Leanne Skrevet 11. april 2007 #1 Del Skrevet 11. april 2007 Hva kjøper dere i dåpsgave til gutter? Jeg har tidligere bare vært i barnedåp til jenter og da har vi kjøpt smykker eller bunadssølv.. men nå skal vi snart i dåp til en gutt... hva skal vi kjøpe? Vil gjerne kjøpe noe han kan få bruk for/ glede av senere også.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Peppa Skrevet 11. april 2007 #2 Del Skrevet 11. april 2007 Jeg husker jeg såg i en gullsmedbutikk en dag etter dåpen til lillegutt, der hang det et nydelig gullsmykke med en lyseblå elefant på! Synest det var litt synd at ikke lillegutt fikk et sånt i dåpspresang, men jeg skal ønske et til bursdagen hans! Synest det er veldig fint med slike smykker på gutter jeg da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frujuli Skrevet 11. april 2007 #3 Del Skrevet 11. april 2007 Hva kjøper dere i dåpsgave til gutter? Jeg har tidligere bare vært i barnedåp til jenter og da har vi kjøpt smykker eller bunadssølv.. men nå skal vi snart i dåp til en gutt... hva skal vi kjøpe? Vil gjerne kjøpe noe han kan få bruk for/ glede av senere også.... ← Nylig vert i dåp til gutt. Til den ene ga vi faktisk en liten kniv i telesølv med nanv+noen kr. Til den andre ga vi to runde dåser. På den ene sto det "min første tann" den andre sto det "min første hårlokk. Det var to dåser i en pen forpakning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ballerina Skrevet 12. april 2007 #4 Del Skrevet 12. april 2007 Da vår nevø ble døpt fikk han et brodert dåpsbilde av oss! Men andre ting han fikk var barnebibel, sangbøker, eventyrbøker... fadderbarn... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frysepulver Skrevet 12. april 2007 #5 Del Skrevet 12. april 2007 Nylig vert i dåp til gutt. Til den ene ga vi faktisk en liten kniv i telesølv med nanv+noen kr. Til den andre ga vi to runde dåser. På den ene sto det "min første tann" den andre sto det "min første hårlokk. Det var to dåser i en pen forpakning. ← Unnskyld, men Tenkte i litt andre baner enn andre her... Til tema: jeg har vært i en guttedåp. Da var jeg fadder og ga 1000 kroner. Jeg er alene, så hadde ikke råd til mer. Personlig misliker jeg sterkt sparebøsser o.l. i "sølv" og da vil jeg heller ikke gi bort sånt. En jente som ble døpt i januar fikk et gullhjerte i litt gammeldags stil med navnet inngravert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest baby-E Skrevet 12. april 2007 #6 Del Skrevet 12. april 2007 (endret) Hør med foreldrene om det er noe spesielt de ønsker til gutten. Husk at det er langt fra alle som ønsker seg sølvting til poden, ale min hårlok, min tann o.l. Jeg fikk slikt til dåpen og det har lagt i en skuff i 22 år. Da er det bedre å gi noe han har bruk for mener jeg. Endret 12. april 2007 av baby-E Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laban75 Skrevet 12. april 2007 #7 Del Skrevet 12. april 2007 Jeg ville også gått for mer praktiske gaver: sangbok, eventyrbøker (samlede verker...), penger inn på en konto du oppretter - slik at du kan sette inn penger ved bursdager og jul senere (hvis det er så nært at det er naturlig), meldemsskap i obos (eller annet aktuelt borettslag), eller bilderamme med gravering av født/døpt/vekt osv.. Ellers er jeg også lite begeistret for disse sølvboksene med "første tann" og "første lokk" og "dåpsattest"... Spør foreldrene om du fortsatt er i tvil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamma_mia Skrevet 12. april 2007 #8 Del Skrevet 12. april 2007 Jeg gav en barneskål med skje til i barnedåp til en gutt jeg kjenner Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Virgo35 Skrevet 12. april 2007 #9 Del Skrevet 12. april 2007 Til guttebarn som skal døpes bruker jeg alltid å kjøpe en helt enkel, rund skjortenål i sølv. Den kan brukes til bunader og f.eks som pynt på en ullgenser. Mitt råd er å styre unna sølvplett. Det blir stort sett stående i et skap, og etter en tid blir det brunt og stygt. Ingen jeg vet om synes sølvplett er noe fint heller.... "Min første tann"...vel, barnet er vel en 5-6 år før den første detter ut...ser ikke helt hensikten med en sånn gave som står og samler støv. Ellers er jo en serie med fine eventyrbøker en god idè, kanskje signert med en liten hilsen fra giveren? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Peppa Skrevet 12. april 2007 #10 Del Skrevet 12. april 2007 Jeg synest at de sølvrammene er fine jeg da... De du kan ha bilde inn i, og kan gravere inn dato på fødsel, dåp, navn osv... Har en til hver unge og synest de er helt grei! Men det med første tann og første hårlokk mener jeg også er bare tull... sikkert søtt og fint å se på, men skjønner ikke helt vitsen med det. Hvem vil ha en gammel tann liggende nedi den boksen år etter år? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest =tentacle= Skrevet 12. april 2007 #11 Del Skrevet 12. april 2007 Det finnes også enkle guttesøljer, men ikke hvis foreldrene er ihuga bunadshatere Da vi var barn, syntes både jeg og brødrene at det var imponerende at vi eide hver vår kopp av sølv, og likte å lese på koppene og sølvskjeene. Sparebøsse er også en slik ting fra gullsmeden som barnet merker at det har. Barneservise med koselige motiver er også kjekt å få. Barnebestikk i stål. Større sangbøker og eventyrverk, klassiske barnebøker, barnemusikk. Turutstyr som barneryggsekk (som Bergans sine minste, også populære til barnehagebruk) barnesovepose, turlagsmedlemsskap o.l hvis foreldrene er litt sporty. Boligbyggelagsmedlemsskap som nevnt over. Gavekort på fotografering. Tripptrappstol eller lignende. Er dere i nær familie med dåpsbarnet kan det være hyggelig med noe som varer, er dere venner ville jeg ikke tenkt på det. Jeg liker ikke ting som smykker til gutter (med unntak av kors hvis foreldrene er kristne) stjernetegnsmykker, beholdere til tann, hårlokk, dåpsattest og sånne ting, men mange gjør det. En vellykket gave handler nok mye om hva foreldrene setter pris på, noen barn vil oppdage en slik gave først når de rydder ut etter seg når de flytter, mens andre lærer å se på det som små skatter når de er små. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cleopatra Skrevet 12. april 2007 #12 Del Skrevet 12. april 2007 Jeg har kjøpt slipsnål i liten str. Finnes i mange varianter, både med symbol på og helt enkle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
panda Skrevet 12. april 2007 #13 Del Skrevet 12. april 2007 Hva med kunst? Et maleri eller bilde. Ikke nødvendigvis med barnemotiv, men noe han kan ha glede av som voksen også. Selv har jeg også gitt eventyrbøker og sparebøsse i sølv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wok Skrevet 12. april 2007 #14 Del Skrevet 12. april 2007 Jeg synes det er en god idé med bøker. Ellers er bunadkniv, et frukttre til å plante i hagen, fotoalbum med ramme i front, turkopp med navn gravert inn kanskje gode ideer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kitty Skrevet 12. april 2007 #15 Del Skrevet 12. april 2007 Heisan Det er jo mange fine ting å kjøpe til gutter også. De kan jo få det meste som ei jente kan. Alle de tingene finnes jo i butikkene. Men hørte et forslag her om dagen som jeg syns var veldig lurt: dåpsbarnet fikk et medlemsskap i et boligbyggelag... Det er et nummer man kan ha med seg og det vil jo være et ganske godt nummer når den tid kommer at det skal kjøpes bolig. Ikke var det så dyrt og det var en engangssum fram til de var 18 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vannmelon Skrevet 12. april 2007 #16 Del Skrevet 12. april 2007 Eventyr- og sangbøker er fine gaver. Eller "praktbøker" av noe slag, f.eks en fin utgave av Snorres kongesagaer. Kan fort bli populært når han begynner på skolen og lærer om dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dingo Skrevet 13. april 2007 #17 Del Skrevet 13. april 2007 Vet ikke om noen andre har foreslått det... men hva med en fin sparebøsse med penger på? Fikk selv en del "sølv" i form av ramme og slike små bokser. Men spesielt de boksene til tann og hårlokk ligger bare og slenger:( Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mines Skrevet 14. april 2007 #18 Del Skrevet 14. april 2007 Om dette er en litt sport og aktiv famile, kan du jo tenke i de baner. Vi har gitt bort Bergans-sekk (kr 300). Nå vet jeg ikke hvor mye du skal gi for, men den kan jo fylles opp med div utstyr og dermed finne en prisklasse som passer deg; turkopp i tre, liten spikkekniv, junior sovepose, lommelykt/hodelykt, kompass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leanne Skrevet 14. april 2007 Forfatter #19 Del Skrevet 14. april 2007 Om dette er en litt sport og aktiv famile, kan du jo tenke i de baner. Vi har gitt bort Bergans-sekk (kr 300). Nå vet jeg ikke hvor mye du skal gi for, men den kan jo fylles opp med div utstyr og dermed finne en prisklasse som passer deg; turkopp i tre, liten spikkekniv, junior sovepose, lommelykt/hodelykt, kompass. ← dette var et veldig godt forslag.. tror dette passer perfekt til denne familien! takk for mange gode tips.. skal lagre de på dataen, for det dukker vel opp flere barnedåp i fremtiden.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjellrypa Skrevet 15. april 2007 #20 Del Skrevet 15. april 2007 Vi var i dåp til ei jente i dag, og skal til en gutt om en måneds tid. Har kjøpt kikkert til begge, og er godt fornøyd med den ideen. Det er en gave de kan ha glede av i lang tid. Dagens dåpsbarns storesøster på 2 1/2 syntes det var veldig spennende med kikkert, og det er jo ingen aldersgrense for hvor lenge den kan brukes. Vi passet på å finne en robust og ikke for stor modell, så den skal tåle litt røff håndtering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå