forum, masse informasjon og tips!
Gjest SuperMoo Skrevet 12. april 2007 #3 Skrevet 12. april 2007 (endret) Ildere er ganske krevende ja. Og fordi de er så nysgjerrige vil de ofte ødelegge ting, potteplanter f.eks. Men de er utrolig herlige og morsomme, har hatt flere selv. Vil anbefale naboen din å lese masse om ilder før hun går til anskaffelse av en. De er ikke burdyr som hamster f.eks! Og det kan jo hende at hun vil reagere på en ilder også siden hun er allergisk mot katt. Faren min har astma og han reagerte på mine ildere ... Endret 12. april 2007 av SuperMoo
Odny Skrevet 13. april 2007 Forfatter #4 Skrevet 13. april 2007 Hun vet at en ilder er krevende og hun tenkte at hun kanksje kunne ha en ilder på prøvetid i tilfelle hun reagerte allergisk. Vil en seriøs oppretter gå med på det og i så fall hvor lang prøvetid? Jeg skal ikke ha en ilder, men regner med at jeg blir ilder-barnevakt av og til hvis hun får en ilder i hus, men hun vil sette seg mest mulig inn i det før hun evt. skaffer seg et husdyr. Er en ilder så klok at den ikke hopper rett ut av vinduet eller balkongen når det står åpent? Hun bor i 4.etasje. Gnager en ilder på ledninger eller kan man oppdra de til å vite hva de får lov til og hva de ikke kan?
Gjest Eir Skrevet 13. april 2007 #5 Skrevet 13. april 2007 Ildere er veldig krevende, og huset må rett og slett ilder-sikres, fordi de er så nysgjerrige, og dermed vanskelige å lære å holde seg unna ting. Potteplanter i vinduskarmen kan du som regel bare glemme, og man må også sikre feks kjøleskap og vaskemaskiner, fordi de kan klatre inn fra undersiden, og pådra seg skader eller bli fastklemt. Små gjenstander som ligger på gulvet blir som regel spist opp, og kan sette seg fast i systemet deres, også har du en dyrlegeregning på 6000,- for å redde dyret. Mange sånne ting å tenke på, og i tillegg kan de være vanskelige å do-trene og noen har også problemer med biting. Norske ildere er også plaget av mye uvettig avl, og har mye sykdom pga dette. Det finnes svært få seriøse oppdrettere av arten, samtidig som det er veldig lett å få ilder med fullt utstyr gratis, siden det er mange som skaffer en, og etterpå blir dritlei.
Odny Skrevet 13. april 2007 Forfatter #6 Skrevet 13. april 2007 Takk for svar. Nå vet jeg litt mer og jeg tviler på at hun går til anskaffelse av en ilder. Jeg har allerede advart henne og sagt at en ilder krever mye oppmerksomhet, men hun ser for seg at hun får en ilder som går tur i bånd, som bare vil leke litt og kose (når hun har tid).
Gjest beekeeper Skrevet 13. april 2007 #7 Skrevet 13. april 2007 Jeg tror også at hun ikke bør ta en prøvetid, men heller dra til oppdretteren og bli kjent med dyret. Det bør hun gjøre uansett, ikke bare ta med en ukjent liten ildervalp hjem. Da vil hun også fort merke om hun er allergisk! Men hvis du tror hun ikke er helt forberedt på det, så.. Det er mye mer jobb med en ilder enn å kose litt å gå tur iblant!
Odny Skrevet 13. april 2007 Forfatter #8 Skrevet 13. april 2007 Jeg vil jo ikke påstå at hun ikke er forberedt på ansvaret, men jeg kjenner henne litt og hun har dager hvor hun helst bare vil lese eller se på tv, men hun er ansvarlig nok til å sette seg inn i saken før hun får seg ett kjæledyr. Hun har ikke tenkt å anskaffe seg en evt. ilder før hun vet alt som er å vite om det. Det er jeg glad for, for ellers hadde jeg vel blitt dagmamma for røveren...
Gjest Meep Skrevet 13. april 2007 #9 Skrevet 13. april 2007 Jeg har en ilder (snart to), og for meg så er det det perfekte kjæledyr! Men som andre sier her så er det mange ting å ta hensyn til. Vil anbefale henne å gå inn på ilder.no/forum, der kan hun spørre om alt hun vil og lese masse om ildere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå