Gå til innhold

Farge til hus fra 1968

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et typisk 60-70 talls hus, 150 m2 i flate, som er i vinkel. Huset er bare 1 etg og kjeller. Vi lurer på å male det - og lurer på hvilke farger vi kan bruke som vil stå i stil til huset. Pr i dag er huset mørke brunt, og mange har sagt til oss at det passer bra til huset og stilen. Men er det noen andre farger som også vil passe bra? Jeg kunne tenkt meg noe lysere, men har fått noen reaksjoner på at dette ikke vil passe huset....

Noen råd/innspill/kommentarer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vi har et typisk 60-70 talls hus, 150 m2 i flate, som er i vinkel. Huset er bare 1 etg og kjeller. Vi lurer på å male det - og lurer på hvilke farger vi kan bruke som vil stå i stil til huset. Pr i dag er huset mørke brunt, og mange har sagt til oss at det passer bra til huset og stilen. Men er det noen andre farger som også vil passe bra? Jeg kunne tenkt meg noe lysere, men har fått noen reaksjoner på at dette ikke vil passe huset....

Noen råd/innspill/kommentarer?

Ikke bare se på huset,men på naboenes hus. Bor dere i skog eller ved hav?

her jeg bor er ved skog og delvis hav. Husene er bugd i et slags tun- (mange hus)

Alle har toniton farver. Lyse farver, så kommer en nabo med en jordfarge. passer dårlig til plassen huset er plassert. Når du kommer inn på tunet, så legger du spesielt merke til naboens hus.

Nå bygges det et nytt hus helt inntil skogkanten. Pga av det fine været vi ar hatt, så har de begynt å beise. Knallmørktblått!!!! Det passer nok til huset,men ikke til plassen huset er plassert og ikke til bebyggelsen.

Ser mange bryr seg lite om estetikken.

Søk råd hos farvehandler. De kan dette med farver og hva som passer deres hus/omgivelser. Og det er gratis.

Når vi på tunet skulle velge farver, så søkte vi råd hos enfarvehandler. Det viste seg å bli et klokt valg.

Mange har mye ønsker om farver, uten at de tenker på andre ting enn farven de liker og synes er pen. (utenom naboen da)

faktisk, så er farvevalg beskrevet i et boligblad :)

Skrevet

Synes godt du kan ha en lys farge på huset ditt jeg! velg det du føler for. Svoger har et lignende hus som ble malt i en hvitnyanse (fra mørkebrunt), og det ble kjempefint!

Skrevet

Enig med Frujuli, gå til en skikkelig fargehandler. (Ikke Obs! Bygg e.l., disse er billige og bra når du vet hva du skal ha, men litt ymse med fagkunnskapen.) Ta gjerne med et par bilder, f.eks. ett av selve huset og ett som viser plasseringen i nabolaget/omgivelsene. Da burde dere ha alle forutsetninger for å finne en farge dere trives med, og som samtidig står i stil både til huset og omgivelsene.

Gjest -eline-
Skrevet
Enig med Frujuli, gå til en skikkelig fargehandler. (Ikke Obs! Bygg e.l., disse er billige og bra når du vet hva du skal ha, men litt ymse med fagkunnskapen.)

Nei sier du det... tror jeg aldri får hjelp der uansett hva det er snakk om, men de har jo billig maling. Desverre så er disse kjedene årsaken til at flere og flere fargehandlere legger ned, veldig synd når man faktisk trenger skikkelig hjelp.

Skrevet

Takk for råd. Huset vårt ligger i et boligområde i en by, og det er 3 hus på rad som alle er fra samme år, som alle er mørkebrune. De andre husene rundt oss er i andre stiler og har forskjellige farger. Vi får se hva jeg gjør, sambo ønsker å beholde fargen.... tror vi kan drøye til neste år å beise, så har et år til å tenke på det på :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...