Gå til innhold

Eksem/ bulkete negler

Anbefalte innlegg

Gjest Fjesingen
Skrevet

Jeg har eksem og har hatt det helt siden jeg var liten, min far og bestefar sliter med det samme, jeg tror det kalles atopisk eksem. Jeg har noen spørsmål som jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med:

-Etter at jeg fylte noen og tyve har neglene mine gradvis blitt styggere. De bulker seg i bredderetningen, både "innoverbulker" og "utoverbulker". Av og til ser det ut som om noen har tatt en sag og sagd litt ned i neglen. Det begynte på et par fingre men nå er det bare tomler og lillefingre jeg ikke har bulker på. Jeg vet ikke om dette har sammenheng med eksemen men det er rart at jeg da ikke hadde slike plager før jeg var par og tyve år. (nesten 10 år siden) Finnes det noe jeg kan gjøre for å forhindre dette?

-Noen ganger får jeg en intens kløe rundt munnen, særlig i området rett under nesen. Dette blir rødt og stygt etter en stund, selv om jeg lar være å klø på det så kan jeg våkne neste dag og området er rødt og litt væskende. Etter et par dager går det over, huden der blir deretter veldig flassete og jeg må bruke vaselin for å kamuflere det. Så går det enda et par dager hvor jeg er helt fin, før kløen starter igjen. Jeg vet at det ikke er så lurt å bruke sterk kortison på dette området, jeg har prøvd en svak krem som heter mildison (tror jeg) men jeg synes ikke den hjalp. Har også prøvd Xylocain for å stanse kløe og irritasjon men den hjelper heller ikke, den bare svir på den ømme huden. Noen andre tips?

-Jeg har lyst til å prøve nattlysolje (?) eller en annen olje el. kapsler som inneholder Omega 3, 6 og 9 fordi jeg har hørt at dette kan virke positivt på veldig tørr hud, som jeg har. Men jeg har ikke lyst til å gå til helsekostbutikk for de har en egen evne til å overtale meg til å kjøpe en masse annet som jeg "bør teste ut". (vet dette fra tidligere erfaringer). Finnes det en nettbutikk å anbefale der jeg kan få kjøpt sånne produkter uten mye om og men?

Gjest Gjest_tonje_*
Skrevet

Hei. Først vil jeg si at det er lurt å ta en tur innom legen. Når det er sagt, kan dette lingne på neglsopp,jeg har vært plaget av dette,da forandrer negln seg o blir på en måte litt deformert oppå med masse bulker og streker. Det jeg vet om sårhet o kløer rundt munnen/munnvikene er at i mange tilfeller kan være en form for vitaminmangel, da kan tungen også bli påvirket. Men som sagt ta en tur innom legen å få sjekket dette. Ellers har myrra.no masse gode oljer for forskjellige plager, for neglsopp ville jeg ha brukt tea tre olje. :)

Skrevet

jeg har det samme på begge tomlene og har hatt det i mange år, det er ikke sopp, det er ikke bulkete fordi neglen er tykkere der det er bulker opp eller tynnere der det er bulker ned, det er bare bulker, som at neglen går i bølger.

selve neglen er frisk, jevnt samme tykkelse som vanlig og naturlig fin farget, men det ser altså ut som de har fått seg noen trøkk og blitt der.

har ingen aning om hvordan bli kvitt det, jeg har hørt med både leger og alternativ behandlere, og har ikke hørt noe jeg kan gjøre for å bli kvitt det noen steder.

Det er ikke farlig og skader ikke, er heller ikke smittsomt (ikke hos meg ihvertfall, har det kun på tomlene og har aldri hatt antydning til noe på de andre fingrene) så det eneste er at det ser rart ut og ser like rart ut med neglelakk da denne gjerne legger seg tykkere i ned-bulkene ....

Skrevet

Jeg vil hvertfall bare si at Nattlysolje burde du prøve enten du må dra til Helsekostforetning eller kjøper den fra internett! Jeg var også plaget av eksem, og Nattlysoljen hjelper kjempemye! Noe annet som er kjempebra mot eksem og andre hudirritasjoner er Aloe Vera! Enten du drikker det, smører det på eller tar det på andre måter, det må du nesten finne ut av selv. ;)

Skrevet

Jeg har og atopisk eksem, men har ikke de bulkete neglene du beskriver. Får også eksem rundt munnen hvis jeg ikke tar solarium. du kan kjøpe omega 3 her: http://kinsarvik.no/default.aspx Jeg anbefaler Udo's Choice.

Skrevet

Takk for svar alle sammen, nå har jeg bestilt Udos choice fra den siden som Succubus nevnte. Jeg skal si fra hvordan det går!

Skrevet

Jeg har eksem på hendene og har samme problem med neglene som TS beskriver. Har hatt det i flere år, og har foreløpig ikke funnet noen god kur... Det går litt i perioder, da, og det blir alltid bedre på sommeren når sola kommer. Det eneste jeg har fått fastslått hos legen er at det IKKE er neglsopp.

Skrevet

Har nøyaktig samme problem som deg ts! Eksem på henden som jeg har arvet av faren min :sur: Neglene blir bulkete og rare, med mass hakk innover. Er nok ikke sopp nei, men eksemen som angriper negleroten. Drikker også Udo's choice hver dag, uten at det har noen effekt (jeg tar udo's choice for huden jeg da). Har begynt å tenke at dette er noe jeg bare må leve med desverre :)

Gjest Fruktfat
Skrevet

jeg har også håndeksem med tilhørende bulker i neglene. hos meg er det eksemet som gjør det.

omega oljer skal være bra for oss med eksem, så det er bare å prøve! (husk at det kan ta lang tis før du merker noe, da)

• 1 måned senere...
Gjest Trådstarter -Fjesingen-
Skrevet

Ja nå har jeg brukt Udo's choice i 6 uker. Har tatt ca. 15 ml. 1-2 ganger om dagen. Men jeg har ikke merket noen forskjell i det hele tatt, eksemet er akkurat som før og jeg må bruke samme mengde fuktighetskrem for å klare meg gjennom dagen. Jeg har vel 1/3 igjen av oljeflaska jeg driver med nå, men tror jeg gir opp når den er tom. :tristbla:

Skrevet

Jeg har også slike bulker. Har støpt på akryl negler, og da ser man det ikke. Jeg spurte hun som satt på neglene hva humplene var. Og hun sa det sannsynligvis var fordi jeg en eller annen gang i tida har skadet fingeren. (klemt den i bildøra eller noe lignende). Dette fører til at neglene blir skadet før den vokser ut. Og de fortsetter og komme ut med denne bulken.

Skrevet

Jeg har også atopisk eksem på hendene og bulker på neglene. Får eksem ved rota, og da blir det vel en slags skade som vokser ut på neglen. Jeg limer på falske negler hvis jeg skal noe spesielt, ellers så bryr jeg meg ikke så mye om det, tror ikke noen andre gjør det heller.

Jeg har prøvde et UTALL av forskjellige helsekostprodukter over 15 år, ingen ting hjelper. Bruker kortison og kaliumpermanganat-bad når det blir for ille.

Eksem sucks....... :(

Skrevet

Jeg har ikke eksem, men 4 skikkelig bulkete negler... Jeg tror selv jeg har skadet dem ved neglebiting gjennom maaange år. De vokser ut bulkete og humpete..desvere..

• 9 måneder senere...
Gjest Flua-ikke innlogget
Skrevet

Har prøvd forever living, og de hjelper ikke for meg. Men, jeg drikker juicen deres, og den hjelper generellt mot min pollen allergi. :)

Skrevet

Tråden er ryddet i henhold til reglene

Trampe -mod-

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...