Gå til innhold

Kan man smittes av lungebetennelse?

Anbefalte innlegg

Gjest hoster
Skrevet

Tilbragte nylig noen dager sammen med en som hadde lungebetennelse, og nå har jeg fått en underlig hoste dypt i brystet. Jeg trodde lungebetennelse var en slags alvorlig forkjølelse som ble utløst av andre ting enn feks spesifikke bakterier, men ble liksom litt usikker her nå.

Tror forresten ikke jeg har fått lungebetennelse selv, har ikke feber. Men sånn hoste som dette har jeg aldri hatt før.

Skrevet

Mycoplasma er i alle fall smittsomt, og den har luftsmitte. Og jeg tror clamydia også er det, men er usikker på om den smittes via luft eller om det er dråpesmitte. Begge er bakterier som gir lungebetennelse.

Skrevet

Ja, som gjesten sier - lungebetennelse kan smitte, avhengig av hvilken bakterie det er.

Skrevet

Asymptomatisk lungebetennelse eller bronkitt kanskje?

Skrevet (endret)
Begge er bakterier som gir lungebetennelse.

Nå er jeg stygg og pirkete, men mykoplasma er ikke en bakterie. På den virker ikke antibiotika. Litt off topic...

Edit: Jeg må rette på meg selv. Jeg glemte helt de antiobiotikatypene som f.eks: Doxylin som ikke "går på" celleveggen, mens som angriper noe annet i cellen. Men det er det få antibiotikaformer som gjør. Men mykoplasma er fortsatt ikke en bakterie, selv om det kanskje kan være kategorisert under den gruppen i noen artikler/bøker. Dyreceller har cellevegg, men borsett fra det er jo denne mikroorganismen veldig lik.

Beklager at jeg kupper tråden, men jeg måtte bare finne ut av dette. :)

Endret av ~Mrs.Valentine~
Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Takk for raske svar!

Uff, følte meg nesten umiddelbart dårligere når jeg leste at det var mulig å bli smitta.. :ler:

Får se det litt an, fant litt om lungebetennelse på lommelegen.no, og symptomer er hoste, feber, muskelsmerter, slapphet og sånn.

Håper virkelig jeg slipper unna.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Nå er jeg stygg og pirkete, men mykoplasma er ikke en bakterie. På den virker ikke antibiotika. Litt off topic...

Da vil jeg gjerne også være stygg og pirkete, mycoplasma pneumoniae er en bakterie, og det finnes antibiotika som virker mot den ;)

Skrevet

Jeg vet at mange bruker ordet bakterie om denne mikroorganismen, men det kan den strengt tatt ikke kalles. Alle som har litt peiling på biologi vet at en bakterie har cellevegg. Og det er der antibiotika virker; den dreper enzymer som danner denne celleveggen hos bakterier. Mykoplasma har ikke cellevegg.

Siden denne formen for lungebetennelse er mild og går over uten behandling, så er jo ikke det så farlig.

Men som sagt, å bruke ordet "bakterie" om denne organismen er det mange som gjør, sikkert fordi den er så lik.

Skrevet
Jeg vet at mange bruker ordet bakterie om denne mikroorganismen, men det kan den strengt tatt ikke kalles. Alle som har litt peiling på biologi vet at en bakterie har cellevegg. Og det er der antibiotika virker; den dreper enzymer som danner denne celleveggen hos bakterier. Mykoplasma har ikke cellevegg.

Siden denne formen for lungebetennelse er mild og går over uten behandling, så er jo ikke det så farlig.

Men som sagt, å bruke ordet "bakterie" om denne organismen er det mange som gjør, sikkert fordi den er så lik.

Det var meg, glemte å logge meg inn! ;)

Gjest Nordstjernen
Skrevet (endret)

Legen er visst ikke helt enig med deg ;) :

Sitat nettdoktor

Hvordan behandles infeksjon med mycoplasma pneumonia?

Har infeksjonen resultert i lungebetennelse, behandles den med antibiotika av typen makrolider. Eventuelt anvendes doxycyclin eller quinoloner. Hvis det ikke er lungebetennelse, er behandling ikke nødvendig (og det er ikke vist at behandling forkorter sykdomsforløpet)

Endret av Nordstjernen
Skrevet
Legen er visst ikke helt enig med deg  ;) :

Sitat nettdoktor

Det var da svært så lynsjestemning det var her..

Makrolider virker på ribosomer, ikke cellevegger, så ro dere ned, dere har alle litt rett. Kanskje noen tenkte på pencilin..? Det finnes mange typer antibiotika, noen virker på cellevegger, andre via proteinsyntese osv.

Til TS, lungebetennelse smitter ikke så lett. Vent noen dager, før du eventuelt går til legen.

Gjest =tentacle=
Skrevet

Den er en atypisk bakterie fordi den ikke har cellevegg, men klassifiseres likevel under bakteriene i læreverk jeg har lest, likeså spirocheter som er utypiske fordi de har bevegelige cellevegger.

Klassifikasjonssystemer og ekslusjonskriterier og inklusjonssystemer for de ulike kategoriene kan det alltid være uenigheter om, men om du får en mykoplasmalungebetennelse finnes det i hvertfall antibiotika som hjelper deg mot uhumskheten.

Gjest meya84
Skrevet

oki, dette kommer fra en som hadde mykoplasma i nesten 2 år ;)

Det er ikke en bakterie,men mellomting mellom bakterie og virus, altså har ikke cellevegg som noen nevner..

Om kroniske mykoplasmainfeksjoner (som hos meg) finnes, er kun bevist i noen få tilfeller og mye er uvisst. Noen leger mener den kommer tilbake med jevne mellomrom, men svakere og svakere for hver gang.

En vanlig mykoplasma infkesjon skal gå over på 2-4 uker, men det er ikke uvanlig at det var opptil 3-6 mnd heller. Behandling på en hardnakket infkejson diskurtere jeg senest i DAG med lengen min, og det er dokicyklin eller tetracyklin i 2-3 uker. Maks 4 uker. Utover 4 uker er det ikke vist noen bedre effekt, og da må kroppen "fikse" resten sjøl.

Hadde sikkert ikke noe med starten på tråden å gjøre, men måtte bare skrive litt pga mykoplasma føler jeg at jeg har doktorgrad i omtrent :forvirret:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...