Gjest Chrizzy Skrevet 11. april 2007 #1 Skrevet 11. april 2007 Hvor gamle sier man at kattungene skal være når man gir de bort? Jeg har en katt på 9 uker, synes hun er så utrolig liten. Er det noe spesielt jeg burde tenke på, eller gjøre for at hun skal ha det godt? Er det fare for at man kan ligge ihjel en så liten kattunge? Takker for svar.
Gjest Kermit Skrevet 11. april 2007 #2 Skrevet 11. april 2007 Kattunger bør være minimum 12 uker når de tas fra moren.
Gjest Chrizzy Skrevet 11. april 2007 #3 Skrevet 11. april 2007 Kattunger bør være minimum 12 uker når de tas fra moren. ← Vet du hvorfor man sier 12 uker?
Dalilah Skrevet 12. april 2007 #4 Skrevet 12. april 2007 Vet du hvorfor man sier 12 uker? ← 12 uker er fordi de siste ukene er meget viktig for kattens oppdragelse. De er i de siste ukene de tar mest etter sin mor og hvor moren "skjenner" på dem hvis de biter for mye, gjør fra seg utenfor kassen, mjauer mye og så videre - det er på en måte modningsfasen for kattungen. I tillegg er ungen faktisk fremdeles på diestadiet. Desverre er det mange som faktisk spør etter yngre kattunger, men kattunger som er yngre nn 12 uker kan være urenslige, sutrete og litt utrygge (KAN, ikke må..)
Gjest Coca Skrevet 12. april 2007 #5 Skrevet 12. april 2007 Enig med de andre. Kattunger bør være minst 12 uker før de tas fra moren. Det handler om preging fra moren, grunnlaget for resten av ungens levetid.
Trampe Skrevet 12. april 2007 #6 Skrevet 12. april 2007 Jeg har hørt mellom 8 og 12, men er enig i at de bør være 12 uker. Jeg skal selv få småkatter i juni, eieren vil gi de vekk ved fylte 10 uker, men vi får se. Jeg mener de bør være hos kattemamma lengst mulig.
Gjest silkesvarten Skrevet 12. april 2007 #7 Skrevet 12. april 2007 jeg har hørt 2 mnd........ men om man kan ha de lengre så må jo det være det aller beste for alle dyr,,,
Gjest Chrizzy Skrevet 13. april 2007 #8 Skrevet 13. april 2007 Enig med de andre. Kattunger bør være minst 12 uker før de tas fra moren. Det handler om preging fra moren, grunnlaget for resten av ungens levetid. ← Ja, det kan jo også bety noe for hvor god hun blir til å oppdra sine egne unger også.
Gjest Chrizzy Skrevet 13. april 2007 #9 Skrevet 13. april 2007 Jeg har hørt mellom 8 og 12, men er enig i at de bør være 12 uker. Jeg skal selv få småkatter i juni, eieren vil gi de vekk ved fylte 10 uker, men vi får se. Jeg mener de bør være hos kattemamma lengst mulig. ← Det jeg merker på vår lille katt nå, er at hun klorer litt mere enn en annen katt vi hadde for en liten stund siden. Vi tok vare på den for min søster, hun var 12 uker. Hun var forsiktigere med klørne.
Pusemamma Skrevet 13. april 2007 #10 Skrevet 13. april 2007 Jeg fikk begge mine kattunger da de var 12 uker gamle. Eierne ville heller ikke gi de bort tidligere pga det er viktig at de lærer oppdragelse av mora. Så de ukene fra 9-12 lærer de mye. Du får jo bare ta best mulig vare på pusen din og gi den masse kos og oppmerksomhet. Husk og gi for som er beregnet på baby puser. En pus trenger og bli lekt med så kjøp noen katteleker, spesielt de små elsker og leke. Jeg har en gang lagt meg oppå pusen i søvne, uf, men det gikk bra.
Gjest Elfrida Skrevet 13. april 2007 #11 Skrevet 13. april 2007 FIFE som er en stor internasjonal organisasjon for katteoppdrett krever et kattunger skal være minst 12 uker gamle ved levering. http://www.fifeweb.org/wp/lib/lib_rls_breg_2007_04.html Jeg antar at det er gode grunner til at de har den regelen. Det kan godt bli fine katter av dem som er tatt tidligere fra moren, men det er større sjanse for at det blir en problemkatt. Jeg har selv en katt som mistet moren sin for tidlig (hun ble funnet ute, moren var borte vekk) og hun er ikke helt god i hodet sitt. Jeg vet ikke om det skyldes at hun ikke har fått en skikkelig katteoppdragelse, men jeg tror litt det. - Hun spiser ikke annet en kattemat (våt- eller tørrfor) og vil ikke smake på andre lekkerbiskener som forskjellig fisk osv, enten det er rått eller kokt. - Hun er meget skeptisk til alt som er utendørs, og er aldri ute i mer enn en halvtime om gangen, og maks 10-20 meter fra døra. Går hun lenger bort finner hun ikke tilbake. (Heldigvis står hun hver gang og skraper på døra til naboen litt borti veien) - Hun skjønner at fugler og småkryp antagelig skal jaktes på, men det eneste hun faktisk jager er insekter (helt greit for meg!) - Tisser i sofaen en sjelden gang uten åpenbar grunn (jeg har vridd hodet mitt for å skjønne hva som trigger det men kan ikke finne noe mønster) - Er generelt utrygg og skeptisk til mye rart.
onyx Skrevet 13. april 2007 #12 Skrevet 13. april 2007 - Hun spiser ikke annet en kattemat (våt- eller tørrfor) og vil ikke smake på andre lekkerbiskener som forskjellig fisk osv, enten det er rått eller kokt. ← Vel, det gjør ikke min katt heller og han var 14 uker når jeg fikk han. Særhet i matveien skyldes vel helst andre faktorer. Men det stemmer at mellom 8-12 uker har man en kritisk læringsfase der kattungene lærer seg mange sosiale regler gjennom lek med hverandre og fra kattemor (som gjerne lærer de å gå på kassa, noe som alene er god nok grunn til å vente). De blir mer modne, tøffere og klare til å flytte hjemmefra, rett og slett.
minienthe Skrevet 14. april 2007 #13 Skrevet 14. april 2007 alle kattene jeg har hatt har jeg fått i varierende alder mellom 7-8 uker (av ymse grunner, jeg er for snill og folk kommer til meg fordi de vet at jeg tar meg godt av dyrene mine, død kattemor etc). har aldri hatt adferdsproblemer bortsett fra en suttetendens på den ene men jeg mistenker at dette hadde andre årsaker i tillegg. men i hovedsak så mener jeg de bør være 12 uker før de leveres til ny eier for å "oppdra" en yngre kattunge kan være en ganske stor utfordring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå