Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ville du vært sammen med en mann som sa han ikke ville gifte seg?

Videoannonse
Annonse
Gjest -eline-
Skrevet

I utgangspunktet nei, spesielt ikke dersom vi skulle hatt barn. Ikke fordi jeg på død og liv ønsker et svært prinsessebryllup, men et ekteskap er det eneste som sikrer hverandres rettigheter ved feks et dødsfall (feks kan ikke samboende sitte i uskiftet bo).

I tillegg så synes jeg at det å få barn sammen er atskillig mer forpliktende enn å gifte seg, ergo så skjønner jeg ikke helt denne frykten enkelte 3-barnsfedre har for å gifte seg... :klø:

Skrevet
I utgangspunktet nei, spesielt ikke dersom vi skulle hatt barn. Ikke fordi jeg på død og liv ønsker et svært prinsessebryllup, men et ekteskap er det eneste som sikrer hverandres rettigheter ved feks et dødsfall (feks kan ikke samboende sitte i uskiftet bo).

I tillegg så synes jeg at det å få barn sammen er atskillig mer forpliktende enn å gifte seg, ergo så skjønner jeg ikke helt denne frykten enkelte 3-barnsfedre har for å gifte seg...  :klø:

Helt enig.

Skrevet
I tillegg så synes jeg at det å få barn sammen er atskillig mer forpliktende enn å gifte seg, ergo så skjønner jeg ikke helt denne frykten enkelte 3-barnsfedre har for å gifte seg...  :klø:

Det trenger jo ikke handle om frykt.

Selv har jeg to barn, men slett ikke noe behov for å bli gift. Dog jeg leker med tanken innimellom. For meg handler det om økonomi i grunn. Hadde jeg kunnet, ville jeg giftet meg og vært ferdig med det. Men på grunn av mine barn vil jeg det skal være en begivenhet som de tar del i og dermed ha et lite familieselskap med de nærmeste. Men selv det koster penger, derfor ligger det langt inn i fremtiden å bli gift - om vi i det hele tatt skal bli gift. Jeg prioriterer penger på andre ting akkurat nå.

Og for å svare hovedinnlegger. Ja, jeg kunne godt vært sammen med en som sier klart fra at han ikke vil gifte seg. Men jeg skulle likt å vite grunnen.

Skrevet

Ja, jeg har ingen problemer med det - men så er vi enige om å ikke gifte oss, da.

;)

Gjest Talula
Skrevet

:Nikke:

Også synes jeg det er noe romantisk over å forplikte seg overfor hverandre slik man gjør når man gifter seg. Selv ville jeg neppe vært sammen med en mann som ikke ville gifte seg noen gang, men man skal jo aldri si aldri.

Skrevet

Spørs litt hva grunnen er da. Er det fordi han ikke vil være "oppbrukt" på markedet senere så nei...

Skrevet

Jeg er sammen med en som ikke vil gifte seg. Men vi planlegger barn da. Så på en måte så har vi bestemt oss å ha et liv sammen, selv om vi ikke gifter oss. Jeg kunne godt tenke meg å bli gift, men det er ikke det viktigste i livet.

Skrevet

Kommer helt an på hvorfor han ikke vil. Er ikke helt sikker på om jeg vil selv heller, så jeg ser gode grunner både for og imot.

Gjest =tentacle=
Skrevet

Nei. Vil ha en som kan se for seg at han på et tidspunkt vil gjøre et valg om å virkelig satse.

Skrevet

Ja, å gifte seg er da ikke det viktigste her i livet... Nå har jo jeg vært gift en gang også, og derfor er jeg ikke spesielt ivrig... ;)

Skrevet

Utvilsomt JA. Man trenger da ikke gifte seg? Det finnes masse kontrakter man kan skrive for å sikre seg og eventuelt sine ved et brudd. Det er hyggelig med bryllup men mange synes jo det rett og slett blir for mye greie. Man trenger selvfølgelig ikke lage det stort med inntog av bestemte foreldre og svigerforeldre osv men mange har bare ikke lyst til å gifte seg og det synes jeg man skal respektere.

Tenk om du "truer" en mann til å gifte seg også føler han seg dermed så kneblet at han begynner å mislike det? Da er det jo bedre å være samboer, kanskje man ubevisst jobber litt mer for forholdet også da? Jeg vet ikke. Jeg gjør det nå, kanskje klok av skade og jeg akter ikke å dra med meg mannen i mitt liv opp kirkegulvet når han ikke vil.

;)

Skrevet

Det er pr i dag ikke alt man kan ordne med kontrakter og avtaler, så om man ønsker å stifte familie er det lurt å seriøst sette seg inn i om det ikke ville vært greit å gifte seg også. (inntil noen endrer loven slik at f.eks samboende med felles barn kan avtale at de kan sitte i uskiftebo da, f.eks)

Nei, jeg tror ikke jeg ville vært sammen med en som ALDRI vil gifte seg. Han skulle hatt en meeeeeget god grunn da, for å overtale meg til noe som, om amn ser bort fra alt med følelser, er økonomisk fornuftig. De juridiske følgene av det altså.

Det handelr litt om holdninger, og hva jeg ønsker meg av en mann. Og antakelig er jeg ikke helt objektiv heller, ettersom det er drøye 2 måneder til jeg skal gifte meg med min forlovede. For meg handelr det om følelser og ønsker, som også er en del av våre holdninger og hvem vi er, men selv om vi ser bort fra dette, så ville jeg av juridiske grunner ønsket å bli gift, så derfor ville et livsvarig forhold til en mann som absolutt ikke ville gifte seg vært noe vanskelig. (hva i all verden er så viktig for ham at det strider mot fornuften? Det måtte vært noe veldig spesielt, som måtte hatt en god del å si for hvem han er som person...)

Skrevet

Ja. En kan ha det like bra fordi om en er gift eller ikke.

Skrevet

Jepp. Jeg har nemlig ikke spesielt lyst til å gifte meg selv, så det hadde vært like greit med en mann som ikke var så opptatt av det.

Skrevet

Bullshit!

Det er bare å skrive et testament der samboer tilgodesees med alle dine verdier!

Raskere og billigere enn et bryllup!

Skrevet

For meg er det ikke viktig å gifte meg, så det hadde i utgangspunktet ikke vært noe problem.

Men: hvis det for meg hadde vært viktig å gifte meg, skjønner jeg ikke helt argumentasjonen til enkelte av dere. For hvis den mannen jeg var sammen med var mannen i mitt liv, og den eneste jeg kunne se for meg å dele livet med, vil jeg jo ha et bedre liv og kunne få bedre rettigheter ved å være sammen med denne mannen som ugift enn å leve alene (ev med en mann jeg ikke elsket). Man kan jo skrive testamente. Akkurat det å sitte i uskiftet bo eller få enkepensjon vil jeg ikke få hvis jeg ikke finner en annen mann å bo sammen med og lever som enslig. Og hvis slike materielle hensyn skal være betingelse for å velge en å bo sammen med og gifte seg med, ønsker jeg ikke å gifte meg med en mann jeg ikke elsker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...