Gå til innhold

Ukesrasjon! :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynte nettopp å leke med tanken om "ukesrasjon", altså å kjøpe inn så og så mye godteri/snacks som jeg syns er okei å spise iløpet av uka.

(F eks. 200g daimsjokolade-plate fra Freia mmmm og to store never potetgull) og fordele det gjennom hele uka.

Så om jeg virkelig har så lyst på en bit en tirsdags kveld for eksempel, så kan jeg uten bad samvittighet ta en bit. Og har jeg spist opp hele 200g sjokoladeplata på onsdag, jahh da er det mitt problem.. Da må jeg vente til neste uke! hehe..

Dette virker for meg som en god idè, da har jeg både oversikt over hvor mye sånt jeg får i meg, og kan nyte en bit om jeg virkelig har lyst på det.

Noen som gjør det samme eller har erfaring med dette? Skal prøve det ut :):)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke prøvd det samme, men det første som slår meg at da kan du jo faktisk gå i kalorioverskudd hver dag! Og det er da ikke bra!? (hvis ønsket er å ta av da... Det vet jeg jo ikke..)

Jeg trives bedre med å spise sunt og holde meg unna snop hver dag, og heller ha en spisedag. Da får kroppen en skikkelig oppkarbingsdag, og kroppen har en dag å jobbe med ekstra kalorier. Det sies at dette skal virke mer positivt på forbrenningen din enn om du spiser hver dag...

Men som du selv sier, det er jo ikke sikkert du spiser litt hver dag! Men hvilken dag du velger å ha spisedag kan man jo variere... :) Må ikke være i helgen!

Skrevet

Ja det daglige kaloriinntaket er jo selvsagt det viktigste.

Jeg er ca 600 kcal i underskudd hver dag, ved hjelp av trening og diett. I løpet av en uke er det 4200kcal i underskudd. En 200 grams sjokolade er ca 1200 kalorier, så netto underskudd på en uke = 3000 kcal.

Dermed er jeg ikke i kalorioverskudd i det hele tatt :)

Kaloriinntaket i løpet av hele uka, eller hele måneden for den saks skyld, blir jo likt, så om jeg fordeler snopet ut på flere dager ( først og fremst etter treninger pga. forhøyet insulinfølsomhet i muskulaturen ) eller alt på en gang i helga, det spiller liten rolle.

Gjest blixen
Skrevet

Kan du forklare meg dette med kalorier, underskudd osv? Trenger sårt en oppklaring, og det virker som du har oversikten. :)

Altså, til daglig spiser jeg mellom 1500-2000 kalorier. Jeg trener 4-6 dager i uka, og brenner vel av 300-500 kalorier på en økt.

Hvordan blir da regnestykket? Er jeg i minus eller pluss? Fint med en kommentar om det er lite/mye mat. (Jeg er ikke vant med å telle kalorier, har fulgt Fedon, men greit å vite.)

Skrevet

Jeg finner ikke linken nå, men synes jeg har lest at det er gunstigere å kun ha EN "fråtsedag". Husker ikke den nøyaktige forklaringen på det, men det var noe med at det er vanskelig/umulig å legge på seg mer enn 100g om dagen eller noe. Fråtser man en dag, vil man ikke fyke opp i vekt altså. Fordeler man fråtsingen jevnt utover uka derimot..

Ser jo logikken i kaloritellingen din, men samtidig er det vel flere faktorer som teller inn enn bare ren kalori-matematikk. Men nå er jeg langt i fra noen ekspert på dette feltet, faktisk synes jeg det matgreiene og kalorier vs karbohydrater osv er utroooolig forvirrende!

Gjest Elfrida
Skrevet
Er jeg i minus eller pluss? Fint med en kommentar om det er lite/mye mat.

Eh, det er ikke så lett å si, for man har forskjellig forbrenning og aktivitetsnivå, men det du selvsagt ser det på er om du går opp, ned eller ikke forandrer vekta.

Selv syns jeg det med å telle kalorier blir altfor mye mas og fokus på maten hele tida. Fasiten får du når du går på vekta en gang i uka eller sjeldnere (hver dag blir litt tullete for det kan være variasjoner i vann i kroppen etc)

Gjest blixen
Skrevet

Enig, kaloritelling blir slitsomt. Jeg har gått ned over 30 kg uten å telle kalorier, men ved å følge Fedons prinsipper.

Jeg trener masse, 4-6 g i uka. Siden i sommer har jeg desverre gått opp i vekt. Derfor blir jeg litt desperat. Har nå meldt meg inn i vektklubben, og fått anbefalt 1400 kalorier pr dag. Ikke mye altså. Så da har det blitt for mye mat ja, selv om det er sunn og riktig mat.

Men over til TS's spørsmål:

Nei, jeg kan ikke ha ukens kosemat liggende i skapet; når jeg får godsaker kommer inn i hus, må det spises med en gang. Desverre.

Skrevet

Jeg prøver å gjøre det samme, men er ikke alltid det funker helt..før spiste jeg ikek godteri på to år, men spiste is og slike ting i stedet- og da går det jo ikke nedover med kiloene..så nå skal jeg prøve å holde meg til de sjokoladene jeg har bestemt meg for, så får vi se.

Noen i en annen tråd her som sier: Vil jeg spise den kaka (i dette tilfelle: sjokoladen) eller bli slank?

det spm skal jeg stille meg framover...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...