Gå til innhold

Blind valp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En kollega av meg er helt fortvilet. Har et kull med Dachs valper på nesten 4 uker. Hun er temmelig sikker på at den ene valpen er blind! Den har en hinne øver øynene, og går rett på kanten i valpekassen. De var hos veterinær i dag, men han var ikke helt sikker. Fikk salve i tilfelle betennelse (øynene renner ikke). Han ville se det an i 14 dager. Kollega'n min synes det er forferdelig å vente så lenge, ville gjerne fått det hele overstått hvis valpen er blind.

Noen her som har hørt om liknende tilfeller? :sad:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, ville bare fortelle at jeg har sett denne valpen nå. Den har akkurat passert 4 uker og ser fortsatt ingenting. Veterinæren ville jo se an 2 uker, siden øyne og blodkar så umodent ut. Men etter å ha sett øynene kan jeg ikke få meg til å tro at hun noen gang kommer til å se. Hele den fargede iris er lysblå/hvit uten noe synlige pupiller ...

Den lille tispen var helt perfekt og nydelig. Var usikker da hun gikk på bena, og brukte hørselen mye mer enn de andre valpene (spisset ørene i ett sett) Da jeg tok hendene ned til henne, brukte hun ansiktet og labbene til å føle på meg. Hun var kjempekosete. Da jeg løftet henne opp, måtte jeg holde henne tett inntil meg. Så fort jeg løftet henne litt ut fra kroppen, sprellet hun og ble usikker. Jeg smeltet helt og er fryktelig lei meg for dette.

Både oppdretteren og jeg er enige om at en hund uten syn ikke har bra nok livskvalitet. Får vel se det an litt til, men avlivning blir vanskeligere jo større hun blir :grine:

Skrevet

jeg synes ikke man skal avlive en hund som blir førdt blind.det er annerledes med hunder som plutselig blir blinde i voksen aldre.men en som blir født blind kan få seg ett fint liv den.

Skrevet

Enig med Sebra - det er ikke nødvendig å avlive et dyr fordi det er blindt så lenge det er ellers friskt!

Har hørt om flere tilfeller, både hunder og katter som er blinde. De bruker litt lengre tid på å bli kjent i huset, men de utvikler visst veldig god "føleevne" (vanskelig å forklare..) - dvs at de aner når noe er foran dem.

Men,

En slik hund kommer nok til å trenge mer tilsyn en en vanlig hund, det er sikkert ikke lett for den når den skal gå tur steder den ikke har vært før! :)

Skrevet

Den lille tispen ble avlivet i går. De var hos dyrlege nr 2 for sikkerhetsskyld, som bare kunne fastslå at det ikke var håp for de øynene. Jeg må bare innrømme at jeg begynte å grine da jeg fikk melding om at det lille nurket sovnet inn i armene til oppdretter.

Selv om jeg er fryktelig bløthjertet når det gjelder dyr(og hadde mest lyst til å ta den lille med meg hjem ..), var jeg enig i avlivningen. Jeg har jo sett henne, og så hvor redd hun var for å bevege seg rundt. Jeg så den store forskjellen på henne og de andre valpene. Mulig det hadde gått bedre etterhvert, men dette er jo i tillegg en jakthundrase. Mine Dachs er ikke på jakt, men trenger likevel å bruke innstinktene sine i skog og mark. Oppdretter mente det var egoisme å la henne leve, hva for et liv har en blind jakthund? Tusle rundt inne i et hus, er ikke et fullverdig liv for en nysgjerrig spretten Dachs. Oppdretter var fullstendig klar over at sikkert flere kunne tenke seg å ha den blinde tispen, men gjorde det hun mente var det beste for valpen.

Trist var det iallefall :tristbla:

Skrevet

Jeg syns det var helt riktig å avlive valpen. Det er ikke et fullverdig og godt liv for en valp/hund å gå rundt og kjenne seg utrygg og redd. Det er ofte resulatet av blindhet på hund. En fornuftig oppdretter!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...