Gå til innhold

Bruden bestemmer hva andre skal ha på seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min skal være forlover i sommer. Bruden skal ha to forlovere, og de skal få sydd seg kjoler i lik farge. Nå forlanger bruden at mannen min skal bære slips i samme farge som kjolene til forlovere.

Mannen har allerede antrekk til dette bryllupet. Dersom han går med på å kjøpe seg slips i fargen bruden ønsker, blir han nødt til å kjøpe et helt nytt antrekk da fargen på slipset et meget spesiell og passer ikke til dressen han har.

Jeg mener at bruden er frekk som forlanger noe sånt, og sier til mannen at han bør si pent ifra at han ikke har mulighet til å gjennomføre det hun ønsker. Men han nekter å gjøre det, da han syns det blir frekt av ham siden han tross alt er blitt valgt ut til å være forlover.

Hva syns dere? Er det virkelig vanlig å forlange noe sånt? Da vi planla bryllupet vårt (to år siden) kunne det aldri falle meg inn å forlange noe sånt.

Håper dere kommer med mange synspunkter.

Gjest Veronica Mars
Skrevet

Det eneste hun forlanger er jo at han går med et spesielt slips, jeg synes egentlig ikke det er for mye. Han får vise henne dressen og si at det er den dressen han har, og hvis hun da ikke synes at han kan gå med det slipset til dressen, er det hun som har et problem. Da får hun i så fall spandere ny dress hvis det er så sinnsykt viktig for henne.

Skrevet
Det eneste hun forlanger er jo at han går med et spesielt slips, jeg synes egentlig ikke det er for mye. Han får vise henne dressen og si at det er den dressen han har, og hvis hun da ikke synes at han kan gå med det slipset til dressen, er det hun som har et problem. Da får hun i så fall spandere ny dress hvis det er så sinnsykt viktig for henne.

Hun er klar over hvilken dress han har tenkt å bruke, og vi har sagt ifra at slipset ikke passer til dressen overhodet, noe hun var enig i. Da hadde hun antydet at han kanskje kunne brukt en annen dress istedenfor. Men for å bruke en annen dress, blir vi nødt til å kjøpe alt nytt, både dressen, sko, skjorte, bare pga slipset.

Gjest =tentacle=
Skrevet

En brud er en slags halvgud. Det er den dagen i livet hvor man kan invitere 100 gjester, bare for å ha dem som publikum for å fremheve seg selv og sin kjære, alle sine dekorasjonsideer og brudestash, og gi blaffen i gjestfrihet.

Gjestene skal bare være takknemlige for å være inviterte til å "dele" denne store dagen med brud og brudgom, selv om de betaler noen tusen i reise, overnatting, antrekk, pynt og gaver for å se på en vielse klokken ett, og kjede seg på egenhånd frem til klokken 23 når de får slippe til med førsteprioritetsgjestene når det serveres kaffe og kaker, og deres partner ikke er invitert hvis ikke hun/han også er bestis med begge i paret.

Når de to andre forloverne må ha nytt antrekk (og de har sikkert også kjoler i skapene sine) så er det vel egentlig ikke noen prinsippforskjell i at også den mannlige forloveren forventes å stille i nytt. At det insisteres på et spesielt slips, tyder jo på at dette er et veldig detaljorientert brudepar, og at "noen" kan bli nokså stresset hvis det demrer at det hellige fargetemaet kan sprekke allerede foran alteret.

De burde betale hvis de krever spesielle antrekk av forloverne sine. Det regnes fortsatt som en ære å være forlover, men forloveroppdraget handler egentlig om andre ting enn å være en utstillingsdukke for brudeparets smak.

Hvis det ender med at det må kjøpes ny dress for å matche slipset, så er det frekt. Jeg hadde nok likevel kjøpt antrekk og stilt smilende på den store dagen, så sant det ikke skjer ofte at de "snylter" penger.

Skrevet

:overrasket: Uhørt! går ikke an å forlange at dere skal kjøpe helt nytt antrekk bare for et slips.

klart det er stilig med gjennomgående farger i bryllupet, men det er måte på hva en skal forlange. Hun var jo en skikkelig bridezilla.

Planlegger selv bryllup (2.juni) i disse tider, og legger meg ikke oppi hva forloverene har på seg. De kommer nok til å være flotte uansett. :)

Gjest lillelou
Skrevet

Jeg, en halvgud. Me like. :sjarmor:

Men ærlig talt syns jeg denne bruden bør stikke fingeren i jorda og få litt bakkekontakt igjen. Jeg syns virkelig ikke hun har det aller minste med å forlange hva slags slips din mann skal ha, jeg syns det er "ille" nok at hun har forlovere med samme kjolefarge. Sniff,sniff, her lukter det ikke spesielt godt. Klart det er en ære å få være forlover,men det betyr heller ikke at man skal danse fullstendig ukritisk etter brudeparets (og mistenkelig ofte spesielt brudens) pipe.Og dress er jo ikke akkurat noen billig investering,heller. Hvis bruden er ubøyelig på området, syns jeg faktisk at hun bør betale antrekket til mannen din.

Skrevet

I utgangspunktet synes jeg ikke det er så gale at hun vil at mannen din skal ha slips i samme farge som forloverkjolene. Det skal da egentlig litt til at det skal skjære seg så veldig? Hvertfall hvis det er snakk om en mørk dress, som er mest vanlig i bryllup, da passer jo de aller fleste farger til det.

Men så klart, nå vet jo ikke vi hverken fargen på dressen eller slipset hun vil at han skal bruke. Hadde vært interessant å vite. Vi vet jo heller ikke noe om dresscoden ellers i bryllupet heller. Men i og med at bruden har sett mannen din sin dress og ikke sagt noe om den så går vel den greit innenfor dresscoden?

Jeg synes det er greit å "kreve" at en skaffer seg en mørk dress hvis dresscoden er "mørk dress" ol, men å kreve at en skal kjøpe seg ny dress pga at slipset en blir prakket på ikke passer til synes jeg er for drøyt. Da får hun velge da, enten kjøpe nytt antrekk til mannen din eller la han gå i den han har.

Skrevet

Jeg synes det er helt ok om en brud sier til mannens forlover at: "Forloverene mine skal ha slik og slik kjole, det hadde vært hyggelig om du kunne matche slipset"

Å forlange at han skal ha slipset, og eller kjøpe ny dress for å kunne matche denne fargen er helt tullete.

Det er vel muligens slik at 5% av jentene som gifter seg blir litt rare i hodet og begynner å sette pussige krav til omgivelsene, dette er en av de. Men husk, mest sansynlig så forstår hun ikke helt konsekvensene av sin befaling, at han må kjøpe ny dress.

Jeg er forøvrig en av de som synes att de fleste bruder og forlovere har ett altfor stort fokus på dette med at alt skal matche og hva det er passende at en forlover har på seg :sjenert:

Skrevet

Nå forlangte vel ikke bruden ny dress, men matchene slips. Syns ikke det er uungåelig vist ho ville ha litt gjennomgangstema, men må evt betale for slipsene. Må han ha ny dress må dere heller spør ang dette.

Syns ikke det er frekt at brudene skal få lov å få det som de vil, men da må de betale selv :-)

Gjest Elfrida
Skrevet (endret)

Det kan være stilig med matchende farger i et bryllup, men matchende mennesker er nærmest latterlig. Syns jeg.

Endring: altså at klærne skal matche til serviettene osv blir litt sprøtt.

Endret av Elfrida
Skrevet

Jeg kjenner at jeg egentlig bare er veldig nysgjerrig på en ting her:

hvordan i all verden ser dressen til din kjære ut?

Det skal da vitterlig veldig mye til for at ET SLIPS skal gjøre at hele antrekket skjærer seg, så fremt det er i et bryllup (der det ikke akkurat er vanlig å gå med orange, ceriserosa eller purpurrød dress...)

Selv bryr jeg meg katta om hva folk har på, så lenge de går nogenlunde pent kledd. Men dersom denne bruden er forferdelig opptatt av detaljer, noe det virker som hun er, synes jeg ikke akkurat å prakke på noen et slips er noen dødssynd.

Gjest Frysepulver
Skrevet

Skal hun bestemme skal hun betale - ferdig med det

Skrevet

Dette hørtes litt amerikansk ut for meg, med forlovere som skal matche bruden.. :) Synes det er mye forlangt at han skal ha det slipset når han må ha ny dress, ellers hadde det vært en annen sak.. Men uhørt å kreve at han skal få seg nytt antrekk bare for et nytt slips.. :overrasket:

Høres ut som denne bruden har tatt litt av ja..

Skrevet

Det skal da vitterlig veldig mye til for at ET SLIPS skal gjøre at hele antrekket skjærer seg, så fremt det er i et bryllup (der det ikke akkurat er vanlig å gå med orange, ceriserosa eller purpurrød dress...)

Det var min første tanke også...

Forøvrig er jeg enig i at om bruden/brudeparet har veldig spesifikke meninger om hva andre skal ha på seg, er det naturlig at de også betaler antrekket.

Gjest baby-E
Skrevet

Jeg mener at om hun i det heletatt skal ha noe å si på antrekket, får hun betale for det også.

Annonse
Skrevet

Hvorfor ikke legge godviljen til litegrann her da? Så umulig synes jeg ikke dette problemet er at det ikke kan løses på en veldig enkel måt....

Du/dere kjenner vel paret fra før - og dette er vel neppe et bombenedslag.

Hvorfor ikke låne dress av en far eller bror, denne ene dagen? Kanskje kan dere leie en dress, eller kjøpe en billig variant som uansett er fin å variere med.

Selv måtte min manns forlover fint stille i kjole i hvitt - det samme som min mann. Det er tradisjon og ikke et spørsmål om saken fra vår venn.

Et slips - herlighet - gjør det ikke så vanskelig da. Ikke alt er verdt å legge aggresjon på....

Skrevet

Betaler brudeparet kjolene for brudens forlovere også? I så fall bør de betale nytt antrekk til din mann også.

Men er som flere over veldig nysgjerrig på slipsfarven og dressfarven... Gjetter at din mann har blå eller lys dress?

Skrevet

Dette tenkte jeg også. Tilogmed nye sko måtte jo kjøpes inn!

Fortell oss litt om dressen/slipset, da!

Skrevet

Jeg synes som de fleste andre her, at dersom det bare hadde dreid seg om å kjøpe et nytt slips, hadde det vært greit. Men dersom hele dressen må byttes ut, er det ikke greit at bruden skal bestemme. I så fall må brudeparet betale den nye dressen.

Jeg skal være forlover snart, og jeg har tenkt å kjøpe en ny kjole uansett. Da er det naturlig for meg å spør bruden om hun har noen tanker om hva som kan passe. Men dersom hun skal bestemme noe jeg ikke har lyst til/råd til, får hun spytte i.

Skrevet

Trodde kanskje de fleste brukte en eller annen form for mørk dress i et bryllup, da burde jo et hvilket som helst slips passe, og mørke/sorte sko har en vel som regel også. t.o.m til en grå dress går vel de fleste slipsfarver an..ellers får en vel en dress poå Dressmann til en 1000,-, en mørk dress er vel alltid greit å ha, det går vel til det meste..(selv om jeg ikke forstår at en gidder å lege så mye penger og stress for et bryllup ;) )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...