Gå til innhold

Hagedesigner eller gartner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Vi har kjøpt oss hus hvor det fulgte med en ganske stor hage - og denne bærer preg av at ting har vokst ut av proporsjoner... Busker like høye som huset, og krypfuru som har krøpet over alt.... Men hagen er også veldig fin - det har vært en veldig bra plan i utgangspunktet, men ikke klart å holde vedlike de senere årene.

Så nå sitter vi hage-noviser og lurer på hva vi skal gjøre, skal vi røske vekk mesteparten og begynne på nytt - eller få hjelp til å se hva vi bør beholde og ikke.

Men hvem kan hjelpe? Kan jeg ringe en gartner å få vedkommende til å komme på befaring og hjelpe oss med å lage en plan for hva vi bør gjøre? Eller finnes det noe som en hagedesigner?

Kan noen hjelpe? Takknemlig for tips og råd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Såvidt jeg vet er hagedesign en del av gartnerutdanninga, eller kanskje et studieretningsfag. Men det finnes sikkert folk (gartnere) med god kompetanse på dette, enten de har spesialisert seg innen det eller har utdanning fra utlandet f eks. Ellers går det jo an å høre med en landskaps- eller hagearkitekt. Sånn helt generelt (og ikke helt dekkende) tror jeg landskaps/hagearkitekter er flinke til å planlegge, tegne og vurdere hvordan hagen skal bli, mens en gartner oftere er god på "grovarbeidet" - dvs at hvis dere først og fremst trenger en opprydning og nedklipping av forvokste busker osv, men ønsker å beholde "grunnplanen" i hagen, kan dere ha bra utbytte av en gartner :)

Endret av dront
Skrevet

Dere bør i alle fall ikke fjerne noe det første året. Lev med hagen gjennom alle fire årstider, merk dere hva som finnes der og hva dere trives med, hva dere ikke ønsker (en hagedesigner kan aldri vite 100% hva som passer dere), og tenk gjerne over om det er noe dere savner. Store trær er spesielt viktig å tenke gjennom, det er så vanskelig å angre om man fjerner dem :ler:

Skrevet

Forresten er det et veldig fint hageforum med mange kunnskapsrike hagefolk her :)

Skrevet

Det finnes forskjellige gartnere med forskjellig kunnskapsnivå. Noen gartner utdanninger er for de som vil jobbe på gartneri/driv hus som en produksjonsgartner gjør. Nå den siste tiden har det kommet en utdanning som utdanner bygartnere. De lærer mye om hagedesign og tar på seg slike oppdrag etter endt utdanning.

Skrevet

Tusen takk! Jeg kontaktet en landskapsarkitekt i dag, som kom på befaring og gav oss noen råd sånn på kort sikt, og så skal han hjelpe oss med en langsiktig plan for hva vi bør gjøe.

Har også vært på hagegal og kikket litt, nyttig tips for meg som ikke har grønne fingre - ennå :)

Skrevet

Sneipen, hvor mye måtte dere betale for den befaringen? Og fikk du noe prisoverslag over hva det kommer til å koste fremover evt?? :)

Lurer på det samme nemlig...

Skrevet
Tusen takk! Jeg kontaktet en landskapsarkitekt i dag, som kom på befaring og gav oss noen råd sånn på kort sikt, og så skal han hjelpe oss med en langsiktig plan for hva vi bør gjøe.

Har også vært på hagegal og kikket litt, nyttig tips for meg som ikke har grønne fingre - ennå :)

De grønne fingrene kommer etterhvert, men det skal stort sett en del prøving og feiling til før de begynner å vise seg ;)

Skrevet
Sneipen, hvor mye måtte dere betale for den befaringen? Og fikk du noe prisoverslag over hva det kommer til å koste fremover evt?? :)

Lurer på det samme nemlig...

Eh... hm.... (litt flaut) jeg må vel innrømme at jeg ikke spurte, så jeg er egentlig veldig spent på størrelsen på fakturaen som kommer i postkassa en vakker dag :-) Normalt sett spør jeg alltid, men jeg var så stressa og oppsatt på å få hjelp fort siden alt bare spretter ut i rakettfart i denne varmen, og jeg tenker det er bedre å få klipt og tynna og evt fjerna FØR det kommer løv på.... Så jeg aner faktisk ikke. :forvirret:

Skrevet

Jeg vet at en hagedesigner ofte tar opp mot 5000 kr for en tegning. Skrekk og gru! Dette gjør en gartner til en langt rimligere penge.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hva er nå 5000 i det store og hele da?

De bruker jo kunnskapen du ikke har selv til å hjelpe deg. Og det er nok ganske mye arbeid som liger bak en slik tegning siden ingen hager er like...

Jeg vurderer å leie inn noen til å komme med forslag siden vi har en litt vanskelig tomt å jobbe med. Bratt og med to hagenivå.... Grekk og skru...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...