Gå til innhold

Ubrukelige dippedutter du elsker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg elsker epledeleren min. Jeg har lenge kikket på den i butikken og tenkt at en kjøkkenkniv gjør samme nytten og at den sikkert bare tar opp skuffeplass. Men den er jo så genial! Jeg spiser mye mer epler nå enn før, og skuffeplassen er det ikke farlig med, epledeleren ligger alltid til tørk på benken, den er jo i bruk hele tiden. ;)

En gang kjøpte jeg en sånn greie til å raspe, rifle og kutte grønnsaker med, den glemmer jeg alltid å bruke. Også er det så mange deler, og så orker jeg ikke tenke på hvilke jeg skal bruke og sånn. Den er kanskje fin, men jeg har bare prøvd den en gang.

Hvilke duppeditter elsker og hater du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg elsker vinopneren min. :)

..men hate, det veit eg ikkje.

Skrevet

Vet ikke om det går i kategorien dippedutt, men vannpumpetanga ligger bra an på favorittlista. Kan brukes til å åpne gjenstridige korker og lokk i tillegg til mer tradisjonelle gjøremål.

Hate-greia er et perforert lokk som skal brukes når man siler vannet av grønnsaker, slik at ikke grønnsakene havner i vasken. Det tar stor plass i skuffen og har blitt brukt ca. 1 gang de siste 5 årene.

Gjest Deception
Skrevet

Elske-ting er lettere å finne enn hate-ting. Jeg er veldig glad i den bra vinåpneren jeg endelig fikk somlet meg til å kjøpe, og det samme gjelder boksåpneren. No more billig dritt som ikke funker.

Av hate-objekter kommer vel sånne typiske ting som kun har ett formål, for eksempel honningskje som kan henge på kanten av en kopp, deler til taco-service (huff og huff) og slike ting.

Gjest Fjellsippa
Skrevet

Jeg elsker kjøkkenduppeditter, og har skuffenen full.

En praktisk ting er den greia til å løfte litt på lokk sånn at det kommer luft inn og lokket blir lett å åpne.

Og så knivsliperen da. Hva skulle man gjort uten.

Må heller ikke glemme vinåpneren som gjør det enkelt å åpne flasker. Slipper å bruke så mye kraft.

Er det noe som er ubrukelig da? Tja, kanskje salatslynga. Den tar alt for mye plass, og brukes lite. Salaten har en tendens å havne i den ene siden sånn at den sentrifugerer skjevt. Så er det å rette til salaten igjen, og prøve på nytt. Skjevt igjen, og sånn holder jeg på.

Skrevet

Jeg har to dupeditter jeg elsker: En olivensteinfjerner, og en kjempe-pipette som brukes til å suge opp kraft som ligger under et flytende fettlag.

Skrevet

Jeg er veldig glad i boksåpneren min. Og den er faktisk av den aller enkleste typen som man må jekke opp og ned. Jeg har hatt den i minst 10 år og de mer avanserte jeg har fått eller kjøpt i mellomtiden har enten gått i stykker, vært helt håpløse eller rett og slett forsvunnet.

Dessuten er presskanna mi i bruk flere ganger om dagen. Den er akkurat stor nok til at jeg kan lage et krus med kaffe (3 dl).

Det jeg hater mest er kanskje fondue-settet jeg fikk en gang. Tung jerngryte og masse deler som alltid er i veien. Og vi har brukt den EN gang.

Skrevet (endret)

Det mest ubrukelige jeg har på kjøkkenet må være wok-pannen. Wokpanne på elektrisk komfyr = ubrukelig.

En favoritt er fancy vinopptrekker som selv de mest udugelige/brisne jentene kan bruke (sorry, men mange av dere kan ikke trekke opp vinkorker!)

Ellers så elsker jeg disse tekulene med praktisk liten beholder!

Lange skjeer som brukes til kaffe latte i høye glass er også kjekke :)

Også kom jeg på en annen elskverdig og kjempesøt dings, en bitteliten hvitløksrasp som ser ut som en mini-versjon av den gode, gammeldagse trekant-raspen.

Endret av venus*
Skrevet

Elsk-saker:

Epledeleren, mye brukt!

Tepose-klemmer, trodde det var unødvendig for man kan jo bare klemme teposene med en skje eller noe, men denne er mye lettere å bruke!

Mais-boks lokkene, passer til maisboksene i 3-pack, små hull i lokket. Fikk gratis i en butikk en gang.

Muskatnøtt-kvern. Før brukte jeg er minirasp og den fant jeg aldri når jeg trengte den, dessuten raspet jeg alltid fingrene mine. Kverna mi kostet 500 kr, men er genial, dampen fra grytene tetter ikke igjen kverna. Fortalte ikke mannen hva den kostet før han skrøt av den :ler:

Hat-ting:

Kommer ikke på noen....

Skrevet
Tepose-klemmer, trodde det var unødvendig for man kan jo bare klemme teposene med en skje eller noe, men denne er mye lettere å bruke!

Teposeklemmer kan faktisk være ganske praktisk, og kan brukes til helt andre ting enn teposer også! Så jeg liker også klemmeren min. :)

Ellers tror jeg ikke at jeg har så mange unyttige duppeditter, men enkelte kjøkkenting er jo heller sjeldent i bruk. Nevner i fleng pastamaskinen, raclettejernet, frityrgryten... Men alle disse tingene er jo kjekke å ha når man først skal bruke dem, da. Også har jeg 3 typer melkeskummere: På espressomaskinen, i "presskannevariant" og som liten batteridrevet skummer. Hadde vel klart meg med en...

Skrevet

Elsker min Tupperware boksåpner. Ingen skarpe kanter på boksene mer! Og så er jeg helt avhengig av en sånn dings til å slippe luft under lokket på gjenstridige glass.

Fikk salatslynge en gang, har nesten ikke brukt den. Brødskjæremaskin fikk jeg av svigers, den er heller aldri i bruk.

Skrevet
Jeg elsker epledeleren min. Jeg har lenge kikket på den i butikken og tenkt at en kjøkkenkniv gjør samme nytten og at den sikkert bare tar opp skuffeplass. Men den er jo så genial! Jeg spiser mye mer epler nå enn før, og skuffeplassen er det ikke farlig med, epledeleren ligger alltid til tørk på benken, den er jo i bruk hele tiden. ;)

Hihi. Det er som å lese om meg selv! Har nettopp brukt den, og nå ligger den til tørk på benken. Brukes hver dag! :) Er også glad i Jarkey'en min.

En ting som ikke blir mye brukt er hvitløkpressen.

Skrevet

Ubrukelig dippedutt jeg elsker: Mammas gamle rødemaljerte oppkskjærmaskin med respatexbrett og håndsveiv! Stilig "retrodings" som bare står til pynt, den er for sløv til å skjære annet enn brød og brød skjæres best med kniv. :)

Elsker og hater: Potetpressa! Genial dings for å få helt jevnt mosede poteter til gnocci f.eks., men den vi har fått tak i er i så tynt og dårlig blikk at den bøyer og vrir seg når vi prøver presse mer enn en halv potet av gangen. :ler:

Hater: Potetskrelleren! Har 4-5 forskjellige, men klarer likevel ikke skrelle poteter uten å glippe poteta, ripe meg opp på skarpe kanter, eller hakke opp mine allerede vanskelige negler. :sur: (Kanskje jeg bare ikke kan skrelle poteter?)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...