Gjest Gjest Skrevet 12. april 2007 #1 Skrevet 12. april 2007 Min venninne som er fra et afrikansk land giftet seg for tre år siden med en mann fra samme afrikanske land. De hadde en drøm og hun ble forelsket... Hun og han fikk et barn, men det var ti måneder før han kom til Norge og 4 måneder før de giftet seg. De har aldri giftet seg i Norge. Hun har norsk statsborgerskap og har bodd her siden hun var en tenåring, og han håper han får det. Men han verken betaler regninger, husleie eller for maten selv om han har fått seg jobb og nå er hun lei og har skilsmisse som eneste utvei, hvis ikke hun skal bli mer knust. Hun er deprimert, hun trodde på deres forhold, men så viser det seg at hun var billetten til Scandinavia... Det har han selv sagt. Hvis hun skilles iflg norsk lov, er det enda gyldig i et annet land eller er det bare gyldig iflg. norsk lov? Hva bør hun forholde seg til. Hun vil det beste for barnet, men er ganske redd han. Det hun har sagt en dag om vold og trusler vil hun ikke fortelle offentlig pga redsel for reprisalier. Han er snill mot barnet, men det er også alt. Jeg kan ikke si at han er så snill når han truer barnets mor, men jeg ser at det er to forskjellige mennesker som ikke passer sammen og de er foreldrene. Er det noen som kan rett og praksis når det gjelder ekteskap inngått i ett annet land? Vi var hos en advokat i går og iflg norsk lov, kan hun begjære skilsmisse og hvilke land gjelder det ikke for? Hun vil ikke skade han men hun har temperament. I Norge blir de flest enige om å skilles, men som muslimer som ikke har vært i Mekka, er det snakk om ære og skam. Som venninne prøver jeg å hjelpe henne og den hjelpen jeg kan gi skal være til det beste for barnet. Hun trodde på forholdet, mens han har sagt at han brukte henne for å få innpass til landet...og at han aldri har brydd seg om henne. Han har flyttet ut, men nekter å skrive under på papirer og mens de bodde sammen og etter at han fikk jobb, han også, har han ikke betalt en regning. Jeg kan litt om norske lover, men hva bør hun ta hensyn til i møte med familerådgivningskontoret? Hun står som aleneforsørger fordi barnet ble født i Norge før de ble gift, og hun har ikke tenkt tanken å nekte han samvær, men han har psyket henne så langt ned at hun er i ferd med å gi opp. Jeg lufter mine tanker, fordi jeg er tante til barnet deres og jeg lurer på om noen vet noe om UDI, skilsmissepraksis, samvær med barn osv.
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2007 #2 Skrevet 12. april 2007 Det som skjer hvis de går fra hverandre er at han kan miste oppholdstillatelsen i Norge. Hvis de er gift ved muslimsk seremoni må de, i tillegg til norsk skilsmisse, også sørge for å få skilsmisse etter muslimske lover, hvis ikke vil de anes for gift i hjemlandet, med alt det medfører.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 12. april 2007 #3 Skrevet 12. april 2007 De er gift i Afrika men i et vestlig orientert land. Hva det innebærer vet jeg lite om, men kan han ikke få fortsatt oppholdstillatelse når de må til megling og familerådgivningskontor og blir skilt ifg norsk lov og blir enige om en samværording? (som umulig kan gjennomføres hvis han ikke bor i Norge) Det er det samme for henne sier hun, men hun trodde på dette forholdet og nå er hun helt knust. En vegg har falt ned...
Gjest Gjest_Arne_* Skrevet 12. april 2007 #4 Skrevet 12. april 2007 Spørsmålet er om de giftet segjuridisk i Afrika, eller om de kun er gift etter islams regler. Dersom førstnevnte er tilfelle så gjelder så klart en skilsmisse i Norge også internasjonalt. Dersom ikke må de skille seg kun innenfor islam, men det vet jeg lite om!
Gjest Gjest_Laila_* Skrevet 12. april 2007 #5 Skrevet 12. april 2007 Hun står som aleneforsørger fordi barnet ble født i Norge før de ble gift, og hun har ikke tenkt tanken å nekte han samvær, men han har psyket henne så langt ned at hun er i ferd med å gi opp. ← Står ho virkelig som aleineforsørger? Dersom ho mottar aleineforsørgertrygd så er det nok svært vanskelig å få familerådgiving etter ein evetuell skilsmisse, då han ikkje har og har hatt noko ansvar og forsørgjerplikt overfor barnet sitt. Sei frå viss ho ikkje er oppført som einemor, for då kan eg spørre kompisen min på NAV som er ein jævel på lov & reglar!!
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 12. april 2007 #6 Skrevet 12. april 2007 Jeg regnet ikke med å få noe vettug svar her, men kanskje jeg håpet på det. Jeg har mine kanaler, men kjenner ikke til annet enn norske lover, men vet mye om ære muslimske menn og kvinner føler. Det er barnet deres som er viktigst, men er mor ulykkelig eller far, er barnet lidende. Var det bare to voksne ville jeg ikke spurt her.
Gjest Gjest_Arne_* Skrevet 12. april 2007 #7 Skrevet 12. april 2007 Nei vel, men du har ihvertfall fått ærlige forsøk på vettuge svar og når folk spør etter tilleggsopplysninger ignorerer du dem. Når det er snakk om såpass komlekse spørsmål bør du forstå at man må ha tunga rett i munnen og få alle fakta frem. Så det hele bunner ut i: har det giftet seg både muslimsk og juridisk (som er det vanlige i vestlige land) eller kun muslimsk (som er mest vanlig på Afrikas Horn, Midtøsten mm)??
onyx Skrevet 12. april 2007 #8 Skrevet 12. april 2007 Er det noen som kan rett og praksis når det gjelder ekteskap inngått i ett annet land? Vi var hos en advokat i går og iflg norsk lov, kan hun begjære skilsmisse og hvilke land gjelder det ikke for? ← Og hvorfor i alle dager kunne du ikke spørre advokaten om dette? Det er noe h*n burde visst, eller fort kunne finne ut for dere? Ellers er det ikke så lett for andre å svare på dette uten endel detaljer, som du som venninne kanskje ikke bør legge ut på nettet?
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2007 #9 Skrevet 12. april 2007 De bor i et moderne afrikansk land og ikke i jungelen og bare spiser bananas,,, Jeg kan jo spørre her, men jeg tar heller par telefoner og noen mail til UDI, osv. KVINNER 334.
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2007 #10 Skrevet 12. april 2007 De bor i et moderne afrikansk land og ikke i jungelen og bare spiser bananas,,, ← Okei... Så utrolig pinlig for deg, stakkars. :hår:
Gjest Gjest_Laila_* Skrevet 12. april 2007 #11 Skrevet 12. april 2007 De bor i et moderne afrikansk land og ikke i jungelen og bare spiser bananas,,, Jeg kan jo spørre her, men jeg tar heller par telefoner og noen mail til UDI, osv. KVINNER 334. ← Er det mulig? Er det nokon her som har påstått dette? Bare fordi at du ikkje klarar å svare relevant så treng du ikkje late som om du er 15 år og frå Brummundal, eller noko! Makan!
onyx Skrevet 12. april 2007 #12 Skrevet 12. april 2007 De bor i et moderne afrikansk land og ikke i jungelen og bare spiser bananas,,, Jeg kan jo spørre her, men jeg tar heller par telefoner og noen mail til UDI, osv. KVINNER 334. ← Eh, hva har det med saken å gjøre?? Det er ikke snakk om hvor moderne landet er, men om lover og regler i landet de har giftet seg, og om en skilsmisse utført i Norge er gyldig i det landet. Og det er den ikke helt automatisk slik! Himmel, jeg bor faktisk i et europeisk land, men tasser jeg avgårde og gifter meg i kirken her, så er det ikke juridisk gyldig alene, men kun en religiøs sermoni.
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2007 #13 Skrevet 12. april 2007 De er gift i Afrika men i et vestlig orientert land. Hva det innebærer vet jeg lite om, men kan han ikke få fortsatt oppholdstillatelse når de må til megling og familerådgivningskontor og blir skilt ifg norsk lov og blir enige om en samværording? (som umulig kan gjennomføres hvis han ikke bor i Norge) ← Nei, han har ikke rett på opphold i dette tilfellet. Men han kan søke om å få bli i landet til en eventuell megling og samlivsordning er avklart. Samværsordning praktiseres selv om ene forelderen bor i utlandet. Da er det praksis at ferier blir brukt, ikke annenhver helg pluss en gang i uken. Flott at du er en god venninne og at dere har satt en advokat på saken! Det er et sammensurium av regler og paragrafer å forholde seg til, så det er veldig greit at noen hjelper en. Håper dere finner ut av det!!
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2007 #14 Skrevet 12. april 2007 Dere trenger ikke å vise meg mindre respekt fordi jeg spør om et vanskelig spørsmå! Lovene i landet de bor i er like riktige som i norge, men jeg lurer på om skilsmise kan tas ut her og at de ikke må reise dit, for det vil han aldri gå me på!
Gjest Bellatrix Skrevet 12. april 2007 #15 Skrevet 12. april 2007 Dere trenger ikke å vise meg mindre respekt fordi jeg spør om et vanskelig spørsmå! Lovene i landet de bor i er like riktige som i norge, men jeg lurer på om skilsmise kan tas ut her og at de ikke må reise dit, for det vil han aldri gå me på! ← Du har fått flere gode svar, men de er ikke gode nok for deg. Det kommer helt an på hvilket land det er snakk om og hvordan ekteskapsinngåelsen foregikk.
Gjest Talula Skrevet 12. april 2007 #16 Skrevet 12. april 2007 Dere trenger ikke å vise meg mindre respekt fordi jeg spør om et vanskelig spørsmå! Lovene i landet de bor i er like riktige som i norge, men jeg lurer på om skilsmise kan tas ut her og at de ikke må reise dit, for det vil han aldri gå me på! ← Kan ikke advokaten deres svare på dette? H*n må da være best kvalifisert til å finne ut av hvordan dette må gjøres for å bli riktig. Forøvrig synes jeg de som har svart ikke på noen måte har vært respektløse, men prøvd så godt de kan å svare.
Tiit Skrevet 12. april 2007 #17 Skrevet 12. april 2007 Himmel, jeg bor faktisk i et europeisk land, men tasser jeg avgårde og gifter meg i kirken her, så er det ikke juridisk gyldig alene, men kun en religiøs sermoni. ← Hva mener du? At å gifte seg i kirken i Norge ikke er en juridisk bindende handling?
Gjest Talula Skrevet 12. april 2007 #18 Skrevet 12. april 2007 Hva mener du? At å gifte seg i kirken i Norge ikke er en juridisk bindende handling? ← Tror hun mente at i enkelte europeiske land er det slik at kirken ikke har vigselsrett slik som i Norge. Vet at det er slik i en del andre land, at alle må innom byfogden eller noe, fordi det er det som er juridisk gyldig, og ikke den religiøse seremonien. Det var ihvertfall slik jeg forstod henne
onyx Skrevet 12. april 2007 #19 Skrevet 12. april 2007 Hva mener du? At å gifte seg i kirken i Norge ikke er en juridisk bindende handling? ← Jeg bor ikke i Norge
Gjest gurimalla Skrevet 12. april 2007 #20 Skrevet 12. april 2007 Dere trenger ikke å vise meg mindre respekt fordi jeg spør om et vanskelig spørsmå! Lovene i landet de bor i er like riktige som i norge, men jeg lurer på om skilsmise kan tas ut her og at de ikke må reise dit, for det vil han aldri gå me på! ← Det er en norsk etat som har oversikt over hvilke regler som gjelder for inngåelse av ekteskap og skilsmisse i forskjellige land. Hvis jeg ikke husker helt feil er dette bufetat (barne- ungdoms- og familieetaten). Der skal det være mulig å finne hovedregler + ansvarlig myndighet i det aktuelle landet. Det er flere afrikanske land hvor "tradisjonelle ekteskap" er gyldige. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå