Mirage Skrevet 11. april 2007 #1 Skrevet 11. april 2007 Det ble i september 2003 innkjøpt aksjer til den nette sum av 22 350 kr I fjor vår ble aksjene solgt med gigatap, for 6 620 kr (altså tap på 15 730) Har forstått det slik at en kan føre aksjetapet som fradrag på selvangivelsen? Stemmer dette? Hvor mye kan en føre??
Usikker Skrevet 11. april 2007 #2 Skrevet 11. april 2007 Nå vet ikke jeg hva slags aksjer det er snakk om her - men uansett så skal du ha fått tilsendt en ligningsoppgave på denne handelen. Og på denne står det hva du skal føre opp - og i hvilke poster. Børsnoterte aksjer føres på en VPS-konto, og vil automatisk bli oppført på din selvangivelse. Private aksjer må du kanskje (er'kke helt sikker) føre opp sjøl, men uansett så skal du ha en ligningsoppgave over dette.
dront Skrevet 11. april 2007 #3 Skrevet 11. april 2007 (endret) En liten kommentar her, og det er at det er ikke sikkert det framgår av likningsoppgaven hva du kan føre, jeg syntes i hvert fall det var veldig uklart da jeg solgte noen aksjer med tap i forhold til hva de var verdt da jeg arvet dem (<--- arv kompliserer det litt fordi man ikke har KJØPT aksjene, men man har jo fortsatt betalt arveavgift osv utfra en antatt verdi). Du kan såvidt jeg vet føre hele tapet - differansen mellom salgs og kjøpsverdi (den inngangverdien heter et eller annet...) - det gjorde i hvert fall jeg/vi etter råd fra regnskapsfører, og har ikke fått pes for det. (Man skal vel også levere egen oppgave for børsnoterte aksjer, ikke alt står automatisk i selvangivelsen... jeg fikk i hvert fall skjemaer i posten i dag) Endret 11. april 2007 av dront
dront Skrevet 11. april 2007 #4 Skrevet 11. april 2007 (Kan legge til at jeg ikke vet om man får FRADRAG for hele tapsbeløpet, men jeg tror man FØRER hele tapet inn i selvangivelsen... Men ellers stemmer det nok at det står evt satser og grunnlag i veiledningen til aksjeoppgaven)
Gjest Elastica Skrevet 12. april 2007 #5 Skrevet 12. april 2007 Man får fradrag for tap på salg av aksjer. Tap = differanse mellom inngangsverdi og salgssum. Denne summen vil da komme til fradrag i alminnelig inntekt. Det rene fradraget vil da være 28 % av tapsfradraget.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå