spezitas Skrevet 11. april 2007 #1 Skrevet 11. april 2007 Hvor gamle var deres barn da de begynte å sykle til skolen alene? Eldstejenta mi skal begynne i tredje klasse til høsten, og skal få seg ny sykkel nå i sommer. Hun ønsker å sykle alene til skolen , og veien er ikke lang. (5 minutter å gå) Ikke må hun over noen trafikkert vei heller. Er det for tidlig å slippe en tredjeklassing alene ut med sykkel? Er det for stort ansvar for henne å sørge for at sykkelen blir låst etter bruk til og fra skolen? Hilsen Hønemor...
Gjest *Magica* Skrevet 11. april 2007 #2 Skrevet 11. april 2007 På skolen her vi bor er "grensen" 4. klasse. Den er selvsagt frivillig, men foreldrene oppfordres til å følge den.
Montezuma Skrevet 11. april 2007 #3 Skrevet 11. april 2007 Barna får sykle når skolen tillater det, og det er 4. klasse her også.
ToveM Skrevet 12. april 2007 #4 Skrevet 12. april 2007 Her får ikke ungene begynne før i slutten av 4 klasse. Nå kan vel kanskje ikke skolen bestemme det da, det er vel egentlig opp til foreldrene, men tror nok de fleste følger det her
Wildy Skrevet 12. april 2007 #5 Skrevet 12. april 2007 Ved skolen vår er det ikke tillatt for ungene å sykle til skolen før i 5.klasse, og da kun etter godkjenning fra foreldrene, med beskrivelse av veien de skal sykle og gjennomgang av farlige punkter.Men vi bor i by, med mye trafikk.
Thomas Andrè Skrevet 12. april 2007 #6 Skrevet 12. april 2007 Her får ikke ungene sykle før de har tatt sykkelsertifikatet, som de gjør i slutten av fjerde klasse.
Gjest Tabby Skrevet 12. april 2007 #7 Skrevet 12. april 2007 Her får ikke ungene sykle før de har tatt sykkelsertifikatet, som de gjør i slutten av fjerde klasse. ← Samme her. Og så ville jeg vært skeptisk til om sykkelen sto trygt der... Stoler ikke på at skolen klarer å ha full oversikt, og husker selv hvor mye som ble tatt, både av deler og hele sykler da jeg gikk på skole.
Gjest Ballerina Skrevet 12. april 2007 #8 Skrevet 12. april 2007 Vi har også alltid hatt kort vei til skolen og jeg fikk lov å sykle fra slutten av 2. klasse (det som er 3. nå). Det gikk helt fint! ...jeg brukte fem minutter på å sykle!
Helen Skrevet 12. april 2007 #9 Skrevet 12. april 2007 Før var grensa 4. klasse her men så undersøkte rektor med forsikringselskapet ang. dette for det var så mange som ville sykle før grensa. Vi fikk da et brev hjem om at skolen egentlig ikke har noe med når ungene kan sykle til skolen, det er det kun foreldrene som kan bestemme, ungene er forsikret uansett. Så det er faktisk unger både i 1. og 2. klasse som sykler til skolen.
Kayli Skrevet 12. april 2007 #10 Skrevet 12. april 2007 Her får ikke ungene sykle før de har tatt sykkelsertifikatet, som de gjør i slutten av fjerde klasse. ← Samme her, og vi bor på landet. Dessuten er det 30-sone og fartsdempere store deler av skoleveien.
Gjest Marillia Skrevet 12. april 2007 #11 Skrevet 12. april 2007 Hos oss er det ikke tillatt å sykle til skolen før 5. klasse, om noen ønsker at barna skal sykle tidligere, må foreldrene godkjenne dette skriftelig.
Hobgoblin Skrevet 12. april 2007 #12 Skrevet 12. april 2007 Da jeg gikk på skolen tok vi "sykkelprøven" i slutten av tredje klasse (dvs 9-10 år), og fikk sykle etter det. Men om du skal slippe barna løs på sykkel til skolen avhenger jo mye av skoleveien. Er den tett trafikkert, er det sykkelsti/ fortau, er det vanskelige kryss...? Hvis det er tett trafikk, hadde jeg kanskje syklet en del sammen med ungen for å se på trafikkforståelsen, og prøvd å lære han/hun en del trafikkregler. Men er det godt tilrettelagt skolevei med få kryss, så bør det jo gå greit fra 8-9-årsalderen?
Hedda-78 Skrevet 12. april 2007 #13 Skrevet 12. april 2007 (endret) jeg husker at det ikke var lov å sykle til skolen før i 5. klasse. Det var jo bare tull. Vi barna brukte jo skolens lekeplass på fritiden i flere år før vi begynte der (ny skole fra 4. klasse), og vi syklet jo dit ofte om ettermiddagene. Men til og fra skolen, fikk vi altså ikke lov, for skolen. Resultat: jeg syklet til skolen, låste sykkelen fast i gjerdet på utsiden av skoleområdet, og gikk de siste 5 metrene rundt hjørnet. Endret 12. april 2007 av Hedda-78
mumrik Skrevet 12. april 2007 #14 Skrevet 12. april 2007 Hvor gamle var deres barn da de begynte å sykle til skolen alene? Eldstejenta mi skal begynne i tredje klasse til høsten, og skal få seg ny sykkel nå i sommer. Hun ønsker å sykle alene til skolen , og veien er ikke lang. (5 minutter å gå) Ikke må hun over noen trafikkert vei heller. Er det for tidlig å slippe en tredjeklassing alene ut med sykkel? Er det for stort ansvar for henne å sørge for at sykkelen blir låst etter bruk til og fra skolen? Hilsen Hønemor... ← Vel, som de andre sier har har nok skolen satt en "aldersgrense". Egentlig synes jeg at det er dumt, for fysisk aktivitet er jo bra og alternativet er kanskje at foreldrene kjører barna. det tar jo kortere tid å sykle enn å gå. Min 5 1/2 åring har denne uka syklet alene til barnehagen (bilfritt). Synes han er kjempeflink!
Vannmelon Skrevet 12. april 2007 #15 Skrevet 12. april 2007 Hos oss får de ikke sykle til skolen før de har tatt sykkelprøven i slutten av fjerdeklasse. Hvis noen vil sykle til skolen før det, må de sykle i følge med voksne. Noe av grunnen er nok at synsevnen ikke er ferdig utviklet før i elleve-tolvårsalderen (yngre barn mangler fullt utviklet sidesyn, bl.a.), og at man tross alt må orientere seg og oppfatte hele trafikkbildet litt raskere når man sykler enn når man går. Ellers er det jo bare positivt at barn går eller sykler til skolen framfor å bli kjørt. Jeg tror vi hadde en grense på fjerdeklasse da jeg gikk på skolen selv. Da byttet vi til "storskolegården" og fikk litt flere fordeler, f.eks mulighet til å sykle til skolen-
Helen Skrevet 12. april 2007 #16 Skrevet 12. april 2007 Skolen ungene mine går på har sluttet med sykkelprøve for de mener det er foreldrenes ansvar å lære ungene trafikkreglene og ikke skolens. De har jo egentlig rett i det men jeg synes det er synd at de ikke har sykkelprøva lenger jeg da...
Gjest Frysepulver Skrevet 12. april 2007 #17 Skrevet 12. april 2007 Her får ikke ungene begynne før i slutten av 4 klasse. Nå kan vel kanskje ikke skolen bestemme det da, det er vel egentlig opp til foreldrene, men tror nok de fleste følger det her ← Jeg trodde det var slik at skolen er ansvarlige på skoleveien også, i forhold til forsikring osv. Men mansen sier jo noe annet under her som jeg siterte... Samme her. Og så ville jeg vært skeptisk til om sykkelen sto trygt der... Stoler ikke på at skolen klarer å ha full oversikt, og husker selv hvor mye som ble tatt, både av deler og hele sykler da jeg gikk på skole. ← Tror jeg ikke du kan regne med, skolene ansetter ikke egne sykkelpåpassere Før var grensa 4. klasse her men så undersøkte rektor med forsikringselskapet ang. dette for det var så mange som ville sykle før grensa. Vi fikk da et brev hjem om at skolen egentlig ikke har noe med når ungene kan sykle til skolen, det er det kun foreldrene som kan bestemme, ungene er forsikret uansett. Så det er faktisk unger både i 1. og 2. klasse som sykler til skolen. ←
reiseglad Skrevet 13. april 2007 #18 Skrevet 13. april 2007 Før var grensa 4. klasse her men så undersøkte rektor med forsikringselskapet ang. dette for det var så mange som ville sykle før grensa. Vi fikk da et brev hjem om at skolen egentlig ikke har noe med når ungene kan sykle til skolen, det er det kun foreldrene som kan bestemme, ungene er forsikret uansett. Så det er faktisk unger både i 1. og 2. klasse som sykler til skolen. ← Jeg synes det er flott at skolen setter en grense for hvor gamle ungene skal være når de sykler til skolen! Denne grensen er satt i samarbeid med Trygg Trafikk, som ser på hvordan barns utvikling er, modenhet i forhold til å observere i et trafikkbilde. Vi slipper problemer som: "Per får sykle til skolen, enda han bare er 7 år!!! Hvorfor får ikke jeg lov? Dumme mamma og pappa!!" Da slipper jeg som forelder å svare: "Vel, Per`s foreldre bryr seg ikke om lover, regler og anbefalinger som er gitt av skolen og Redd Barna, og de synes det er greitt at Per sykler i trafikken og risikerer å bli påkjørt, selv om skolen sier at han ikke burde det." Ikke alle foreldre har anledning å sykle sammen med ungene heller.... Hos oss har vi sykkelprøve i slutten av 4. klasse, og lov til å sykle etter det, og det er jeg veldig glad for. Det fines mange uansvarlige foreldre.....
spezitas Skrevet 13. april 2007 Forfatter #19 Skrevet 13. april 2007 Tusen takk for svar! Da ser det kanskje ut til at min datter kanskje må vente enda et år med å sykle til skolen Har rett og slett ikke undersøkt om vår skole har aldersgrense for sykling, og en sykkelprøve høres jo helt glimrende ut! Skal undersøke litt nærmere om dette.
Vannmelon Skrevet 13. april 2007 #20 Skrevet 13. april 2007 Samme her. Og så ville jeg vært skeptisk til om sykkelen sto trygt der... Stoler ikke på at skolen klarer å ha full oversikt, og husker selv hvor mye som ble tatt, både av deler og hele sykler da jeg gikk på skole. ← Skolen har ikke ansvar for sykler, mobiler og slike ting som elevene tar med seg, det er vel derfor ulikt hvor mye de faktisk følger med på at det står trygt. Unntaket er hvis skolen har bedt spesifikt om at elevene må ha med seg noe, f.eks sykkel fordi gruppa skal på sykkeltur. Da har skolen et ansvar dersom noe skulle bli stjålet eller ødelagt i skoletiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå